شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱

عملکرد شش‌ماهه ایوبی در ارزیابی سینماگران؛

اردکانی: عدم موضع‌گیری در قبال حق‌و‌باطل نفاق است نه اعتدال/ رفتار مدیران سینما مبهم است

جواد اردکانی*

نویسنده و کارگردان سینما گفت: اگر معنای اعتدال این است که افراط و تفریط نکنیم خوب است اما اگر تعریف اعتدال این است که بین حق و باطل حرکت کنیم و نسبت به حق موضع مثبت و نسبت به باطل موضع منفی نگیریم این نفاق است، اعتدال نیست.

جواد اردکانی؛ نویسنده و کارگردان سینما درباره عملکرد مدیریت جدید سازمان سینمایی در شش ماه گذشته به سینماپرس گفت: شش ماه زمان کمی برای ارزیابی مدیریت جدید است و تنها می توان نسبت به رفتارهایی که در این مدت صورت گرفت ارزیابی داشت اما رفتار مدیریت در موضوع خانه سینما یک ابهام بزرگ برای اهالی سینما باقی گذاشت و متاسفانه تاکنون هم روشنگری نشده است، اگر اتفاقی که برای خانه سینما افتاد غیرقانونی بود بایستی مدیریت جدید غیرقانونی بودن آنرا شفاف توضیح دهد.

وی افزود: اگر مجموعه مسائلی که منجر به بسته شدن خانه سینما شد قانونی بود و یک مشکل قانونی وجود داشت که باید رفع می شد، باید توضیح داده شود که برای بازگشایی رفع مشکل انجام شد؟ یا مشکل قانونی برطرف نشد و خانه سینما بازگشایی شد؟ در مجموع مدیریت جدید این نگرانی را از بین ببرد که آیا همچنان مبنای تصمیم گیری‌ها میل و اراده مدیران است یا قانون، تکلیف سینماگر با قانون روشن است چراکه اگر قانون وجود داشته باشد سینماگر در یک امنیت نسبی کار خودش را جلو خواهد برد. اگر ملاک تصمیم گیری قانون نباشد و تصمیم آنها باشد، فضای پر از ابهامی که گرفتارش هستیم ادامه پیدا می کند و همچنان بلاتکلیفی عدم امنیت را منجر می شود.

اردکانی با بیان اینکه مدیریت جدید در جشنواره فیلم فجر به دنبال جلب رضایت همگانی بوده است، افزود: با این سیاست و افزایش فیلم ها در جشنواره فیلم فجر ما با افت کیفیت مواجه خواهیم بود که حاشیه هایی را هم به دنبال داشت، این نگرانی برای من هم ایجاد شده که آیا واقعآ می خواهیم از طریق رفتارهای مقطعی جلب رضایت کنیم که البته خیلی مبنای قابل دفاعی هم ندارد و اگر قرار باشد فضای امید و نشاط در سینما با این رفتارها نهادینه و ادامه داشته باشد که گمان نمی کنم آینده خوبی داشته باشیم و ای کاش که این نشاط و امید در یک ساختاری تعریف شود که آن ساختار خروجی طبیعی اش امید و همگرایی باشد.

کارگردان «به کبودی یاس» با اشاره به اینکه اعتدال باید در سینما تعریف شود، یادآور شد: مقام معظم رهبری در همان ابتدا خواستار تعریف اعتدال شدند چراکه تعریف آن یک کار مبنایی است، اگر معنای اعتدال این است که افراط و تفریط نکنیم خوب است اما اگر تعریف اعتدال این است که بین حق و باطل حرکت کنیم و نسبت به حق موضع مثبت و نسبت به باطل موضع منفی نگیریم که این نفاق است، اعتدال نیست.

وی ادامه داد: نه تنها در سینما بلکه هنوز در کلیت دولت، «اعتدال» در عمل تعریف نشده است، به نظر من رسیدن به نقطه اعتدال از کارهای سخت بشری است و با شعار هم محقق نمی شود و به عنوان صفتی که سنجاق شود به یک مجموعه محقق نمی شود. البته من خوش بین هستم که ما به روزهای خوبی برسیم و امیدوارم مدیران ما خوش بینی رفتار نکنند چون خوشبینی من به عنوان هنرمند می تواند مثبت باشد اما خوش بینی یک مدیر به معنی اینکه ساده و سهل انگاری بگیرد و تصور داشته باشد که با مصوبه او اتفاقاتی در سینما می افتد آن خوش بینی مثبتی نیست که نتیجه مثبتی هم نخواهد داشت.

این کارگردان سینما بیان اینکه فارابی هم روند مدیریت گذشته را ادامه خواهد داد، گفت: مجموعه وزارت ارشاد ما به لحاظ ساختاری دچار یک مشکل بزرگ است و آن مشکل بزرگ باعث شده که دولت های مختلفی که در راس مدیریت قرار می گیرند و رفتند ما بگوییم که کدام وزارت ارشاد ما موفق بوده است؟ در حالی که نمی شود گفت که همه مجموعه ها ناکارآمد بودند بالاخره باید ما بتوانیم در بین آنها یک مجموعه توانا را نشان دهیم، پس به نظر من ساختار کلی است که مشکل دارد، اگر قرار باشد مدیران جدید با همین ساختار ادامه دهند کار سختی را در پیش دارند و بهتر است در روند حمایت از تولیدات یک ساختار جدیدی تعریف شود و این تعاریف باید نسبت های صنوف را هم مشخص کند و اکنون همه چیز ابهام است و با این ابهام کاری از پیش نمی رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.