دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳

آسیب‌شناسی بخش مهمی از جلوه‌های ویژه در سینما

روزبهانی: مدیران مواد دست ساز را جایگزین مواد جنگی کنند/ ما در جنگ واقعی نیستیم؛، فقط فیلم می‌سازیم !

محسن روزبهانی مدیر جلوه های ویژه بصری

صاحب 9 سیمرغ بلورین از جشنواره های فیلم فجر در طراحی جلوه های ویژه برای جلوگیری از تکرار اتفاقی که در صحنه فیلم «معراجی‌ها» رخ داد گفت: متأسفانه هنوز اقدامی برای جایگزینی مواد دست‌ساز به جای جنگی از سوی مدیران سینمایی مربوطه صورت نگرفته و استفاده از مواد واقعی جنگی اشتباه است. ما در جنگ نیستیم که مواد جنگی استفاده کنیم فیلم می‌سازیم!

محسن روزبهانی، طراح جلوه های ویژه سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فعالیت های اخیر خود، اظهار داشت: به تازگی فیلم سینمایی «معراجی ها» به کارگردانی مسعود ده نمکی در اکران سینماها قرار دارد و بعد از فوت مرحوم جواد شریفی راد حدود یک هفته مسئولیت جلوه های ویژه این کار را بر عهده داشته ام.

طراح جلوه های ویزه فیلم سینمایی«روز سوم»در ادامه افزود: هم اکنون مسئول جلوه های ویژه سریال «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار هستم. در ابتدا این کار صحنه های جنگی کمتری داشت اما در طراحی فعلی صحنه ها جنگی کار بیشتر شده است و ما هم اکنون راهی آبادان هستیم و تا عید کارمان به طول می انجامد.

روزبهانی در ادامه در مورد اینکه آیا مدیران سینمایی در ارزیابی خود از حضور مدیران جدید ، اظهار داشت: به هر ارزیابی در این زمینه کمی زود است اما متاسفانه مدیران جدید در بحث جلوه های ویژه هیچ اقدام جدیدی نداشته اند، چند در خواست داشته ایم که امیدواریم به دست آقای ایوبی برسد تا با استفاده از ادوات غیر جنگی دیگر شاهد هیچ سانحه ای در زمینه کاری خود نباشیم.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «استرداد» در ادامه افزود: دو سالی است که همواره این بحث را داشته ایم که از ادوات غیر جنگی و مواد دست ساز برای فیلم های دفاع مقدس استفاده کنیم در این صورت هم  در هزینه ها کاهش داریم و هم دیگر شاهد هیچ گونه تلفاتی نخواهیم بود.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «ملکه» در ادامه افزود: امیدواریم در آینده این مدیران به کمک ما بیایند و اگر همکاری جدی در این زمینه صورت بگیرد ما مواد منفجره نظامی را کاملا در ساخت آثار جنگی حذف خواهیم کرد و از مواد دست ساز استفاده می کنیم چون ما جنگ که نمی کنیم بلکه فیلم جنگی می سازیم.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «دوئل» در ادامه افزود: به طور مثال ما در حال حاضر دکور می سازیم و از جلوه های ویژه بهره می بریم و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. هیئت مدیره قبلی هم خیلی تلاش نکرده اند و حالا هیئت مدیره تغییر کرده است و ما هم مصمم هستیم تا تغییرات خوبی ایجاد کنیم و امیدواریم بتوانیم در این زمینه گام های مثبتی برداریم و دیگر شاهد تلفات و از دست دادن نیروهای متخصص در زمینه جلوه های ویژه در سینمای ایران  نباشیم.

صاحب ۹ سیمرغ بلورین از جشنواره های فیلم فجر در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: متاسفانه باید حتما برای ما ایرانی ها اتفاقی خ دهد تا زنگ خطری برای تصمیم گرفتن باشد، به عقیده من باید استفاده از ابزار نظامی سر صحنه های فیلم های ممنوع شود ، خود من حتی در سخت ترین فیلم ها هم از مواد دست ساز استفاده می کنم تا خطر به صفر برسد. امیدواریم در آینده مدیران سینمایی کمک مان کنند تا بتوانیم در زمینه جلوه های ویژه کار آمد و به روزی داشته باشیم.

بنابراین گزارش، «محسن روزبهانی» یکی از پرکارترین مسئولان جلوه های ویژه در سینمای ایران است که تا کنون طراح ۲۰ اثر سینمایی بوده است که از جمله آنان می توان به: «۳۳ روز»، «دوئل»، «روبان قرمز»، «برج مینو» و ... اشاره کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.