بنا بر همین گزارش، قاسمی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس درباره تاثیر انجمن سینمای جوان در پرورش فیلمسازان حرفهای ادامه داد: «با اینکه بخشی از آموزش در مدیریتهای مختلف انجمن سینمای جوان دچار افت و خیزهایی بوده است؛ اما این امر را باید در نظر داشت که بخشی از عملکرد سینمای جوان آموزش و بخشی از آن تولید است.»
وی یادآور شد: «در دورههای ابتدایی آموزش در این انجمن، هنرجویان به صورت تجربی وارد کار فیلمسازی کوتاه میشدند و مبحث تئوری و عملی تکمیل کننده یکدیگر بود. از همین رو نتیجه بحث آموزش و بحث تولید در کنار هم بسیار پربار بود زیرا به هر طریقی هنرجویان این امکان را پیدا میکردند تا مباحث تئوریکی را که در سینما یاد گرفته بودند به شکل عملی نیز تجربه کنند.»
این مستندساز با اشاره به دوره درخشان آموزش انجمن سینمای جوان که در دهه ۶۰ بود بیان کرد: «حاصل این دوره هنرجویانی بودند که رشد کردند، در فیلمسازی پیش آمدند و دوره جدی و پرانرژی را برای مدیران دفاتر به ارمغان آوردند.»
وی افزود: «در این دوره فیلمسازان با ساخت فیلمهای ۸ میلیمتری کار را تجربه میکردند و با توجه به همسو بودن فیلم ۸ میلیمتری با سینما و اهمیتی که به جشنوارههای مختلف داده میشد، با داوریها و مدیریتهایی که یکسونگر نبودند در دهه ۶۰ انجمن یک دوره طلایی را گذراند.»
قاسمی ادامه داد: «فعالان دوره ۶۰ بعدها کار خود را با ساخت فیلمهای ۱۶ و ۳۵ میلیمتری ادامه دادند و اکنون هم درسینمای ما به عنوان فیلمبردار، تدوینگر و یا کارگردان توانستهاند حضور خوبی را از خودشان نشان دهند.»
این کارگردان مستند در همین زمینه عنوان کرد: «با تمام پیچیدگیهای سالهای اخیر در انجمن، عملکرد سینمای جوان و دورههای آموزشی آن نتایجی روشنی دارد و خروجی آن فیلمسازانی هستند که یک گوشه چشمی به سینمای جوان داشتهاند و برخی از آنها با فیلم کوتاه کار خودرا آغاز کردهاند.»
وی درخصوص توزیع یکسان امکانات در بین دفتر تهران و باقی شهرستانها عنوان کرد: «با اینکه امکانات بین دفترانجمن تهران با دفاتر انجمن در شهرستانها یکسان است؛ اما بهترین هنرمندان از دفاتر شهرستانها بیرون آمدهاند.»
قاسمی افزود: «یکی از بحثهای اصلی در انجمن سینمای جوان امکانات مالی است. باید دید هیات امنای انجمن و سازمان سینمایی چه تعریف مالی را برای انجمن در نظر گرفتهاند و چه رویکردی دارند. طبیعتا با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلاتی که فیلمسازها در بحث تولید دارند انجمن می تواند راهگشا و کمک کننده به آن ها باشد تا هنرجویان بتوانند مباحث تئوریک را به شکل عملی تجربه کنند.»
کارگردان مستند «گزارش شنبه» با اشاره به رشد امکانات دیجیتال بیان کرد: «امکانات دیجیتال راه را برای هیچ هنرجویی نبسته و در هر شهر، شهرستان و روستایی که برویم امکانات فیلمبرداری و تدوین به وفور در اختیار همه قرار گرفته است ولی در عین حال وجود امکانات دیجیتال وضعیت را تخصصی تر کرده است.»
وی خاطر نشان کرد: «تمام مبحث های داستانی، انیمیشن و مستند در انجمن سینمای جوان وجود دارد ؛ اما اینکه در هر دوره ای به کدام یک از این بخش ها توجه بیشتری می شود به نوع نگاه مدیر همان دوره برمی گردد. به نظر من اساسا مهمترن عاملی که می تواند به پویایی سینمای ما کمک کند و مبنا و ریشه درستی را بسازد بحث سینمای مستند است که با توجه به تمام شرایط اجتماعی، سیاسی و ... امروزه می تواند پایه های اساسی و اصلی سینمای درست را در ذهن هنرجویان جوانتر ایجاد کند که فریب ظواهر و فریب سطحی نگری را نخورند زیرا سینمای مستند با توجه به ریشه و عملکردی که دارد باعث می شود فیلمسازان پخته تر و با ریشه تر سینما را یاد بگیرند.»
ارسال نظر