یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶

اکران فیلم های خارجی و دیدگاههای متنوع/۴

اطیابی: سینمای ایران در حال حاضر ظرفیت اکران فیلم های خارجی را ندارد/ مدیران بیشتر دغدغه جناحی دارند تا فرهنگی!

مسعود اطیابی*

سينماپرس: مسعود اطیابی كارگردان سينمای كشورمان گفت:سینمای ایران اکنون ظرفیت اکران فیلم های خارجی را ندارد اما لزوم آن احساس می شود. در هر حال باید ظرفیت سینمای ملی را به سمتی برد که توانایی رقابت با آثار خارجی را داشته باشد.

براساس اين گزارش، اطیابی درباره اکران فیلم های خارجی به سینماپرس گفت: نباید به راحتی جلوی اکران فیلم های خارجی را گرفت و از سویی به راحتی هم نبايد اجازه دهیم بدون آماده شدن زمینه و ظرفیت سینمای ملی، فیلم های خارجی را به نمایش در آورد.

وی افزود: اجرای طرح اکران فیلم های خارجی بدون در نظر گرفتن زیر ساخت های مربوط به آن امکان پذیر نیست چراکه تبعات خاص خود را به دنبال دارد اگر هم که شرایط اکران کاملأ مهیا شد نمایش عمومی فيلم‌ها باید به نحوی باشد که همزمان با اکران جهانی در ایران انجام شود.

اطیابی با بیان اینکه نگاه کاسب کارانه در انتخاب فیلم ها نباید ملاک باشد خاطرنشان کرد: اداره کنندگان سینمای ایران در طی سی سال گذشته گمان كردند با اکران فیلم های خارجی وارد حاشیه خواهند شد اما معتقدم که اکران فیلم های خارجی با برنامه ریزی و تعیین زیرساخت های لازم می تواند موفق باشد.

عضو سابق شورای صنفی نمایش در ادامه گفت: منظور از زیرساخت ها تجهیز سالن های سینما و بررسی های میدانی از تاثیرگذاری فیلم های خارجی بر آثار ایرانی و ارتباط مخاطب با نمایش این فیلم‌ها و... است هر چند که حسن مهم اکران فیلم های خارجی پیشگیری از تقلید فیلم های ایرانی است، چراکه در سال شاهدیم چند فیلم ایرانی در فیلمنامه و حتی تولید و کارگردانی از آثار خارجی کپی برداری می شود که در صورت اکران فیلم های خارجی از این نوع روش جلوگیری خواهد شد و سینمای ایران می تواند آثار اصلی خودش را بسازد.

کارگردان «شرط اول» با بیان اینکه اجرای طرح اکران فیلم های خارجی نیازمند پیش بینی های لازم است اظهار داشت: اکران محدود این گونه آثار نشان از عجولانه تصمیم گرفتن است. با توجه به شرایط امروز مدیریت سینمایی کشور اکران فیلم های خارجی بهتر است در حد یک سوال باقی بماند. سینمای ایران به لحاظ تکنیک چند گام پیش است همچنین عوامل پشت و جلوی دوربین خوبی دارد اما به لحاظ نگاه ملی به آثار عقب افتاده ایم بنابراین اگر به نقطه‌ای نرسیم که نگاه ملی به سینمایمان داشته باشیم رقابت با سینمای جهان در سطح باقی خواهد ماند چراکه اکنون فیلم های خارجی توسط فیلمسازان ایرانی ساخته می شود!

وی درباره نقش بخش خصوصی در نمایش فیلم های خارجی گفت: در حال حاضر بخش خصوصی زیرپا له شده است چراكه یكی از را ه های توانایی رقابت سینمای ملی با سینمای جهانی تولید آثار مشترک با كشورهای دیگر است اما تولید آثار مشترك دغدغه دولت نیست. فضای بین الملل سینمای ایران در حد اعزام برخی سینماگران و مدیران به سواحل کن و... است و اگر بسته پیشنهادی هم برای تولید مشترك در سازمان سینمایی مطرح شود محکوم به شکست خواهد بود.

کارگردان «اخلاقتو خوب کن» در عین حال عنوان کرد: نمایش آثار خارجی به ایجاد رقابت کمک بسیاری می کند اما از آنجا که مدیریت فعلی سینمای ایران دغدغه فرهنگ و هنر ندارد و بیشتر دغدغه آنها مباحث گروهی و جناحی بوده و تامین خواسته های مالی آنها است،لذادر چنین شرایطی باید طرح اکران فیلم های خارجی و تأثیرات آن را متنفی دانست.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.