چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۱

«اتاق شیشه ای» و شفاف سازی مدیران/۲

کاوش: حمایت مالی فارابی از فیلمسازان همیشه در ابهام بوده است/ وعده اتاق شیشه ای محقق نخواهد شد

حبیب کاوش

سینماپرس: حبیب كاوش كارگردان سینمای ایران گفت:اگرچه با اعلام شفاف اسامی و واگذاری وام های فارابی، عمق فاجعه سالهای گذشته غیر از یکی دو مقطع مدیریتی در سینمای ایران، برای همگان مشخص خواهد شد اما هرگز چنین رویایی محقق نخواهد شد. چراکه حمایت فارابی از فیلمسازان همیشه در طول این سالها در ابهام بوده است.

براساس این گزارش، كاوش با توجه به ضرورت ایجاد اتاق های شیشه ای در سازمان سینمایی طبق وعده های داده شده در دولت تدبیر و امید در گفتگو با سینماپرس گفت: با اینکه مطمئنم وعده اتاق شیشه ای هرگز عملی نخواهد شد ولی در واگذاری وام ها و تسهیلات ریالی به سینماگران باید منتخبین واقعی صنوف تصمیم گیری كنند آنهم نمایندگانی که بر پایه انتخابات قانونی و رسمی برگزیده شده باشند.

سخنگوی سابق شورای صنفی یادآور شد: بنیاد سینمای فارابی برای تولیدات سالیانه سینمای ایران باید وام عمومی به عنوان یارانه در نظر بگیرد و نحوه پرداخت آن با آغاز پیش تولید پروژه های سینمایی تضمین شده باشد، در عین حال در مقابل می توان وام های ویژه را به آثاری كه برای سینما تاثیر گذار و ضروری است واگذار شود كه بی تردید منجر به شکل گیری سینمای پیشرو هم خواهد شد.

كاوش با اشاره به نیازهای دولت در سینما عنوان كرد: دولت با دیدن برخی آسیب ها در جامعه علاقه مند است كه هنرمندان برای حل این معضل به تولید آثار روی بیاورند و در این مرحله با حمایت وی‍ژه می تواند از آثار مورد تایید خودش حمایت مالی وی‍ژه كند چراكه حاكمیت در مسئله هایی مثل جوانان،حجاب،اعتیاد،آموزش و.... دغدغه دارد. تولید این آثار با نظر دولت در همه جای دنیا اتفاق می افتد و كسی هم نباید آن را نقض كند و در مقابل آن بایستد.

كارگردان «محفل ایكس» در عین حال خاطرنشان كرد: اما متاسفانه نمونه های زیادی داریم كه فیلمی از چند نهاد بودجه دریافت می کند و در زمان اكران عمومی هم به فروش قابل توجهی دست نمی یابد و شكست می خورد در این میان اهداف سازمان و نهاد حمایت كننده هم به دلیل عدم ارتباط فیلم با مخاطب فراموش می‌شود.

كاوش یادآور شد: یازده نهاد بدون ارائه توضیحی در شوراهای خودشان برای سینمای ایران تصمیم گیری می كنند در صورتی كه هیچ جای دنیا به این شكل انجام نمی‌شود بلكه هماهنگی بین این ۱۱ نهاد نیاز به یك اتاق فكر با ترسیم هدف روشن و مشخص دارد البته در دوره گذشته با تشكیل شورای عالی سینما این اتفاق در حال رخ دادن بود و امیدورام ادامه پیدا کند.

وی با تاكید بر حمایت نهادها از تولیدات سینمای ایران اضافه كرد: در دوره گذشته سازمان سینمایی در حال راه اندازی مقدمات ایجاد اتاق فكر برای نهادها جهت حمایت هدف دار از سینمای ایران و تولیدات آن بود به نحوی كه با طرح موضوعات دغدغه مند نهادها، شورای مربوطه در سازمان سینمایی برای میزان حمایت و انتخاب فیلمساز به طور عادلانه جهت تولید فیلم اقدام كند اما اكنون هر تهیه كننده از چندین نهاد سرمایه دریافت می كند.

كارگردان «دادشاه» یادآور شد: همانطور كه در شورای صنفی نمایش كنونی نمایندگان صنوف وجود ندارند در فارابی هم حمایت ها توسط صنوف توزیع نمی شود، البته در آینده متوجه خواهیم شد كه كسانی وام و مشاركت كلان فارابی را دریافت كردند كه حتی اسم‌شان در گزاش فارابی نیامده است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.