یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳

همراه با جشنواره فیلم مقاومت

تهیه کننده«چ»: سینمای دفاع مقدس این روزها به نیروی تازه نفس، همدل و به دور از جاه طلبی نیاز دارد

مهدی کریمی تهیه کننده*

سینماپرس: تهیه کننده «چ» گفت: امروز ما از نظر تجهیزات چیزی کم نداریم و نیاز به نیروی انسانی تازه نفس همدل و به دور از جاه طلبی داریم که اگر داشته باشیم نتیجه آن می شود فیلم «دیده بان» که جای خالی آن در عصر حاضر حس می شود.

بر پایه گزارش سینماپرس، مهدی کریمی تهیه کننده سینما معتقد است همواره در طول سال های گذشته شاهد نمایش خوبی از جشنواره فیلم مقاومت بودیم اما بیشتر از شان جشنواره و وجاهت آن شاهد حذف فیلم های دفاع مقدس از سینمای کشور بودیم.

وی که به انگیزه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفتگو می کرد افزود: باید به یاد داشته باشیم که تاریخ سینمای دفاع مقدس بخشی از حافظه تاریخی و اعتقادی مردم است که نمی توان آنرا نادیده گرفت. شاید مدیران و مسئولان به صورت سلیقه ای و برحسب ذائقه شخصی با محبت به آن نگاه کرده باشند اما با این حال این نوع برخوردها از شان و منزلت جشنواره مقاومت کم نمی کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی«چ» خاطرنشان کرد: اگر به یاد داشته باشید هر فیلمی که در این زمینه ساخته شد مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و شاید همانطور که بسیاری از بخش های حوزه فرهنگ دستخوش نگاه های سلیقه ای شد این حوزه هم آسیب های جدی دید.

وی با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس از نظر شکل اجرا و محتوا خاص است گفت: سینمای دفاع مقدس و جشنواره مقاومت مانند برخی از وجوه فرهنگ که به آن نگاه خاصی شده است باید مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه در طول این سال ها اکثر پیام ها در این زمینه در حد پیشنهاد باقی مانده است.

کریمی با بیان اینکه باید با یک تکلیف روشنی به دفاع مقدس نگاه کنیم گفت: امام (ره) درباره دفاع مقدس و جنگ می گفت جنگ یک نعمت است و باید به آن اعتقاد داشته باشیم.  به جرات می توان گفت اهالی و بدنه سینما تا به امروز تمام قد پای سینمای دفاع مقدس ایستاده اند و مورد هجمه قرار گرفته اند اما حوزه های سخت افزاری که باید به صورت جدی پای این نوع کارها می ایستادند کوتاهی کردند و نیم نگاهی  که از روی کج سلیقگی است و از جنس سینما نیست نسبت به این حوزه داشتند. 

تهیه کننده «آژانس شیشه ای» با بیان اینکه امروز دوره جنگ رسانه ها است و در این حوزه با مرزبندی ها دستمان خالی شده است گفت: اگر در این مدت اندک حوزه های دفاع مقدس را زنده نگه داشتند حاصل تلاش فردی آنهم با حداقل امکانات بوده است. باید دقت داشت که اگر فیلمی مانند «چ » بعد از ۳۰ سال ساخته شده است می خواهیم بگوییم که چرا سال ها پیش این خط شکنی انجام نشده است و چرا باید با گذر از حوزه های پرفراز و نشیب اینکار صورت گیرد.

وی ادامه داد: امروز باید دید چه کسانی دفاع مقدس را جزو آورده های خود می دانند درحالیکه کوچکترین نقشی هم در آن نداشتند. همانطور که ارتش، سپاه و بسیج که بخش اصلی بدنه دفاع مقدس هستند و تمام قد در این راه انرژی گذاشته اند و مهجور هستند جای سینما هم در این حوزه نباید خالی باشد ضمن اینکه سازمان ها و نهادها هم باید از این سینما حمایت کنند.

وی با بیان اینکه جشنواره با همه کاستی ها و کمی ها برگزار می شود گفت: چیزی که در این جشنواره ماندگار است محتوای فیلم ها و نتیجه تولیداتی است که باید در سینما قد و قامتش را نشان دهد.

تهیه کننده «رنگ خدا» ادامه داد: سینما بیش از آنکه از نظر کیفی مورد سوال قرار گیرد برای برخی ها از نظر کمی مورد بررسی قرار می گیرد. اگر ۵ فیلم دفاع مقدسی خوب در طول سال داشته باشیم باید افتخار کنیم زیرا باید تجهیزات مناسبی برای ساخت این نوع فیلم ها داشته باشیم. 

کریمی در ادامه گفت: اگر قرار باشد تنها به خاطر رفع تکلیف فیلم بسازیم  خوب نیست اما اگر بر حسب علاقه شخصی و اعتقادات قلبی به تولید نزدیک شویم و مسئولان نیز حامی شوند نتیجه آن فیلم های درخور دفاع مقدس می شود اما متاسفانه امروز بخشی از رقابت ها و ذوق زدگی ها در حوزه فیلم های جدید دفاع مقدس رفع تکلیف است و برخواسته از دل نیست.

وی با بیان اینکه نهادها و سازمان ها در این میان وظایفی دارند گفت: اولین وظیفه این است تا سنگ اندازی نکنند.مجموعه هایی که به نیت تولید فیلم دفاع مقدس آمدند با حد و حدودهایی که برای امپراطوری خود ترسیم کردند بیشتر سنگ جلوی پا شدند تا دعای خیر.

تهیه کننده «مهر مادری» خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی«چ» زمانیکه در مرحله تولید قرار گرفت عزیزانی با تعبیرعجیب و غریب سعی داشتند تا جلوی فیلم را بگیرند؛ زیرا اعتقاد داشتند داستان فیلم واقعی نیست. بنده معتقدم اگر قرار است اتفاقی را درباره سال ۵۸ بگوییم باید به همان سال برویم و تنها نباید به کسانیکه در این زمینه اطلاعات دارند بسنده کنیم ضمن اینکه در طول آن سال ها توطئه ها و ترورها کم نبوده و اگر بخواهیم این وقایع را برعکس نشان دهیم خلاف واقع عمل کرده ایم.

وی با بیان اینکه باید به بخشی از وقایع تاریخ وفادار باشیم گفت: باید توجه داشت که خلاقیت نویسنده و کارگردان بخشی از تاریخ را بیان می کند. بنده معتقدم نباید اتفاقات سال ۵۸ را بر اساس روابط بسازیم ضمن اینکه اگر تفاوت بین حقیقت و واقعیت را درک نکنیم به هدف اصلی نمی رسیم.

وی گفت:  به جرات می توان گفت اهالی و بدنه سینما تا به امروز تمام قد پای سینمای دفاع مقدس ایستاده اند و مورد هجمه قرار گرفته اند اما حوزه های سخت افزاری که باید به صورت جدی پای این نوع کارها می ایستادند کوتاهی کردند و نیم نگاهی  که از روی کج سلیقگی است و از جنس سینما نیست نسبت به این حوزه داشتند.

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۴/۱۰ - ۱۵:۳۳
    0 0
    آن روزها که دیده بان ساخته میشد هیچکدام از عوامل فیلم ادا و اطوار نداشتند کارگردان با هوندا 110 میومد فارابی موتورش رو به میله کنار درب ورودی استودیو میثاقیه قفل میکرد بعدش با مینی بوس میرفت پادگان شهید نوری اتوبان قم اما امروز همین کارگردان با ثروتی که طی همین سالها از کنار فیلمهایش بدست آورده حتی حاضر نیست با عوامل فیلم دیده بان یک فنجان چای بخورد و حتی براش مهم نیست که مهرداد سلیمانی که از توی خیابان پیدایش کردند و نقش دیده بان را بازی کرد بعد از فیلم برسرش چه آمد و شاید خیلی از آدمهای دیگه سینما را که به حال خود رها کردند تا خودشان رشد کنند ... امروز هیچ نشانی از تاثیر دفاع مقدس در روحیه فیلمسازان دفاع مقدسی دیده نمیشود و در سالهای اخیر هرکدامشون راهی را رفتند که از اول اهلش بودند ... اما جای خدا بیامرز رسول ملاقلی پور ، حمید خیرالدین و امثالهم در سینمای ایران همچنان خالیست.!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.