دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶

توسعه نمایش عمومی فیلم های مستند/۱

فهیم:غرور آفتی برای مدیران در عدم استفاده از تجارب دیگران شده است/نقش تبلیغات در مستند دست کم گرفته می‌شود

محمد تقی فهیم منتقد درنشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «من مادر هستم»

کارگردان مستند «ملخی غول شد» گفت: اولین راه توسعه نمایش عمومی فیلم های کوتاه و مستند پس از انسجام فکری مدیریتی، ایجاد تعامل میان این مدیریت، تولید کنندگان، رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی است چرا که این امکانات مهمترین در پخش و نمایش هستند.

محمد تقی فهیم، منتقد و مستند ساز سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد راه های توسعه نمایش عمومی فیلم های مستند و کوتاه، اظهار داشت: به نظر من نخستین مرحله برای توسعه نمایش فیلم های کوتاه و مستند بر می گردد به بخش مدیریتی این نوع از سینما. اگر مدیریت در این بخش جدی و اندیشمندانه عمل کند و برای استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های این نوع سینما از اداری کاری و کشتن زمان ریاست خود عبور کند و به جایش به بسیج نیروهای متخصص و کارشناس برای راه گشایی نمایش مبادرت کند اصلی ترین راه طی شده است، به طوری که فیلم های مستند به سود دهی در داخل و خارج کشور نیز دست خواهد یافت.

فهیم  در ادامه تصریح کرد: در عرصه هنر و از جمله سینمای مستند همواره بر عنصر خلاقیت تاکید داریم، مگر می شود در این حوزه با فقدان مدیریت خلاق روبرو بوده و توقع حل مشکلات را داشته باشیم. مدیریت در این عرصه هم یک کار تخصصی به علاوه فعل خلاقانه است. مدیریت دنباله رو، ساکن و روتین آفت مدیریت هنری است. متاسفانه غرور هم معضل دیگری است که اجازه استفاده از تجربه دیگران را هم نمی دهد و گرنه سینمای موفق جهان راه هایی را رفته که ما دیگر نیاز به تجربه آن ها نداریم.

  کارگردان مستند «ملخی غول می شود» در ادامه افزود: در حال حاضر متاسفانه در زمینه توسعه نمایش عمومی فیلم های کوتاه و مستند با تشتت آراء مواجه هستیم و بخش مدیریتی این حوزه وحدت و انسجام لازم را ندارد. اگر چه نباید انتظار داشت تا فیلم های مستند و کوتاه در سینماهای سراسر کشور به نمایش عمومی دربیایند، اگر این انتظار وجود داشته باشد به بیراهه خواهیم رفت. سینماهای سراسر کشور مکان نمایش فیلم های بلند سینما است.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود: واقعیت این است که  در حال حاضر تولید مستند هم دچار بحران اساسی است. در حالیکه ما از کمیت در حال عبور هستیم که مدیریت در این حوزه نمی داند تولید دولتی را در چه  مسیری هدایت کند تا هم پاسخگوی فرهنگی اهداف نظام باشد و هم بازدهی اقتصادی و سرگرم کنندگی در پی داشته باشد. کشور ما پر از آداب، سنن، مضامین و لوکیشن های بکر برای ساخت فیلم های کوتاه و مستند  پر مشتری در جهان است، آیا این مهم بدون مدیریت محقق می شود؟ این در حالی است که سینمای غالب دنیا این اتفاق را پشت سر گذاشته و حتی رسانه های ما را معتاد به مصرف تولیدات خود کرده است.

فهیم در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر مراکز مختلف دولتی و نیمه دولتی مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موسسه رسانه ای اوج، میثاق، انجمن سینمای جوان، حوزه هنری، شهرداری و ... در تولید مستند مشارکت دارند که برخی مانند: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ماموریت اصلی اش ساخت مستند است، اما تا آنجایی که من می دانم در این مراکز مهم همه جوره مدیر و شورا وجود دارد به جز واحد و مدیر فروش، پخش و تبلیغات فیلم مستند. فیلم ساخته می شود و بعد به امان خدا رها می شود اگر فیلمی قوی ظاهر شد و فی نفسه راه خودش را پیدا کرد که کرده است و گرنه باید گم شود. در حالی که ارائه و مصرف هر کالایی از جمله فرهنگی مهمتر از تولید آن است. اینکه دوستان مثلاً سالی یکبار با مدیری در رسانه ملی دیداری می کنند و بازتاب رسانه ای می دهند که مدیریت نمی شود.  

کارگردان مستند «قوچ ها خیالبافی می کنند» در ادامه تصریح کرد: اولین راه توسعه نمایش عمومی فیلم های کوتاه و مستند پس از انسجام فکری مدیریتی، ایجاد تعامل میان این مدیریت، تولید کنندگان، رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی است چرا که این امکانات مهمترین در پخش و نمایش هستند. وقتی می دانیم که اعم تولیدات این بخش توسط مراکز دولتی و نیمه دولتی انجام می شود لذا باید یک حسن نیت دو سویه میان شبکه تولید و امکانات پخش ایجاد شود، سوء تفاهم ها کنار برود تا شاهد رشد سینمای مستند و تجربی باشیم.

کارگردان مستند «زردسالان» در ادامه افزود: در کنار تمامی این راه حل ها نباید نقش سینما تک ها، مراکز مختلف شهرداری  و فرهنگسراها که امکانات بالقوه برای نمایش آثار مستند و کوتاه هستند را فراموش کرد، اگر این امکانات در پایتخت که تهران است شروع شود در مرحله بعدی به تمامی شهرستان ها تسری پیدا خواهد کرد و آن موقع شاهد رشد و توسعه سینمای کوتاه و مستند خواهیم شد.

محمد تقی فهیم در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: در کنار همه این عوامل نباید نقش تبلیغات را حوزه سینمای مستند و کوتاه دست کم گرفت. چرا که همه چیز در گرو تبلیغات موثر است. درحال حاظر در این عرصه تبیلغات درحد صفر است.  حوزه فرهنگ هم مانند اقتصاد، بیزنس و تجارت نیازمند تبلیغات است. باید تبلیغات را جدی گرفت تا مخاطب انبوه علاقه مند به مستند، به اثر مورد نظر خود دست پیدا کند.

 

انتهای پیام/م/ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.