یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸

شهاب اسفندیاری تشریح کرد

از انتشار چهار جلد کتاب تا نقد آکادمیک عملکرد مدیران فرهنگی/ اعلام برنامه های علمی پژوهشی جشنواره مقاومت

نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت

سینماپرس: شهاب اسفندیاری دبیر علمی پژوهشی سینمای مقاومت اهداف و برنامه های کمیته علمی و پژوهشی جشنواره مقاومت را اعلام کرد و از انتشار چهارجلد کتاب نوشته های آکادمیک دانشگاهی خارج از ایران با محوریت سینمای دفاع مقدس همزمان با آغاز سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، دومین نشست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت صبح امروز با حضور «شهاب اسفندیاری» دبیر همایش علمی پژوهشی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ،  «یزدان عشیری»  مدیر روابط عمومی این جشنواره و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

بنابراین گزارش، در ابتدای این نشست «یزدان عشیری» ضمن محکومیت جنایت گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق انزجار جشنواره بین المللی فیلم مقاومت را از این گروهک تروریستی کوردل اعلام کرد.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت تصریح کرد:  خوشبختانه در ساختار جشنواره بین المللی فیلم مقاومت امسال یکی از اقداماتی که اتفاق افتاده است توجه به جنایات جریان تکفیری بوده است  که قطعا با عزم و اراده شیعیان و اهل سنت این نوع تفکر به زودی ریشه‌کن خواهد شد.

عشیری خاطر نشان کرد: جشنواره بین المللی فیلم مقاوت قدیمی‌ترین جشنواره انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می رود و در طول این سال‌‌ها خاستگاه بسیاری از سینمای کشور و فیلمسازان به نام کشور بوده است.

وی اظهار داشت: این جشنواره در گام سیزدهم خود در مقیاس ملی، استانی و بین‌المللی در سطح خاصی برگزار خواهد شد که شاید مهمترین رویداد فرهنگی اسلامی ایران خواهیم بود که انشاء‌الله با همکاری دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی به شایستگی برگزار خواهد شد.

برپایه این گزارش در ادامه این نشست،  شهاب اسفندیاری دبیر علمی پژوهشی همایش سینمای مقاومت  به تبیین اهداف سینمای مقاومت پرداخت و اظهار داشت: مفهوم سینمای مقاومتی در ادبیات دانشگاهی سینمای جهان شاید بیشتر از داخل کشور ما جا افتاده باشد.

وی اظهار داشت: مفهوم مقاومت در سینما از دهه‌های ۶۰ میلادی یکی از اولین ظهورهای خودش را به وسیله دو فیلمساز وقت آرژانتینی بروز داد.

اسفندیاری تصریح کرد: کانون فیلم لینکلن سال گذشته برنامه‌ای تحت عنوان سینمای مقاومت را برگزار کرد  و به مرور  به فیلم‌هایی در قالب جشنواره فیلم مقاومت پرداخت.

دبیر همایش علمی پژوهشی سینما مقاومت تصریح کرد: از اینکه اکنون در این دوره از جشنواره فیلم مقاومت این فرصت پیش آمده است که یک بخش علمی پژوهشی در جشنواره شکل بگیرد، خوشحال هستیم.

اسفندیاری با طرح این سؤال که به چه دلیلی در کشورهای مختلف گرایش به سمت سینمای مقاومت به وجود آمده است توضیح داد: آنچه در سینمای کشورهای مختلف تحت عنوان سینمای مقاومت به وجود آمده است و به طبع آن شکل‌گیری مفهومی دانشگاهی سینمای مقاومت بوده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از فیلم‌های تاریخی سینما تصاویر استعمارگران را در سینماها به نمایش می‌گذاشتند و آنها را به اوج غرور و شادی می‌رساندند.

دبیر همایش علمی پژوهشی سینمای مقاومت خاطر نشان کرد: یکی از اولین پیش‌قراولان مقاومت در برابر آمریکایی‌سازی فرانسه بوده است، در همین چند سال اخیر ۲- ۳ عرصه دیگر به عرصه‌های مقاومت در سینما اضافه شد، یکی نظام سرمایه‌داری نئولیبرال و فجایعی که در پی آن به وجود آمد که منجر به وقوع جنبش وال‌استریت شد و اینها همزمان شکل‌هایی از سینمای مقاومت را به وجود آورد.

وی در ادامه این نشست با اشاره به نسبت سینمای ایران با مفهوم سینمای مقاومت اظهار داشت: انقلاب اسلامی بدون شکل از بزرگترین جلوه‌های مقاومت در عرصه است. این انقلاب نه تنها در برابر امپریالیسم و نظام کمونیستی شرق و غرب قد برافراشت بلکه جنبه‌ای دیگر از مقاومت را به این عرصه افزود.

اسفندیاری تصریح کرد: چیزی که انقلاب اسلامی را از دیگر انقلاب ها متمایز کرده این است که این انقلاب در برابر عصر روشنفکرانه اروپا مقاومت کرد.

وی عنوان کرد: در هر جامعه‌ای گفتمان‌هایی مسلط هستند که غالبا متفاوت هستند اما در فضای فرهنگ و هنر کشور ما گفتمان‌ها هم‌مسیر نیستند.

اسفندیاری در ادامه این نشست به محورهای همایش علمی پژوهشی سینمای مقاومت اشاره کرد و افزود: ما تلاش کردیم در محورهای جشنواره از حرف‌های تکراری و شعاری بپرهیزیم و شاهد گفتن حرف‌های جدید در این جشنواره باشیم.

وی از نقد آکادمیک عملکرد مدیران فرهنگی در سینمای دفاع مقدس، بازنمایی شخصیت زنان در سینمای مقاومت و پرداختن به ادبیات کهن ایرانی به عنوان ۳ دستاورد جدید این همایش نام برد.

همچنین شهاب اسفندیاری از انتشار ۴ جلد کتاب همزمان با جشنواره که یک جلد آن نوشته‌های آکادمیک دانشگاهی خارج از ایران با محوریت سینمای دفاع مقدس است، دو جلد کتاب در مورد سینمای هالیوود و اولویت سیاست‌گذاران و نهادهای نظامی به سینمای هالیوود و مجموعه مقالات برگزیده جشنواره که در یک جلد منتشر خواهد شد، خبر داد.

وی افزود: نشست‌های تخصصی در زمینه جلوه‌های ویژه به همراه جلسات نقد و بررسی فیلم‌هایی با مضامین اسلام‌هراسی نیز از دیگر محورهای این همایش است.

همچنین وی از تمدید مهلت ارسال چکیده‌ مقالات تا ۱۰ تیر ماه به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت خبر داد.

برپایه این گزارش، در پایان این نشست یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به استقبال خوب  فیلمسازان از این جشنواره فیلم مقاومت توضیح داد: جشنواره در بخش سینمای ایران با استقبال خوبی روبرو شده است که طی این استقبال ۵۲۶ فیلم در بخش مسابقه سیمای ایران گنجانده شده که هیأت‌های انتخاب کار انتخاب خود را طی روزهای گذشته آغاز کرده‌اند که نتیجه انتخاب فیلم‌ها هفته اول تیر ماه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی گفت: مهلت ارسال آثار به بخش جلوگاه نور سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت نیز تا ۲۵ تیر ماه ادامه خواهد یافت.

عشیری در ادامه از ادامه جمع‌بندی فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت گفت و افزود: جمع‌بندی بخش بین‌الملل جشنواره تاکنون ادامه دارد و به محض اتمام جمع‌بندی بخش بین‌الملل نتایج به صورت فراخوان اعلام خواهد شد.

یزدان عشیری ابراز امیدواری کرد: امیدواریم این همایش علمی شاهد دیگر اساتید و چهره‌های فرهنگی و هنری کشور نیز باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.