جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

امنیت شغلی در سینمای ایران/۵

رویین‌تن: نباید جلوی ورود اندیشه های تازه را گرفت / صنوف برای تأمین امنیت شغلی درآمدزایی كنند

علی رویین‌تن*

سینماپرس: وجود جامعه صنفی و اداره کردن آن به معنای جلوگیری از نیروی تازه نیست بلکه هیچ کس نباید جلوی ورود اندیشه های تازه بایستد و صنوف باید قوانین اصولی و درستی را برای این موضوع داشته باشند، سینماگران باید به حدی از پویایی برسند کهدر بحث عضویت افراد شایسته سالاری بوجود بیاید.

علی رویین‌تن کارگردان سینمای ایران با اعلام مطلب فوق درباره راهکارهای تامین امنیت شغلی به سینماپرس گفت: متاسفانه در حال حاضر همه به جای امنیت شغلی، امنیتی فكر می كنند. اهالی سینما به فکر یکدیگر نیستند و وقتی هنرمندان سینما می بینند تا سینماگری در  اوج است تمام تلاش خودشان را می ‌کنند تا مانع پیشرفت او شوند.

وی افزود: همیشه نمی توان دولت را مقصر دانست چراكه به دلیل اختلافاتی که صنوف با یکدیگر دارند و اعضای آنها در حال جنگ هستند كاری از دولت بر نمی‌آید.

کارگردان «دلشکسته» با بیان اینکه هنرمند باید درخواست های مردم را از دولت طلب کند گفت: این موضوع امروز بالعکس شده است و هنرمندان دولت را از مردم طلب می‌كنند، البته در این مدت کوتاه دولت تلاش‌های قابل قبولی داشته است و حرف هایی که بیان می کنند خیلی هم زیباست، هرچند نمی‌دانیم تا چه حد می‌توانند به آنها عمل كنند.

وی ادامه داد: استراتژی کشور ما در حوزه فرهنگ مشخص نامشخص است یا نامشخص مشخص! اما اگر ثبات بیابد و اعضای سینما با هم همدل باشند، صنوف خودشان بزرگترین سرمایه هستند و اگر صنوف بتوانند تسهیلاتی را از دولت دریافت کنند که بتوانندمنابع درآمدزایی را ایجاد کنند، اعضا می توانند هزینه تولید فیلم های خودشان را بدست بیاورند.

رویین‌تن خاطرنشان کرد: اگر دولت با صنوف به صورت موازی کار نکند صنوف می توانند به صورت مستقل فعالیت های رفاهی وشغلی خوبی انجام دهند چرا که شناخت در زمینه های مختلف رفاهی و شغلی از ویژگی‌های صنف است اما ما هر کاری که انجام می دهیم متاسفانه با دولت رقیب هستیم و حكومت با هر بودجه‌ای همواره رقیب بخش خصوصی است.

این کارگردان تصریح کرد: اختلاف نظر و بیان دیدگاه‌ها موجب رشد خواهد بود به این شرط كه دو قطب مخالف به گفتمان بنشینند و نقاط قوت یكدیگر را به صورت منطقی و به دور از هرگونه جبهه گیری بپذیرند. متاسفانه  در حال حاضر اختلاف دیدگاه‌ها به مرز جنگ و حذف رسیده است و با هم رقیب نیستند كه حتی دشمن هستند.

وی با تاکید بر لزوم حق تالیف و قانون کپی رایت برای تامین امنیت شغلی، خاطرنشان کرد: کپی رایت برای هنر این سرزمین وقار بوجود می‌آورد، اگر بخواهیم به این موضوع ریشه‌ای نگاه کنیم قطعا حقوق مولفین باید اجرایی شود.

رویین‌تن در پایان درباره راه‌اندازی صندوق بیکاری و خانه سالمندان گفت: با تشکیل صنوف قدرتمند در خانه سینما، فارغ از مسائل سیاسی این برنامه ها می تواند عملیاتی شود و دولت هم طبق قانون با تخصیص بودجه به هرچه بهتر اجرا شدن طرح ها کمک کند. به هر حال ایجاد شغل و كار به حمایت از بیكاری اولویت دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.