سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵

در گفت و گو با سینماپرس

اردکانی: اگر بودجه کلان برای تولید نیست حداقل ازپژوهش و ادبیات داستانی با موضوعات سینمای دینی غافل نشویم

جواد اردکانی*

سینماپرس : جواد اردکانی کارگردان سینما صبح امروز گفت: اگرچه توليد آثار تاريخی دینی و مذهبی در حوزه تصویر نیازمند بودجه کلان و هنگفتی است اما در زمینه ادبیات داستانی این مشکل کمتر وجود دارد و لذا می توانيم حداقل درباره موضوعات سینمای دینی همچون وقایع صدر اسلام و ابعاد زندگی و شخصيت پيامبر و ائمه قصه های متعدد و متنوعی توليد كنيم و از این بخش غافل نشویم.

بنابراین گزارش، این کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد مشکلات تولید و ترویج سینمایی دینی ادامه داد: اين داستان ها از يك طرف می تواند بخشی از نياز جامعه را تأمين كند و از طرف ديگر پايه ای باشد برای نگارش فیلمنامه و به کمک فیلمنامه نویسان هم بیاید.

کارگردان «شور شیرین» به حوزه تحقیق و نگارش در زمینه آثار دینی اشاره کرد و افزود: متاسفانه در این زمینه دچار مشکلات عدیده ای هستیم و سوال اینجاست که پیرامون زندگی پیامبر (ص) چقدر تحقیق و پژوهش داریم یا حوزه و دانشگاه ها ما نسبت به این موضوع چقدر تحقیق انجام داده اند تا بتوانند این منابع را به صورت عام در اختیار مردم و به صورت خاص در اختیار هنرمندان قرار دهند تا بتواند در ساخت یک اثر دینی به کمك آن ها بیاید .

کارگردان «قناری» گفت: باید بپذیریم که در حوزه تحقیق و پژوهش به اندازه كافی فعال نيستيم در صورتی که در نقطه مقابل توطئه های عظیمی در حال اجرا است كه در مورد پيامبر بزرگ اسلام شبهه آفرينی می كنند و اين شبهه ها در كنار رفتار عملی گروه های منحرفی همچون تكفيری ها كه به نام اسلام دست به جنايت می زنند، تصوير غيرواقعی و حتی وارونه ای از اسلام و پيامبر اسلام به جهانيان عرضه می كند و ما همچنان تماشا می كنيم .

جواد اردکانی خاطرنشان کرد:  به نظر من مدیران فرهنگی باید برنامه كلان و جامعي را طراحی كنند كه بر اساس آن هر چه زودتر در حوزه هايی مثل ادبيات داستانی كه مشكلات اجرايي كمتری وجود دارد توليد آثار شتاب بيشتری گيرد تا در گام های بعد در حوزه تئاتر و توليدات تصويری شاهد توليد آثار بيشتری باشي

وی تأکید کرد: البته بر اساس شواهد و تجربیات ما، در مدیریت فرهنگی کشور اراده جدی و در شأن موضوع، برای ساخت آثار دینی وجود ندارد و به همين جهت ملزومات ساخت آثار دینی توسط مدیران فراهم نمی شود كه يكی از آن ها تامین بودجه  است.

وی افزود: به فرض که مدیران فرهنگی بودجه ای هم برای این کار در نظر داشته باشند تا اثر دینی تولید شود باید پرسید آیا در هنرمندان ما آمادگی ذهنی برای ساخت چنین آثاری به وجود آمده است یا نه آمادگی آنان تنها به صورت پروژه ای و مقطعی است؟

کارگردان سریال «نوشدارو» گفت: بی شک هر فيلمساز مسلمانی دوست دارد در مورد حضرت رسول (ص) فیلم بسازد و اين جزو افتخارات همه ما محسوب می شود اما اينكه چرا در این زمینه فیلم ساخته نمی شود یا کم ساخته می شود مسئله ای است كه باید مورد آسیب شناسی  و ارزیابی دقیقی قرار گیرد.

اردکانی تصریح کرد: به نظر می رسد اراده ای متناسب با این موضوع در کشورمان وجود ندارد و اگر تعداد معدودی  فیلم در این زمینه ساخته می شود، محصول برنامه ریزی مدیران فرهنگی کشور نیست بلکه بیشتر حاصل دغدغه شخصی خود هنرمندان است که مشکلات را می پذیرند و  به سختی از موانع  عبور می کنند و این آثار را به وجود می آورند و لذا این دغدغه های هنرمندان را نباید به حساب برنامه ريزی مدیران فرهنگی گذاشت .

کارگردان «به کبودی یاس» خاطر نشان کرد: خوشبختانه آقای مجیدی مجیدی در حال آماده سازی فیلمی در مورد حضرت رسول (ص) است و ساخت این فیلم به نوبه خود کاری شایسته و ارزنده محسوب می شود اما این يك استثناء است و استثناءها هیچ وقت جریان ساز نخواهند شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.