جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴

جایگاه اندیشه و اخلاق در سینمای ایران/۲

اطیابی: باید با تکیه بر اخلاق‌گرایی سینمای ایران به مخاطب جهانی دست یافت

مسعود اطیابی

سینما پرس: مسعود اطیابی کارگردان سینما در خصوص جایگاه اندیشه و اخلاق در سینما گفت: «مجموع سینمای ایران اخلاق گرا است و با توجه به این خصلت پسندیده باید به مخاطب یابی در عرصه های بین المللی اندیشید.»

اطیابی در گفتگو با خبرنگار سینما پرس افزود: «مشکلاتی داریم که بعضا در سینما وجود دارد. درست است که در ظاهر اخلاق گرا است اما ممکن است در باطن برگرفته از برخی تفکرات غرب باشد که به لحاظ غیر اخلاقی می بینیم. اما در مجموع سینمای ایران پایبند به اصول اخلاقی است. البته از یک مسئله هم نباید گذشت که با توجه به اخلاق گرا بودن سینمای  ایران، نتوانسته ایم مخاطب و تماشاچی خود را جذب کنیم.»

کارگردان «خاک و مرجان» اظهار داشت: « سینمای ما در جذب مخاطب خوب عمل نکرده و در عرصه جهانی مخاطب و تماشاچی ندارد. من معتقد هستم که چرا چنین سینمای اخلاق گرایی نتوانسته مخاطب خود را در جهان جذب کند؟»

اطیابی که در سال ۶۴ با فیلمبرداری از جبهه های جنگ، فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد، ادامه داد: «در جهان کمتر سینمایی چون سینمای ایران با نگاه مردمی و اخلاقی وجود دارد. سینمای ایران در این مورد در جهان پیشرو است. اما متاسفانه مخاطب جهانی ندارد. وقتی ما که چنین سینما و فضایی داریم که می توانیم انیدشه و تفکرات خود را به وسیله استفاده از آن به جهان معرفی کنیم، باید بتوانیم مخاطب خود را جذب کنیم. ما با توجه به داشتن یک سینمای متفکر، باید در جهان از مخاطب مناسب و مطلوبی برخوردار باشیم»

مسعود اطیابی تاکید کرد: «سینمای ایران با وجود برخی مشکلات و مسائل که آنهم شاید برگرفته از تفکرات غربی باشد، در کل اخلاق گرا و متفکر است. اما متاسفانه در جهان مخاطب چندانی ندارند و این نشان می دهد که ما در این مورد ضعیف عمل کرده ایم و باید بتوانیم برای سینمای خود مخاطب پیدا کنیم.»

وی در ادامه افزود: «ما باید نگران شویم که حاصل اخلاق گرایی مان در سینما به هدر رفته است. حیف که با داشتن چنین سینمای اخلاق گرا و اندیشمندی نتوانیم مخاطب جهانی داشته باشیم لذا فیلمسازان و مدیران فرهنگی با تکیه بر اخلاق مداری آثار هنری می بایست فکری در این زمینه بکنند.»

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.