سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴

سینماگران، دفاع مقدس و دغدغه‌های رهبری/7

اردکانی: سینمای دفاع مقدس در حال نابودی است/ مدیریت جهادی تنها یک شعار نیست

جواد اردکانی*

کارگردان «به کبودی یاس» با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس در حال نابودی است، گفت: مدیریت جهادی تنها یک شعار نیست و بدون وجود میل به رفتار جهادی در جامعه کار به جایی نمی‌رسد.

جواد اردکانی، کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد دغدغه های مقام معظم رهبری و چگونگی نهادینه سازی دفاع مقدس، اظهار داشت:  به نظر می رسد در مورد سینمای دفاع مقدس دیگر هیچگونه انگیزه  و اراده ای وجود ندارد و رفتارهای مسئولان و مدیران نمایانگر این است که این نوع سینما رو به نابودی است و صرفأ با حرف زدن و راهکار ارائه دادن و بدون هدف گذاري و برنامه هاي دقيق اجرايي راه علاجی برای این نوع سینما نمی توان متصور شد.

کارگردان «به کبودی یاس» در ادامه افزود: حالا سینمای دفاع مقدس فقط به توليد تنها چند فیلم معدود در طول سال اختصاص داده شده است و با ادامه روند فعلي قطعا در سال ها آتی تعداد اين نوع  فيلم ها کمتر و مشکلات این نوع سینما زیادتر خواهد شد.

اردکانی در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد باید نسل جدید با بهره گیری از آموخته های نسل های گذشته به این نوع سینما ورود پیدا کنند تا شاهد متحول شدن این جنس سینما باشیم اما مديران فرهنگي شرايط ورود نسل جوان به این عرصه را فراهم نمي كنند و با كنار گذاشته شدن فيلمسازان دفاع مقدسي يا كنار كشيدن خود آن ها از ساخت فيلم جنگي طبيعي است كه سينماي دفاع مقدس رو به نابودی برود.

کارگردان «شور شیرین» در ادامه خاطرنشان کرد: من خود را شايسته عنوان فيلمساز جنگ نمي دانم و تنها توفیق داشتم دو فیلم جنگی در کارنامه خود داشته باشم، اما اگر فضاي فرهنگي كشور تغییر نکند هیچ انگیزه ای برای فیلمسازانی مثل من براي ادامه فعاليت در حوزه دفاع مقدس و نيز ساير موضوعات مهمي كه اولويت هاي روز كشورند باقی نخواهد ماند . دليلي ندارد وقتي مي شود كارهاي خنثي و بدون حاشيه و پر سود و خارجي پسند انجام داد باز هم به سراغ موضوعات ملتهب سياسي اجتماعي با رويكرد انقلابي بروند و هم از خودي ها كتك بخورند و هم از ديگران .

اردکانی در ادامه تصریح کرد: همچنان آرزوي بزرگ من فيلمسازي درباره شهداي عزيزمان است اما مي دانم كه در فضاي موجود ممكن نيست . در فضاي موجود همه ما درگير رفتارهاي سازشكارانه و بي خطر شده ايم و سينماي دفاع مقدس نه سازشكارانه است و نه بي خطر . استحاله واقعي همين است و چقدر سخت است كه انسان با چشمان باز شاهد استحاله خود و هم نسلان خود باشد . در پيشگاه شهدا و خانواده شهدا احساس شرمندگي مي كنم اما تا مديريت كلان كشور نخواهد وضع همين است . مي دانم براي مديران محترم ما اصلأ مهم نيست كه براي دفاع مقدس كار بشود يا نه . همچنان كه مهم نيست كارهاي ساخته شده درست نمايش داده شود يانه .فقط به عنوان مثال عرض مي كنم حدود دوسال است كه سريال  «شور شيرين» با موضوع زندگي شهيد عزيز ، محمود كاوه آماده است اما پخش نمي شود . نه مسئولان محترم بنياد سینمایی فارابي قدمي بر مي دارند و نه مديران محترم تلويزيون اقدامي مي كنند . چرا ؟ چون براي هيچكس مهم نيست . متأسفانه خيلي چيزها براي خيلي ها مهم نيست.

کارگردان «قناری» در پایان این گفت وگو  به شعار سال اشاره کرد و افزود: براي اجرايي شدن منويات مقام معظم رهبري در موضوع فرهنگ و اقتصاد، مهمترين عنصر همان مديريت جهادي است كه در متن شعار امسال به آن اشاره شده است و البته مديريت جهادي تنها يك شعار نيست، تنها يك خواست شخصي هم نيست و حتي يك مدل مديريتي كه صرفاً به خواست و توانايي يك يا چند مدير متكي باشد هم نيست. در مقابل منافع كلان و نامشروع باندهاي بزرگ قدرت و ثروت در گرو حفظ وضع بيمار موجود است و چون حركت جامعه به سمت اصلاح سبك زندگي و احياي ارزش ها و حفظ فرهنگ مقاومت آن منافع را به خطر مي اندازد به صورت خيلي جدي با هر اصلاح اساسي و ساختاري مقابله مي كنند و متأسفانه در مواردي همان باندهاي قدرت و ثروت متولي اصلاح وضع موجود هم شده اند . مهمترين كار آن ها اين است كه ميل به رفتار جهادي را در جامعه سركوب كنند و بدون وجود ميل به رفتار جهادي در جامعه و بدون وجود يك ساختار مديريتي مبتني بر فرهنگ جهادي كار به جايي نخواهد رسید.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.