سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳

نقد شفاهی/

اکبرلو: «اشباح» به دلیل اقتباس ناقص به سرانجام نرسیده است

منوچهر اکبرلو

سینماپرس: یک منتقد گفت: «اشباح» گر چه در مقایسه با چند فیلم اخیر داریوش مهرجویی که نا امید کننده نشان می دانند تلاشی است برای احیای سینمای با کیفیت داریوش مهرجویی اما به دلیل اقتباس ناقص به سرانجام نمی رسد.

منوچهر اکبرلو منتقد سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در  مورد فیلم سینمایی «اشباح» ساخته داریوش مهرجویی اظهار داشت: فیلم سینمایی «اشباح» از لحاظ قصه بازگشت به دوره ای از فیلمسازی داریوش مهرجویی است که می کوشد اقتباس داشته باشد از اثری که خودش از لحاظ دراماتیک بسیار غنی و پر مایه است یعنی نمایش «اشباح» ایبسن.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران یادآور شد: شروع فیلم نیز که در گذشته رخ می دهد خوب و تاثیرگذار است اما زمانی که قصه جلو می رود فیلمنامه نیز از قصه اصلی فاصله می گیرد  و فیلمنامه نویس تمام اوج و فرودهای دراماتیک اثر اصلی را به کنار می گذارد. اینجاست که قصه پیش نمی رود و فقط با سکانس های تکرار شونده ای رو به رو هستیم که جوان فیلم یکسره یا در خود فرو می رود یا با دیگران پرخاشگری می کند.

اکبرلو تصریح کرد: ایده نمایشنامه و اعتقاد نمایش نامه نویس به اینکه گناه پدران به نسل بعدی هم منتقل می شود، در اینجا ابتر و گنگ مطرح می شود، این ایده حتی می توانست در ترکیب با تعالیم دینی نیز همراه شود.  اینکه تاثیر گناهان می تواند بر روحیات و سرنوشت فرزندان هم منتقل شود اما در قصه کنونی این ایده به ثمر نرسیده است و جوان فیلم یکسره عصبانی یا افسردگی خود را تکرار می کند، به دلیل ایستایی فیلمنامه تلاش بازیگران به ویژه بازیگر نقش پدر نیز به جایی نمی رسد، ضمن اینکه نقش پسر نیز انتخاب خوبی ندارد و بازیگر انتخاب شده توان لازم را برای انتقال چنین شخصیتی دارا نیست.

این منتقد و روزنامه نگار گفت: از نقاط مثبت فیلم  نیز می توان به تصویربرداری و میزانسن های خوب به ویژه در سکانس های ابتدایی فیلم هستیم. همچنین موسیقی فیلم کیفیت مطلوبی  را به همراه دارد.

این مدرس دانشگاه  یادآور شد: این فیلم گر چه در مقایسه با چند فیلم اخیر داریوش مهرجویی که نا امید کننده نشان می دانند تلاشی است برای احیای سینمای با کیفیت داریوش مهرجویی اما به دلیل اقتباس ناقص به سرانجام نمی رسد. به نظر می رسد برای سینمایی داریوش مهرجویی راهی به جز بازگشت به سینمای اقتباسی آنگونه که با همکاری داستان نویسان و فیلمنامه نویسانی چون ساعدی می بود،  راه دیگری وجود ندارد چون در غیر اینصورت او دچار روحیه ای است که می کوشد، یله وغیر جدی روایت خود را همانگونه که دوست می دارد پیش ببرد. چنین رویکردی جز ناامیدی تماشاگران علاقه مند فیلم هایی پیشین داریوش مهرجویی نتیجه به بار نخواهد آورد.

منوچهر اکبرلو در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد: عدم استقبال از چند فیلم اخیر داریوش مهرجویی نیز حاصل چنین مسیر نادرستی است. به نظر می رسد داریوش مهرجویی همانند مسعود کیمیایی بیشتر درگیر حاشیه سینما، پاسخ دادن به دیگران و نپذیرفتن تغییر سلیقه مخاطب امروزی است.    

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.