دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸

با حضور کیارستمی، معتمدآریا، نیکی کریمی و ...

سیف‌الله صمدیان در شب عکس تئاتر ایران تقدیر شد

تجلیل از سیف‌الله صمدیان در شب عکس تئاتر ایران

سینماپرس: جشن شب عکاس تئاتر ایران در هفتمین دوره خود با تقدیر از سیف الله صمدیان شب گذشته؛ ۱۴ اردیبهشت ماه با حضور اهالی عکاس تئاتر و برخی از هنرمندان در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در این مراسم که با حضور عباس کیارستمی، فاطمه معتمدآریا، نیکی کریمی، حبیب رضایی و ... برگزار شد به علاوه نکوداشت سیف الله صمدیان از علی حدادی اصل و رضا قاضیانی به عنوان عکاسان برگزیده تئاتر سال ۹۲ تقدیر به عمل آمد و عماد دولتی با رای گیری مردمی به عنوان عکاس برگزیده مردم انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، این مراسم که هفت سالی است به مناسبت گرامی‌داشت روز تئاتر برگزار می‌شود، امسال با تجلیل از سیف‌الله صمدیان عکاس باسابقه کشورمان همراه بود.

در ابتدای این مراسم ابراهیم حسینی رئیس انجمن خانه تئاتر ایران در سخنرانی کوتاه خود ضمن اشاره به تاریخچه انجمن خانه تئاتر ایران بیان کرد: «این انجمن در شهریور ماه سال ۱۳۸۶ اعلام موجودیت کرد و در ۱۲ اسفند سال ۱۳۸۶ متولد شد. از آن زمان تا به حال انجمن ما با پول و سرمایه اندکی که دارد حرکات فرهنگی و صنفی زیادی را در زمینه عکاسی تئاتر ایران انجام داده و توانسته وجود خود را به تثبیت برساند.»

وی با اشاره به اینکه مردم با عکس تئاتر ارتباط خوبی برقرار می کنند در پیشنهادی گفت: «اگر در سطح شهر تهران مکان هایی برای عکاسان و طراحان پوستر در نظر گرفته شود که مختص به خود آن ها باشد و آنان آثار خود را برای نمایش عموم در این محل ها ارائه دهند مردم بیش از این می توانند با عکاسی به خصوص عکاسی تئاتر ارتباط برقرار کنند.»

حسینی در پایان به چاپ کتاب عکس عکاسان انجمن تئاتر ایران اشاره کرد و افزود: «شرکت «برخورد نزدیک از چشم سوم» به عنوان حامی مالی انجمن عکاسان تئاتر در اقدامی بیوگرافی برخی از اعضای انجمن را به همراه تعدادی از عکس های آنان به چاپ رساند تا کارگردانان بیشتری با این عکاسان آشنا شوند.»

سیامک زمردی‌مطلق از عکاسان حرفه ای تئاتر ایران در خصوص این برنامه در گفت و گویی با خبرنگار سینماپرس گفت: «طی ۱۵ سالی که از تاسیس خانه تئاتر می گذرد هر ساله به مناسبت روز جهانی تئاتر از طرف انجمن های مختلف، خانه تئاتر هفته جشن تئاتر ایران را برگزار می کند که این اتفاق باعث همبستگی بیشتر خانواده تئاتر می شود.»

وی افزود: «در هفته تئاتر انجمن های گوناگون مراسم خاص و نمایشگاه های خود را برگزار می کنند و با تقدیر از پیشکسوتان، فعالان عرصه های گوناگون تئاتر را به نسل جوان و علاقه مند تئاتر معرفی می نمایند.»

زمردی بیان کرد: « طی هفت سالی که از تاسیس انجمن عکاسان تئاتر می گذرد این انجمن هر ساله با برپایی نمایشگاه عکس سالیانه تئاتر از اعضای انجمن حضور فعالی دارد و هر ساله طی مراسمی از پیشکسوتان عرصه عکاسی تئاتر و کسانی که به نوعی حامی عکاسی تئاتر بوده اند تقدیر می کند و امسال در هفتمین دوره خود سعادت پیدا کردیم تا از سیف الله صمدیان به پاس ۲۰ سال حمایت همه جانبه او از عکاسی تئاتر تقدیر کنیم و مراسم نکوداشتی را برای این بزرگوار داشته باشیم.»

شایان ذکر است؛ سیف الله صمدیان در سال ۱۳۳۲ در ارومیه متولد شد. او فعالیت خود را در زمینه عکاسی از سال ۱۳۴۷ آغاز  کرد و بعدها به تدریس در رشته «فتوژورنالیسم» در دانشگاه‌های هنری تهران پرداخت.

او صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله تصویر و  برنده جوایز بسیاری از مسابقات بین المللی عکاسی است که از آن جمله می‌توان به مسابقات عکس رومانی (۱۳۶۰ و ۱۳۶۶)، آینترپرس فتو (سوریه، ۱۳۶۳)، اینترپرس فتو (مسکو، ۱۳۶۴)، آساهی شیمبون (ژاپن، ۱۳۶۶و ۱۳۶۷)، شانگ های (چین ۱۳۶۶)، چین (۱۳۶۷)، زاگرب (۱۳۶۷)، بیفوتا (آلمان شرقی ۱۳۶۸)، ورلدپرس فتو (هلند ۱۳۷۰) و ... اشاره کرد.

او عضو هیأت داوران چندین دوره نمایشگاه های سالانه و دوسالانه عکس ایران، عضو هیأت داوران چهاردهمین مسابقه عکس آسیا و اقیانوسیه (ACCU-Unesco ۸۹)، یکی از سه عضو آسیایی دعوت شده از سوی شورای برگزاری چهلمین سالگرد ورلدپرس فتو برای انتخاب بهترین عکس های مطبوعاتی، یکی از سه عضو آسیایی در هیأت مدیران و متخصصان جشنواره های بین المللی عکس (جشنواره عکس آمریکا، هیوستون، ۱۳۷۷) و همچنین برگزارکننده جشن تصویر سال است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.