جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳

اکران فیلم های خارجی و دیدگاههای متنوع/ ۲

سعیدی‌پور: نمایش فیلم های خارجی با کیفیت همچون تولیدات داخلی می تواند ذهن مخاطب را به چالش بکشد

رضا سعیدی پور*

سینماپرس: اکران فیلم خارجی با کیفیت می تواند ذهن تماشاچی را همچون سایر فیلمهای داخلی خوب و اندیشمند، به چالش بکشد و ذائقه فرهنگی مخاطبان را ارتقا دهد.

براساس این گزارش، رضا سعیدی پور مدیر سینما آزادی با بیان مطلب فوق درباره اکران فیلم های خارجی در سینمای ایران به سینماپرس گفت: نمایش اینگونه تولیدات سایر کشورها در تولید آثار با کیفیت بالا توسط فیلمسازان ایرانی نیز تاثیر گذار خواهد بود.

وی ادامه داد:  ما به عنوان سینمادار از اکران فیلم های خارجی در فصل هایی که سینما رونق ندارد استقبال می‌کنیم. انتخاب سالن سینما برای اکران فیلم های خارجی بسیار مهم است و این فیلم ها در تهران می تواند در سینماهای آزادی، ملت و فرهنگ اکران شود.

وی با بیان اینکه فیلم های خارجی با مخاطب عام برای نمایش در ایران کمتر در نظر گرفته می شوند عنوان کرد: فیلم هایی مثل بتمن، جنگ ستارگان و...قطعا در سینماهای شهرستان هم با استقبال مواجه می شود اما فیلم هایی که از ممیزی ما عبور می کنند بیشتر فیلم های خاص هستند.

سعیدی پور یادآور شد: ظرفیت نمایش فیلم های خارجی در سینمای ایران وجود دارد و این ظرفیت تنها مربوط به اکران نوروز و عید فطر نیست . تجربه فیلم سینمایی «گذشته» اصغر فرهادی نشان داد که بهتر است فیلم با زبان اصلی به همراه زیرنویس فارسی اکران شود.

مدیر سینما آزادی درباره مخالفت برخی فیلمسازان با طرح اکران فیلم های خارجی یادآور شد: فیلمسازی که بعد از ساخت فیلم حقوقش را دریافت می کند و در انتظار کار بعدی قرار می گیرد نباید برای وضعیت اقتصادی سینمای ایران تصمیم بگیرد بلکه باید فردی که در این سینما سرمایه گذاری می کند درباره آن صحبت کند و پیشنهاد دهد.

سعیدی پور در عین حال عنوان کرد: ۵۰ درصد از فروش یک فیلم به سینمادار،۴۰ درصد به تهیه کننده و ۱۰ درصد به پخش کننده می رسد، پس افراد باید به همین میزان در ترکیب فروش اظهار نظرکنند. طبیعی است که سرمایه گذار برای اکران فیلمش بیشتر نگران است .

وی با بیان اینکه نباید همیشه به مخاطبان کشور فیلم های ایرانی نمایش داد اضافه کرد: اگر فیلم های خارجی اکران نشود سطح کیفیت فیلم هایمان افزایش پیدا نخواهد کرد اما اگر در سال چهار فیلم خارجی استاندارد اکران شود کارگردانان ایرانی حداقل می توانند در ساختار فنی و تکنیکی یک فیلم از این آثار نکات مختلفی را بیاموزند و تجربه کنند.

سعیدی‌پور در ادامه عنوان کرد: روز گذشته به من اطلاع دادند که بنیاد سینمایی فارابی از هفته آینده اکران فیلم های خارجی را در سینماها به صورت تک سانس آغاز خواهد کرد و طی مدتی که فارابی فیلمی را خریداری نکرده بود، سینما آزادی فیلم سینمایی «میراث چینی» را در یک سانس غیر موظف ساعت ۲۳:۰۰ اکران عمومی کرد و طی دو ماه توانست به فروش ۷۰ میلیونی برسد. در حالی که فیلم های ایرانی با اکران سرگروه نتوانستند به این میزان فروش دست یابند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اکران فیلم های خارجی باید فضا باز شود، اکنون بخش خصوصی در صنعت سینما سازی پیش قدم شده است و این در حالیست که با سرمایه گذاری در جاهای دیگر می توانستند به سود تضمینی دست پیدا کنند. چراغ سینما را فیلم خوب با جذب تماشاگر روشن نگه می دارد چراکه اگر سینماداری به فروش خوبی دست پیدا نکند ترجیح می دهد که تغییر کاربری دهد و در نهایت سینمایی برای کشور باقی نمی ماند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.