چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳

حجت‌الاسلام شهاب مرادی:

سازمان فرهنگی هنری شهرداری فرهنگ را به عنوان یک رسانه نگاه می کند/ شعار امسال«تهران شهر مهربان» است

حجت الاسلام شهاب مرادی*

سینماپرس: رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری معتقد است که این سازمان به مقوله فرهنگ و هنر به عنوان یک رسانه نگاه می کند؛ رسانه ای که به واسطه آن اهداف و پیامها به جامعه انتقال داده شود.

بنابراین گزارش،  رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری با بیان این مطلب در نخستین نشست خبری این سازمان به تشریح اهداف و برنامه های سال جاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کرد.

حجت الاسلام شهاب مرادی گفت: مجموعه برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری بر اساس شعار سال برنامه ریزی شده با این تفاوت که توجه به حوزه فرهنگ که در صحبت های مقام معظم رهبری به آن نیز تاکید شده است؛ پررنگ تر خواهد بود. اعتقاد من در حوزه مدیریت فرهنگی باید جهادی عمل کرد و مدیریت جهادی با انجام کارهای جهادی متفاوت است.

وی در ادامه با اشاره به سرفصل های اهداف و اولویت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری در سال جاری تصریح کرد: شعار این سازمان «تهران شهر مهربانی است»؛ تهرانی که از گذشته تا امروز هویت داشته است اما در این راستا موضوع سبک زندگی از جمله موضوعاتی است که روی آن تمرکز کرده ایم که زیر فصل های این موضوع اول اخلاق اسلامی و شهروندی و دوم زیست شهری است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری متذکر شد: رویکرد در بحث اخلاق اسلامی و شهروندی ارتقاء روحیه قناعت با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف است.  از سوی دیگر گسترش فرهنگ صبر، آرامش و مهربانی، بررسی دلایل پرخاش، درگیری های خیابانی، دعواهای خانگی از جمله زیرساخت های این مبحث است.

این مدیر فرهنگی در ادامه با اشاره به پرداخت به زیست شهری گفت: نظافت شهری با بحث کاهش زباله سازی، تفکیک زباله از مبداء، کاهش ترافیک و کاسته شدن از آلودگی هوا، بحث هویت، اقامه نماز، تکریم و پاسداشت گویش های ملی با توجه به محیط جغرافیایی، تکریم پرچم و سرود ملی، گسترش و تقویت خوداتکایی، همبستگی اجتماعی و ... از مباحث اصلی زیست شهری است که با ابزارهای فرهنگی هنری پرداخته خواهد شد.

وی همچنین با اشاره این مطلب که چهره سازی و اسوه پردازی از جمله فعالیت های این سازمان است، خاطرنشان کرد: تجلیل از مفاخر شهر تهران مانند تجلیل از مادران شهید، پرده عشاق، ایجاد پاتوق هایی گفتگومحور در فضاهای دانشگاهی در اختیار قرار دادن تریبون آزاد با موضوعات مختلف چون ازدواج و ... از دیگر برنامه های مهم این سازمان است.

حجت الاسلام شهاب مرادی درباره نمادسازی نیز گفت: احیای نمادهایی چون جوانمردی، پهلوانی، ایثار، شهادت، مهربانی با طبیعت، تولید تیزرهای تلویزیونی با مضمون اخلاق ولایت تولید می شود همچنین بازتولید چرخه روایت تجلیل ، تولید و عرضه کتاب اتوبوس و مترو، تولید فیلم سینمایی، سمفونی، تئاتر، نمایشنامه ،، کتبهای صوتی با موضوع و اهداف سازمان فرهنگی هنری شهرداری  از دیگر برنامه های در دست اجرای سازمان فرهنگی هنری شهرداری است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر ناپدید شدن مجسمه هایی طی سالهای اخیر در تهران خاطرنشان کرد: این موضوع به دوران مدیریت من بر نمی گردد و ترجیح می دهم درباره مدیریت های گذشته آدمها و افراد، قضاوت نکنم.

مرادی  همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه پرونده اختلاف بین پرویز تناولی مجسمه ساز و سازمان فرهنگی هنری شهرداری به کجا کشید گفت: موضوع این پرونده مختومه اعلام شده اما لازم می دانم توضیحی ارائه دهم. سازمان فرهنگی هنری شهرداری علیه پرویز تناولی اقدام قضایی نکرده اما این مجسمه ساز از سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای آثاری که 10 سال پیش، سازمان از او خریده بود و در موزه امام علی (ع) نگهداری می شد شکایت کرد. خوشبختانه قرارداد این فروش نیز موجود است.

وی افزود: اما بعد از گذشت 10 سال پرویز تناولی خواست تا آثارش را پس بگیرد در همین راستا مبلغی را در اختیار دادگستری به عنوان ودیعه قرار داد این در حالی است که سازمان از روند شکایت تناولی اطلاعی نداشت تا روزی که جرثقیل مقابل موزه امام(ع) رفت و گفت که می خواهد آثار خود را برگرداند اما با این اوصاف ما تصمیم گرفتیم که مسئله را رسانه ای نکنیم. من با تناولی تماس گرفتم و گفتم در این مورد مصاحبه نکند و ما هم در این مورد چیزی نمی گوییم بعدا متوجه شدیم هم این هنرمند و هم وکیل وی نکاتی را در رسانه ها مطرح کردند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری گفت: این در حالی است که قرارداد خرید آثار تناولی در دوره ریاست حجت الاسلام زم رئیس وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری بسته شده بود.

وی تصریح کرد: آیا آثاری که به قیمت 10 سال پیش خریداری شده و در موزه امام علی(ع) نگهداری می شده صرف پشیمانی هنرمند باید از موزه خارج شود تا در خانه نگهداری شود متاسفانه فضای بوجود آمده هیجان رسانه ای ایجاد کرد و وجود چنین فضایی سبب می شود تا از دایره انصاف دور شویم.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به سیاست های این سازمان در حوزه مدیریت فرهنگ و هنر گفت: این سازمان به مقوله فرهنگ و هنر به عنوان یک رسانه نگاه می کند؛ رسانه ای که به واسطه آن اهداف و پیامها به جامعه انتقال داده شود حال ممکن است این اهداف با موسیقی پاپ ارائه شود یا با موسیقی سنتی و یا اینکه ممکن است حرفی نو با محوریت هایی که در دست داریم مطرح شود از زبان تئاتر یا سینما روایت شود، هر چه باشد حمایت می کنیم.

وی ادامه داد: اگر کاری در تقویت هویت ملی به مخاطب کمک کند قطعا حمایت های همه جانبه ما را در بر دارد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری در پاسخ به این سئوال که آیا آموزش و ترویج هنر موسیقی در سرفصل اهداف سازمان قرار می گیرد افزود:  آموزش و ترویج موسیقی از اهداف سازمان فرهنگ هنری شهرداری نیست . از روز اول این نکته را اعلام کردم ما آموزشگاههای بسیاری در کشور داریم که در حوزه آموزش موسیقی فعالیت می کنند به همین دلیل سزاوار نیست با حضور سازمان فرهنگی هنری شهرداری در این عرصه رقابت با بخش خصوصی ایجاد کنیم. نکته دیگر اینکه اصولا آموزش موسیقی از اهداف سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیست.

وی با اشاره به این مطلب که برای تولید موسیقی فاخر از تولید موسیقی فاخر حمایت می کند تصریح کرد: اما نکته مهم این است که در حوزه موسیقی از تولید آثار فاخر و کمک به موسیقی تخصصی و فوق تخصصی حمایت می کنیم. مثلا خودم من به با مازیار فلاحی تماس گرفتم و به او گفتم اگر اثر فاخری در حوزه موسیقی دارم برای تولید آن کمک خواهیم کرد و یا اینکه اگر استادی چون حسین علیزاده در حوزه موسیقی سنتی بستر مناسب برای فعالیت بخواهد کمک خواهیم کرد.

حجت الاسلام مرادی متذکر شد: متاسفانه در حوزه تئاتر گروهی هنری که با اهداف برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری همراه باشد و در عین حال اثری فاخر ارائه دهد به معنی واقعی وجود ندارد حتی یک گروه آماتوری تئاتر نداریم تا بتوانیم فضای لازم برای کار را به آنها ارائه دهیم. البته همه این موارد از نقطه ضعف های سازمان فرهنگی هنری شهرداری است که باید روی آن کار کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری در ادامه با اشاره به رویکردهای فعالیت های هنری در این سازمان خاطرنشان کرد: تولید آثار ارزشمند در حوزه های مختلف که به فرهنگ سازی شهری و شهروندی کمک کند از جمله رویکردهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری است.

وی در ادامه گفت: اما آثار مناسب با رویدادهای فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی که در شرایط خاص مورد استفاده قرار گیرد وجود ندارد. به عنوان مثال در ایام جنگ اگر اسطوره ای مانند صادق آهنگران نبود باید چه می کردیم به همین دلیل می گویم باید متناسب با رویکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در زمینه های مختلف آثار ارزشمند داشته باشیم.

حجت الاسلام مرادی درباره تعامل این سازمان با تلویزیون به عنوان رسانه ملی گفت: متاسفانه نگاه قلک بودن نسبت به سازمان فرهنگی هنری شهرداری وجود دارد و ما قطعا این نگاه را قبول نداریم و معتقدم اگر قرار است اثری در تلویزیون تولید شود باید اعتبار و اعتماد دوجانبه باشد یعنی اگر سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تلویزیون کمک می کند صدا و سیما هم در مقابل باید کمک کند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری گفت: ما نمی خواهم اسم سازمان فرهنگی هنری شهرداری در مشارکت هایی که با این رسانه داریم مطرح شود چرا که درشت کردن عناوین با پول بیت المال صحیح نیست.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری  با تاکید بر صحبت های مقام معظم رهبری مبنی بر نقش زنان در اجتماع گفت: متاسفانه بعضی از نقش ها و جایگاههایی که به بانوان در جامعه می دهیم بسیار سطح پائین و سخیف است و همراه با نگاه ترحم آمیز  است که این نگاه، ریشه در فمنیست دارد این در حالی است که اسلام احترام ویژه ای برای زن قائل است.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به پرداختن به رمان، فیلمنامه، داستان کوتاه و نمایشنامه گفت:  به موضوعاتی چون رمان، فیلمنامه، داستان کوتاه و نمایشنامه باید بیشتر پرداخته شود و آمادگی داریم دست همکاری به سوی نویسندگان در این حوزه ها دراز کنیم که این فرصتی است برای استعدادیابی که در همین راستا نگارش فیلمنامه هایی را سفارش داده ایم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری با اشاره به برگزاری جشنواره فیلمهای شهری گفت: جشنواره فیلم شهر از جمله برنامه های تعطیل شده سازمان فرهنگی هنری شهرداری است که این تعطیلی عمدتا به خاطر کمبود بودجه بوده است که در نظر داریم برای برگزاری این جشنواره برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.