شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳

گزارش نشست خبری «جشن فیلمنامه نویسان»؛

برگزاری «شب فیلمنامه»، 19 اردیبهشت در موزه سینما/ حق‌التألیف فیلمنامه نویسان مشخص می‌شود

نشست خبری کانون فیلم نامه نویسان ایران

سینماپرس: جزئیات چهارمین جشن کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران با عنوان شب فیلم‌نامه تشریح شد و راستین در مورد حضور اعضای کانون فیلمنامه نویسان و همچنین حق التألیف اعضای این کانون توضیحاتی ارائه کرد.

بنابراین گزارش،  «شادمهر راستین» رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان خانه سینما در نشستی که صبح امروز  13 اردیبهشت ماه در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد‌ در مورد جزئیات این نشست توضیح داد: عنوان شب فیلمنامه را که نام آن بر وزن شب شعر است را با توجه به جنبه هنری این دو انتخاب کرده‌ایم، این جشن سه دوره پیاپی تا سال 89 برگزار شد و امسال با یک وقفه، چهارمین شب آن را برگزار می‌کنیم.

راستین تصریح کرد: دبیر اجرایی دوره قبلی شب فیلمنامه بر عهده جابر قاسمعلی بود و این مسئولیت را نیز امسال بنده بر عهده دارم.

 

شب فیلمنامه 19 اردیبهشت در موزه سینما برگزار می شود

 

این فیلمنامه نویس در ادامه یادآور شد:  روز فیلمنامه‌نویس به تایید شوراهای مرکزی قبلی رسیده بود که همزمان با روز فردوسی در 25 اردیبهشت است اما متاسفانه امسال این تاریخ همزمان با وفات حضرت زینب (س) است و به همین دلیل و همچنین با توجه به فشردگی برنامه‌ها و جشن های  خانه سینما، شب فیلمنامه را در تاریخ 19 اردیبهشت ماه در موزه سینما برگزار می‌کنیم.

 

تقدیر از زنده یادان سیف الله داد و طاهری در شب فیلمنامه

 

راستین تصریح کرد: در این شب قرار است برای زنده یاد سیف‌الله داد به عنوان رئیس اولین دوره فیلمنامه‌نویسی و مرحوم هوشنگ طاهری که کتاب‌های او پیش‌تر از هرچیز دیگری ما را با فیلمنامه نویسی آشنا کرد، بزرگداشتی برگزار شود.

به گفته دبیر اجرایی چهارمین شب فیلمنامه نویسان سینمای ایران ، برای برگزیدگان این مراسم جوایز نقدی خوبی هم در نظر گرفته شده است و بهترین تالیف ، بهترین ترجمه‌، بهترین رسانه‌ و نیز بهترین همکار فیلمنامه‌نویس که ممکن است از میان کارگردانان، ‌بازیگران، فیلمنامه نویسان  و یا سایر اعضای این گروه فیلمسازی باشد‌، برگزیده خواهند شد.

بنابراین گزار، شادمهر راستین  توضیح داد: قرار است از یک فیلمنامه‌نویس پیشگام در گذشته هم قدردانی شود و به یک فیلمنامه‌نویس جوان نیز خیرمقدم گفته شود.

در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه فیلم‌های اکران سال  1393 در این شب به سال آینده موکول می‌شوند توضیح داد: با توجه به وقفه‌ای که در طول برگزاری شب فیلمنامه سینمای ایران رخ داده است، یک جایزه مخصوص سال 1392 خواهد بود و جوایز سال‌های 90 و91 هم اهدا خواهند شد، همچنین آثار سال 89 هم  مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

هیچ عضوی از کانون فیلمنامه نویسان انصراف نداده است

 

وی با تاکید بر اینکه در کانون فیلمنامه نویسان عضو گیری همانند سال های قبل ادامه دارد و تا کنون هیچ عضوی از کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما انصراف نداده است‌ اظهار داشت: در شورای مرکزی این کانون موضوع بیمه ، مالیات بر تالیف و نیز اختصاص حق تالیف فیلمنامه نویسان به طور جدی پیگیری می‌شود‌.

راستتین در این‌باره توضیح داد: در این راستا با حضور رئیس سازمان سینمایی و کارگروهی که در بنیاد سینمایی فارابی ایجاد شده است‌، این قضیه به شکل جدی پیگیری می‌شود تا تشخص فیلمنامه‌نویس‌ها را به آن ها برگردانیم.

 

به دنبال حق تالیف هستیم

 

وی همچنین توضیح داد: همچنین موضوع حق تالیف  بارها و بارها مطرح شده است اما تعریف جنبه حقوقی آن کمی برای معاونت سینمایی وقت در گذشته مشکل بود، به همین دلیل با توجه به قانون مصوب شده در حوزه نویسندگی و براساس حق تالیف‌های خارجی فیلمنامه نویسان طرحی را ارائه کرده‌ایم که کلیت آن تصویب شده اما جزئیات آن را فعلاً نمی‌توانیم شرح دهیم.

 

کلینیک فیلمنامه دایر می شود

 

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست  «مهران کاشانی» رئیس کارگروه آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران که به تازگی تاسیس شده است‌ توضیح داد: با توجه به اینکه جای نقد موردی و کارگاهی فیلم‌ها خالی است، سعی می‌کنیم این موضوع را به برگزاری کارگاه‌های تخصصی تبدیل کنیم که در آن سازندگان فیلم‌ها و فیلمنامه نویسان هم می توانند در این جلسات شرکت کنند.

کاشانی تصریح کرد: شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان موضوع آموزش را به صورت جدی دنبال می‌کند تا جلسات تخصصی توسط فیلمنامه نویسان فعال سینمای ایران نیز برگزار شود.

وی یادآور شد: همچنین دایر کردن بخشی به نام کلنیک فیلمنامه از دیگر موضوعاتی است که در این کارگروه پیگیری می‌شود و می‌توان فیلمنامه‌ها را جهت ارتقاء آن ها برای ساخت توسط جمعی از کارشناسان ارائه کرد تا اعتبار هر فیلمنامه توسط اعضای تخصصی این کانون داده شود و تا معضل اساسی فیلمنامه رفع  شود.

 

آغاز فعالیت باشگاه آموزشی و فرهنگی در آینده نزدیک

همچنین در ادامه این نشست «سعید رحمانی» نیز یکی از مسئولان کارگروه فرهنگی کانون فیلمنامه نویسان خانه سینما توضیح داد:  ایجاد یک سازمان ارتباطی میان فیلمنامه نویسان غیر عضو در کانون‌، شناسایی افراد مستعد و هدایت آن ها برای فیلمنامه نویسی‌، ایجاد فضای علمی با تمرکز بر فیلمنامه نویسی از اهداف مهم این کارگروه فرهنگی است و به زودی باشگاه کانون فیلمنامه نویسان هم فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

 

غرفه جوایز فیلمنامه نویسان در موزه سینما برگزار می شود

همچنین در پایان این نشست، علی اکبر  قاضی نظام مسئول کارگروه رفاهی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران هم در سخنان کوتاهی گفت: با هماهنگی به عمل آمده با مدیر موزه سینما قرار بر این شد که غرفه‌ای به کانون نویسندگان تعلق گیرد تا جوایزی که فیلمنامه نویسان از جشنواره‌های مختلف کسب کردند در این محل نمایش داده شود.

وی همچنین درباره اقدامات رفاهی انجام شده برای فیلمنامه نویسان افزود: با پیگیری‌های انجام شده همه دوستان را عضو باشگاه هنر خانه هنرمندان کرده‌ایم و با همکاری مدیران موزه سینما و سینما آزادی برای عضو پیوسته کانون کارت‌هایی گرفته شده است تا در طول سال از این دو مکان فرهنگی استفاده کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.