براساس این گزارش، سیدضیاالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس با اعلام مطلب فوق درباره چگونگی تامین امنیت شغلی سینماگران گفت:در نتیجه بی تفاوتی نسبت به امنیت حرفه ای افراد، باید شاهد رقابت های ناجوانمردانه و خودخواهانه و نهایتا تشکیل باندها و لابی ها و احتمالا رانت خواری هایی باشیم که همه اینها فساد اجتماعی را افزایش می دهند.
وی افزود: ورود افراد به صنف مستلزم خیلی از ویژگی ها است. به زعم اینکه کسی یک فیلم کوتاه ساخته است نباید به سرعت به سینما ورود کند، این نوع ورود افراد آماتور، پاسخگوی نیاز امروز سینما هم نیست سینما می تواند در طول سال، ۶۰ کارگردان به این عرصه وارد کند ولی کنترل آنها و فراهم کردن یک فضای امن شغلی به بازار و سرمایه گذار برمی گردد که در حال حاضر همان دولت است.
وی با بیان اینکه نمی توان منکر تاثیر دولت شد، ادامه داد: در برخی آثار می بینیم که دولت ۲۵ درصد در بودجه یک فیلم مشارکت کرده است و این درصد در تولید فیلمی که ۵۰۰ میلیون هزینهاش می شود سرمایه بزرگی است چراکه اگر این مشارکت ها نباشد تهیه کننده بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند فیلم را به سرانجام برساند.
دری با بیان اینکه راهحلی در زمینه امنیت شغلی سینماگران به صورت دائمی مطرح نشده است، تصریح کرد: در زمینه امنیت شغلی باید برنامهای ترتیب داده شود که پاسخگوی یک دوره بیست ساله باشد چراکه در طول این مدت مشکلات آن مشخص میشود و دولت ها می توانند این مشکلات را برطرف کنند. امنیت شغلی ارتباط مستقیمی با اقتصاد دارد که با نبود بخش خصوصی، باید دولت علی رغم محدودیت دوره زمانیاش در این زمینه برنامه مدونی داشته باشد.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» یادآور شد:در هر حال اکنون فیلمها بجای سرمایه گذار خصوصی، متاسفانه با بودجه تمام و کمال دولتی ساخته می شوند و تا زمانی که این فیلمها علی رغم داشتن حمایت های جانبی در گیشه شکست می خورند، این دغدغه برای اهالی سینما وجود دارد که با چه امیدی باید در حرفه سینما فعالیت کنند.
کارگردان مجموعه «کیف انگلیسی» با تاکید بر ایجاد چرخه تولید صحیح یادآور شد: تا زمانی که سینما از درآمدهای نفتی دولت تامین میشود، نمی شود به امنیت شغلی سینماگران خیلی امیدوار بود، طبیعی است که باید چرخه تولید سینما در اختیار اهالی سینما و علاقمندان بخش خصوصی باشد تا برای همه به خوبی جلو رود و از این طریق رضایت عمومی بین اهالی سینما بوجود بیاید.
وی با اشاره به فعال نبودن بخش خصوصی اظهار داشت: تا زمانی که سرمایه گذاری در تولید فیلم به شکل بودجه دولتی انجام می شود، معیشت فعالان سینما همچنان دچار مشکل خواهد بود و ضمانتی برای ادامه فعالیت در سینما نخواهند داشت.
دری با بیان اینکه صنوف به تنهایی در تامین امنیت شغلی بدون حمایت دولت و برنامه ریزی دقیق و آینده نگر نمی توانند کاری انجام دهند، گفت: دولت در تأمین امنیت شغلی فقط می تواند حامی باشد. من تاکنون در تجربه های صنفی مشاهده نکردم برای افرادی که از چرخه کار کنار میروند برنامهای وجود داشته باشد .حقوق بیکاری برای اهالی سینما تعریف نشده است، البته این حقوق در برخی جوامع بصورت مقطعی وجود دارد که در صورت وجود بحران، حقوق بیکاری در یک مقطع سه ساله پرداخت می شود و در طول این مدت شرایطی را فراهم می آورند که آنها شاغل شوند.
وی خاطر نشان ساخت: در شرایطی که تولید فیلم بدون حمایتهای بخش دولتی و سایر نهادها امکان پذیر نیست و باید یک حرکت اجرایی در زمینه تولید انجام شود، اگر بخش خصوصی فعال شود میزان موفقیت افراد هم به دست خودشان انجام می شود و آنهایی که توانایی بیشتری دارند در این حرفه ماندگار میشوند.
نظرات