دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

نقش سینما در پرورش ذائقه فرهنگی مردم/1

راستین: مردم خواهان دیدن تصویر خود در سینما هستند و دلقک بازی نمی خواهند!

شادمهر راستین  در نشست خبری فیلم « امروز» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: اصلی ترین خواسته مرم این است که تصویرشان در رسانه ها و سینما وجود داشته باشد که در این صورت رسانه را باور خواهند کرد و قطعآ با شناختی که از مردم فرهیخته سراغ داریم مردم از رسانه و سینما هیچگاه دلقک بازی نمی‌خواهند.

شادمهر راستین فیلمنامه نویس سینمای ایران با بیان مطلب فوق در گفتگو با سینماپرس درباره تاثیر سینما در پرورش ذائقه عمومی مخاطب گفت: البته در این مسیر  مدیران فرهنگی کشور خواسته های مردم را باید همانطور که وجود دارد تعیین و به آن توجه کنند، اگر نیازهای مردم آن طور که باید ارائه نشود به سمت روش های غیرمستقیم خواهند رفت که قابل کنترل نخواهد بود.

وی افزود: برای رسیدن به تغییر ذائقه مخاطب باید به تعریف «مردم» برسیم چرا که یک تصور عمومی از مردم وجود دارد و امکان این نیست که تنها با یک فیلم ذائقه همه مردم ایران را تغییر داد.

وی افزود: در ابتدا باید مخاطب را دسته بندی کرد. متاسفانه هیچ سازمان و نهادی برای مخاطب شناسی و شناخت انتظارات و خواسته های آنان در کشور بطور مستقل وجود ندارد و تنها یک اسم عام با عنوان مردم وجود دارد.

نویسنده «به همین سادگی» خاطرنشان کرد: با این شرایط سینما مسئله ناشناخته‌ای به نام «مردم» را نمی تواند دهد. اساسأ بدون مطالعه و هدف نمی توان ذائقه مخاطب را تغییر داد و در این فضا هر فیلمسازی فقط شانس خودش را امتحان می کند. به عنوان مثال  وقتی فیلمهای کمدی پرفروش می‌شوند نشان می‌دهد با مخاطبی مواجه هستیم که علاقه مند به این سینما است پس طبیعی است که تولید کننده تغییر مسیر دهد و به سمت فیلمهایی برود که مردم به آن علاقه مندند.

وی عنوان کرد: ای در حالیست که دستگاههای فرهنگی باید با روشهای مختلف، شرایط ارتقای سطح دانش عمومی و فرهنگی را در جامعه فراهم نمایند ولی در آموزش و پرورش، وزارت علوم و تلویزیون این موضوع نهادینه شده است که مردم آثاری که تولید می شوند را به هر دلیل می پسندند و آثار تصویری در هر حال مخاطب خودش را از دست نمی دهد در حالیکه باید مطالعه شود چرا مردم سطح نازلی از فیلم ها را دوست دارند.

نویسنده «چند روز بعد» خاطرنشان کرد: همه نهادها در مسیر جهت دهی به مخاطب تاثیر گذار هستند، چه تلویزیون که با تولید فیلم های سطحی سلیقه تماشاگر را نازل کرده و سینما تنها از وضعیت موجود بهره برداری می‌کند و چه وزارت ارشاد که تهیه کننده اصلی در سینماست و سایر تولیدکنندگان براساس سیاست‌های آن کار می‌کنند. 

وی گفت: وقتی تاثیرگذاری سینما کم شود در حد سرگرمی باقی می‌ماند اما در مجموع به نظرم تصور اینکه ذائقه مخاطب را می توانیم تغییر دهیم را باید از ذهنمان خارج کنیم چرا که در سینما قصد نداریم خیلی مردم را عوض کنیم و به نظرم مردم آنچه را  که می خواهند بدست می‌آورند.

راستین با بیان اینکه هنرمند هم انتخاب خودش را دارد، اظهار کرد: فیلمساز اگر قصد داشته باشد مخاطب او را جدی بگیرد باید به سمت انتخاب خودش برود مخاطبی که فیلم های نازل را می بیند نظرش نسبت به فیلم را هم در همان اندازه بیان می کند و نمی توانیم برای مخاطب نسخه بنویسیم که کدام فیلم را ببیند و انتخاب آن با مردم است.

نویسنده «امروز» خاطرنشان کرد: هر فیلمسازی مسئولیت خودش را دارد و با یک تغییر کوچک ذائقه مخاطب هم تغییر خواهد کرد و این اتفاق از بالا به پایین نیست بلکه هرکسی در جایگاه خودش می تواند تاثیر گذار باشد. وزارت ارشاد از فیلم هایی که تاثیرگذاری بیشتری دارند حمایت کند تا فیلم بتواند فرهنگ سازی کند و این حمایت می تواند پس از تولید هم انجام شود.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.