یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹

اعضای هیات انتخاب فیلم های کوتاه جشنواره مقاومت:

نشانه های پیشرفت را در بدنه سینمای کوتاه مقاومت شاهد بودیم

هیئت انتخاب فیلم کوتاه جشنواره مقاومت

سینماپرس: اعضای هیات انتخاب بخش فیلم های کوتاه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت معتقدند در این دوره جشنواره فیلم مقاومت با توجه به حجم آثار رسیده به دبیرخانه نمونه های شاخص و قابل توجهی به چشم می خورد تا جایی که بعضی از کارها، واقعا، بکر و حرفه ای بود.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی جشنواره مقاومت، عبدا... باکیده از کارگردانان باسابقه و عضو هیئت انتخاب فیلم های کوتاه جشنواره درباره ملاک های ارزیابی آثار رسیده گفت: در درجه اول کیفیت مضمونی اثر مورد توجه ما قرار داشت و بعد از آن به کیفیت فنی توجه می کردیم. به اینکه تا چه حد نوآوری و ابتکار به خرج داده و در پرداخت موضوع انتخابی موفق بوده است، در مجموع هم که باید همه این ویژگی ها در خدمت موضوعات و محورهای جشنواره به کار گرفته شده بود.

وی درباره سطح آثار این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: چندین اثر کوتاه شاخص در جشنواره وجود داشت که بنده و بقیه دوستان در این آثار نشانه هایی از رشد فیلم کوتاه و شجاعت و نگاه منحصر به فرد فیلمسازان را دیدیم .

وی ادامه داد: در این میان کارهای ویژه ای بود که نگاهی مستند داشت ولی خط داستانی شان آنها را به فیلم هایی زیبا تبدیل کرده بود و همه اینها نشانه های پیشرفت را در بدنه سینمای کوتاه مقاومت است.

باکیده با بیان اینکه این جشنواره از نظر داخلی از همان سال اول تا دوره پیشین جایگاه اصلی خودش را به مردم نشان داده و بازخوردها و استقبال خوبی به خود جلب کرده است اضافه کرد: زیرا هنوز مردم این جشنواره را جایگاه اصلی ارائه فیلم های دفاع مقدس و ایجاد روحیه مقاومت در منطقه می دانند و این جشنواره در کشور به خصوص در شهرستان ها بسیار بسیار پرطرفدار است تا حدی که آنها و حتی هنرمندان سایر کشورهای جهان را راغب کرده تا در این رویداد شرکت کنند.

 

جعفری: کیفیت برخی از فیلم های کوتاه رتبه سینمای مقاومت در سال های اخیر را تغییر خواهد داد

مهدی جعفری دیگر عضو هیات انتخاب بخش فیلم های کوتاه عنوان کرد: اگر بخواهیم درباره ملاک های انتخاب صحبت کنیم در واقع فرمول تعریف شده و معینی در دست نداریم بلکه مانند همیشه مهم ترین معیارهای انتخاب ساختار و کیفیت اثر و در جشنواره های موضوعی مانند جشنواره فیلم مقاومت ارتباط فیلم با محورهای فراخوان از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی درباره سطح کیفیت آثار این دوره عنوان کرد: من تمام دوره های قبلی را دورادور رصد کردم اما در این دوره با توجه به حجم متوسط آثار نمونه های شاخص و قابل توجهی به چشم می خورد تا جایی که بعضی از کارها به شدن بکر و حرفه ای بود.

این کارگردان باسابقه فیلم های کوتاه و عضو هیات موسس و هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه خانه سینما با بیان اینکه متاسفانه یکی از مشکلاتی که سینمای دفاع مقدس در سال های اخیر از آن رنج می برد، توجه صرف به مضمون و ضعف ساختار و تکنیک بود خاطر نشان ساخت:  البته در آثار این دوره از جشنواره شاهد فیلم هایی با ساختارهای قوی بودیم و این جای امیدواری دارد.

 کارگردان فیلم های کوتاه «زیارت»، «برکه»، «پنجره»و «کمی بالاتر» درباره اهمیت جشنواره فیلم مقاومت درمیان سایر جشنواره های موضوعی خاطرنشان کرد: اگرچه سالانه جشنواره های موضوعی متعددی در کشور برگزار می شود ولی جشنواره مقاومت به حسب نامش و حامیانش مهم است که کیفیت خوب و ممتازی  داشته باشد.

وی افزود: از همین رو لازم است جشنواره در انتخاب و داوری آثار سخت گیری به خرج دهد و آثاری را از روی دلسوزی و رفاقت انتخاب نکند تا سطح کیفی فیلم های این ژانر ترقی یابد و در سال های آینده شاهد آثار به مراتب قوی تری باشیم.

جعفری در پایان متذکر شد: البته در جشنواره امسال به قدری آثار حرفه ای وجود دارد که اگر در داوری هم به آنها توجه شود رتبه سینمای مقاومت در سال های اخیر را تغییر خواهند داد.

قاسمی:حدود ۵۰ درصد آثار کوتاه رسیده قابل توجه و شاخص بود 

علیمحمد قاسمی کارگردان شناخته شده عرصه سینمای کوتاه کشور هم بر این باور است تعدادی از فیلم های کوتاه این دوره جشنواره ساختار حرفه ای و خوبی داشتند و عمدتا از فیلمسازانی بود که در آثار قبلی شان هم خوش درخشیده بودند، فیلمسازانی که درک درستی از سینما دارند، زبان سینما را بلدند و ساختار های فیلمشان بی نقص است.

وی ادامه داد: تعدادی از آثار هم محتوای خوبی داشتند ولی به دلیل عدم شناخت از بیان سینمایی دارای لکنت تصویری بودند و نتوانسته بودند منظورشان را به خوبی انتقال دهند. درصورتیکه از نظر من کیفیت توامان محتوا و ساختار حایز اهمیت است.

قاسمی معتقد است : در سال های اخیر فیلمسازان جوان با بهره گیری از تکنولوژی نوین سینمای دیجیتال فیلم های خوبی ساخته اند اما به نظرم هنوز هم آثاری هستند که به پختگی لازم نرسیده اند و فقط تلاششان برای حضور در جشنواره قابل تحسین است.

وی افزود: حدود ۵۰ درصد آثار رسیده قابل توجه و شاخص بود و تلاش هیئت انتخاب بر این بود که آثار قابل قبولی وارد بخش مسابقه شود.

این کارگردان درباره حضور نسل جوان در این دوره از جشنواره عنوان کرد: نسل جوان با شناخت خوب از ابزار سینما از برخی فیلم های بلند این حوزه قوی تر بود و نقطه قوتش در این است که فراغ بال فیلمسازان کوتاه نسبت به جریان فیلمسازان سینمای بدنه کم تر است.

وی در پایان نسبت به برگزاری این جشنواره ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم این حرکت رو به رشد هر سال بهتر از سال قبل ادامه پیدا کند و فیلمسازان جوان را باور کنیم و به دغدغه شان احترام بگذاریم که قطعا در سال های آینده شاهد شکوفایی قابلیت های بیشتری در آنها باشیم. همچنین امیدوارم از طرف مدیریت های مربوط هزینه های مناسبی صرف این فیلمسازان جوان شود و سینمای کوتاهی که هنوز زنده است را زنده نگه داریم. 

 

آبیار: جشنواره مقاومت به لحاظ فراگیری پذیرش آثار حتی از جشنواره فجر هم فراتر رفته است

 نرگس آبیار از اعضای این هیات گفت: در بخش کوتاه جشنواره امسال آنقدر تعداد آثار خوب و با کیفیت زیاد بود که انتخاب را برای ما تا حد زیادی دشوار کرده بود به طوریکه برخی از آثار با فیلم های حرفه ای بدنه سینمای دفاع مقدس تفاوتی نداشت.

وی ادامه داد: به دلیل همین حجم بالای آثار با کیفیت ما مجبور به گزینش جزئی تری شدیم و این اصلا به این معنی نیست که فیلم هایی که به این مرحله راه نیافتند فیلم هایی فاقد ارزش هنری و مضمونی بودند بلکه بین بهتر و بهترین دست به انتخاب زدیم.

وی تشریح کرد: ملاک های انتخاب ما در درجه اول ارتباط موضوعی اثر با جزئیات فراخوان بود و سپس اینکه ببینیم از لحاظ روایت و کیفیت داستان گویی توانسته است به توفیق نهایی در اثرگذاری روی مخاطب برسد و محتوا و فرم و ساختار باهم هماهنگی دارند یا خیر.

کارگردان فیلم سینمای «شیار۱۴۳» با توجه به سابقه حضور در عرصه سینمای داستانی و مستند عنوان کرد:  جشنواره مقاومت به لحاظ فراگیری پذیرش در همه زمینه های داستانی کوتاه، داستانی بلند و مستند حتی از جشنواره فجر هم فراتر رفته و اقشار گسترده تری از جامعه فیلمسازان را در خود جای داده است.

وی تاکید کرد: در عین حال به دلیل سابقه جنگ هشت ساله و تبعات و تجربیات آن در کشور برگزاری این جشنواره و تداوم آن امری بسیار ضروری است همانطور که هنوز هم در فرانسه با گذشت این همه سال از جنگ جهانی دوم فیلم هایی درباره آن می سازند.

آبیار در پایان به روند برگزاری جشنواره اظهار امیدواری کرد و گفت : این جشنواره اگر با همین تداوم و آراستگی به مسیر خود  ادامه دهد در سال های آینده شاهد آثار متنوع و درخشانی خواهیم بود . 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.