یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۲

ترفندی جدید برای نزدیکی به حاکمیت

وقتی که یک جریان خاص سینمایی برای تخریب دیگران از رهبری هزینه می کند!

دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس خبرگان

اگر برخی نویسندگان سینمایی طبق سیاستهای کلان دوستان هم رأی خود، قرار بر این دارند که پیگیری و یا حتی تحلیل و تفسیر رهنمودها و نگرانی های رهبری چندان مهم جلوه نکند، این موضوع تحلیل و تجزیه بیشتری می طلبد که پرداختن به آن ماهیت بسیاری از جریانات فکری را برملا می سازد و حداقل سینماپرس از این رسالت حقیقت جویانه خود لحظه ای عقب نخواهد نشست.

سینماپرس _ فرید یکتا/ دقت کرده اید برخی به محض اینکه خلاف نظر و دیدگاهشان سخن میگویید، فورأ شما را به انواع و اقسام اتهامات از جمله، بی سوادی، بی ادبی، فاقد دانش و شعور اجتماعی، بی حیایی و... متهم می کنند و مانع از ادامه سخنان به حق شما در قبال خودشان می شوند؟

نمونه این رفتار را در عرصه سیاست بیشتر دیده ایم، چه بسا مدیری دلسوز، فعال و مردمی، برخی نقصان ها و حقایق کشور را با زبان ساده و قابل فهم برای اقشار مختلف جامعه به زبان می آورد و پیگیر حل آن می شود و دقیقأ همان کسانی که مسبب آن کاستی و کوتاهی هستند و دستی بر آتش دارند با ادبیات خاص خود که اغلب آن را "فاخر" می نامند با الفاظی چون ناآگاه، دور از شأن مدیریت، پوپولیست، غیر دیپلماتیک و...در رسانه ها و محافل مختلف، فرد مورد نظز را از دایره بحث خارج کرده و شرایط را برای القای سخنان ناحق و توجیهات عوامفریبانه خود نزد افکار عمومی فراهم می سازند.

اگرچه نهادینگی کلام حق و در عین حال فاخر در وجود هر انسان زیبنده است و ضرورت یک جامعه متمدن بحساب می آید، لیکن متاسفانه این رفتار ناصواب در حوزه فرهنگ به ویژه سینما چنان فراگیر شده است که اگر مدیری یا سینماگری از ضرورت توجه به زیر ساختها، تعامل با دولت منتخب مردم، رعایت قوانین جاری کشور و یا برقراری عدالت میان همه اعضای پرتلاش خانواده سینما سخن بگوید، جماعتی قلیل که بر حسب اتفاق در میان عموم به جهت فعالیت در سینما محبوبیتی دارند و به دلایل گوناگون از جمله شاید منافع اقتصادی و سیاسی خود، شخصیت و یا اعتقادات گوینده این سخنان را بر نمی تابند، با انتساب همین تعابیر غیر منصفانه و غرض ورز به وی، افکار عمومی را به راحتی دچار انحراف کرده و مانع از طرح و اجرای ایده ها و نظرات به حق آن مدیر یا سینماگر محترم می شوند!

جالب اینجاست در این میان اگر اعتراضی هم صورت گیرد، با ابزار گوناگون چنان فضای تخریب و سیاهی برایتان ایجاد می شود که اگر اهل استقامت و دفاع از خود نباشید، مجبور خواهید شد با حفظ آرامش سکوت اختیار کنید و بنا بر ضرب المثل قدیمی همرنگ جماعت شوید و لام تا کام سخن نگویید که مبادا از سوی افراد یا جریانی خاص به القاب مدنظر آنان متهم شوید.

به تازگی هر چه "سینماپرس" از حقایق سینما می گوید، فورأ مورد سرزنش و اتهام و تخریب جریانی قرار می گیرد که اتفاقأ هم رسانه دارند و هم نویسندگان متبحری که در سایت ها و صفحات شخصی خود در شبکه های اجتماعی در طول چند سال اخیر وظیفه خود را بخوبی انجام داده و همه چیز را به هم می بافند تا نتیجه مطلوب و باب میل همفکران خود را به مخاطبان ارائه دهند.

این جریان در جدیدترین نمونه رفتارهای تخریبی خود در  ایامی که که مفاهیم انقلابی توسط هر فرد و جریانی با سوء استفاده از فضای جدید جامعه، در حال مصادره است، با هزار و یک ترفند ریاکارانه سعی می کند خود را یگانه مجری اخلاق و تعهد به همه ارزش‌های این نظام و مدافع رهبری جلوه دهد و در مقابل افراد دلسوزی که به آنها نقد دارند و خارج از دایره ذهنی آنان ترسیم می شوند را جماعتی بی درایت، غیر متعهد، ضد ارزش‌ها و غیر هنری و...معرفی کند!

این تقسیم بندی هدفمند و هجمه های حساب شده که شاید نوعی تلافی بغض این جریان از 8 سال فعالیت دولت عدالت و مهرورزی ارزیابی می شود تا جایی پیش رفته است که اخیرأ هنگامی که"سینماپرس" در قالب کارکردها و چارچوبهای رسانه ای خود، پیگیر نگرانی های مقام معظم رهبری از مسائل فرهنگی کشور شده و با انعکاس دیدگاههای متنوع از سینماگران پیرامون این موضوع، قصد روشنگری بیشتر و طرح عمومی دغدغه های جدی معظم له را دارد، برخی افراد وابسته به آنان که اتفاقآ از انتصابات دولت یازدهم جا مانده و همچنان بعد از چند ماه در انتظار پیشنهاد پست های مدیریتی به سر می برند! در "روده درازی های ژورنالیستی"خود، آمرانه توصیه کرده اند که رسانه ها از رهبری نباید هزینه کنند و این اقدام بجا و شایسته را مغایر با سیره ایشان و امری غیر اخلاقی بر شمرده اند! در حالیکه این دسته از افراد مدعی، به دلیل عدم شناخت کافی از اندیشه ها و عمق انتظارات مقام معظم رهبری از حوزه فرهنگ، همواره غافل از این بوده اند که  این رفتار صحیح رسانه ای، نه تنها نامش هزینه کردن از ایشان نیست، بلکه پیگیری فرمایشات ایشان، فی الحال یک ضرورت مسلم است که فقط از مریدان واقعی و متعهدان حقیقی ارزشهای نظام جمهوری اسلامی ایران بر می آید.

حال اگر این نویسندگان  سینمایی طبق سیاستهای کلان دوستان هم رأی خود، با این ترفند قصد دارند پیگیری و یا حتی تحلیل و تفسیر رهنمودها و نگرانی های ایشان چندان مهم جلوه نکند و دغدغه های معظم له یک مطالبه شخصی پنداشته شود و ترجیح می دهند اساسأ ایشان یا سایر بزرگان این کشور، بیشتر در حوزه سیاست و اقتصاد ورود کنند تا مسائل اجتماعی و فرهنگی، تحلیل و تجزیه بیشتری می طلبد که پرداختن به آن ماهیت بسیاری از جریانات فکری را برملا می سازد و حداقل "سینماپرس" از این رسالت حقیقت جویانه خود لحظه ای عقب نخواهد نشست.

البته شاید هم بالعکس، همراهی با دولت تدبیر و امید در طول شش ماه گذشته، این فعالان عرصه سینما را به خود آورده است که هزینه کردن  برای تقویت اعتبار و جایگاه رهبری در جامعه از سوی جامعه سینمایی همچون همه اقشار جامعه یک امر بدیهی و الزامی است و نباید از آن دریغ کرد. اما اینکه این صراحت چرا در طول سالهای گذشته نبوده را باید حتمأ از خودشان پرسید، شاید که پاسخ قانع کننده ای داشته باشند!

بی تردید هزینه کردن از مقام معظم رهبری در هر موضوع جزیی امری نکوهیده است، اما این امر مذموم آن جایی معنا دارد که برخی مدیران فرهنگی فعلی، تنها با ذکر نام و رضایت مقطعی ایشان در حاشیه یک گزارش، قصد سرپوش گذاشتن و تطهیر عملکرد دستگاه متبوعه خود را دارند، نه اینکه در میان انواع تهاجمات فرهنگی از داخل و خارج بر بدنه هنر اصیل و انقلابی، به ناگاه این روزها حفظ احترام و عزت رهبری را بیاد آوریم و آن را بهانه ای قرار دهیم برای حفظ خود، جایگاه خود، منافع خود و همه آنچه که فردیت انسان در آن نهفته است نه صلاح جامعه و حکومت دینی و اسلامی!

به این دسته از عزیزانی که با تکیه بر این تفکرات خطرناک، برای محو تدریجی و ممانعت از بسط دیدگاهها و دغدغه های فرهنگی بزرگان دلسوز این سرزمین تلاش می کنند و به رغم ظاهر سازی ها، تنها برای تأمین خواسته های خود و تخریب رسانه ها و نیروهای ارزشی از نام مقام معظم رهبری در سخنان و نوشته های خود هزینه می کنند توصیه می شود که در مسیر خود تجدید نظر نمایند و بر طبل تهی نکوبند که مردم و اهالی پرشور سینما مسیرشان را بهتر از آنها می شناسند و تشخیص "دوغ و دوشاب"را بیش از آنها می دانند...باز هم در این خصوص با خوانندگان گرامی سخن خواهیم گفت.

  

نظرات

  • رضا ۱۳۹۳/۰۱/۰۸ - ۰۲:۴۲
    2 2
    البته كه انتظاري غير از اين هم نيست از اين جماعت متاسفانه در دروان اصلاخات اينها حرفشون رو رك و راست ميزدند اما حالا كه فهميدن اون حرفهاي راديكال خريداري نداره با ريكاري و تزوير سعي در فريب مردم رو دارند اما مطمئنا مردم دوغ رو از دوشاب تشخيص ميدن
  • محمد ۱۳۹۳/۰۱/۱۶ - ۰۰:۳۸
    0 1
    خطاب به مدیران سینما پرس اگر این کار را نکنند و تخریب نکنند شما باید به خود شک کنید، امام خمینی نیز چنین چیزی را در مورد رادیو های بیگانه گفته اند این طیف اگر توانستند از راه بر اندازی، اگر نشد از راه به انحراف کشیدن انتخابات ریاست جمهوری و القای تقلب، اگر آن هم نشد به اسم رهبری و ...... این خاصیت نفاق است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.