شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱

سینماگران و پیش‌بینی سینما در سال آینده

علی اکبری: اکران سال آینده سردرگم است/ «چ» باعث افتخار سینمای ایران است

محسن علی اکبری در  نشست فیلم «استرداد» در خبرگزاری سینماپرس

تهیه کننده سینما درباره فیلم‌های امسال جشنواره گفت:سال آینده با یک سردرگمی در اکران مواجه خواهیم بود چرا که فیلم‌ها به شدت از سینمای سرگرمی فاصله گرفتند و در این میان تنها چند فیلم محدود توانایی ارتباط با مخاطب را دارد.

محسن علی اکبری؛ تهیه کننده سینما درباره فیلم های امسال جشنواره به سینماپرس گفت: جشنواره امسال را می توان به سه بخش تقسیم کرد، یکی از آنها بخش پیشکسوتان بود که فیلمسازان صاحب نامی جزو آن بودند مثل ابراهیم حاتمی کیا با «چ» که باعث افتخار سینما بود، دومین گروه فیلمسازانی هستند که از نسل جوان سینمای ایران هستد که ما در این نسل فیلم «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار را داشتیم که این نسل بیشتر تجربه های دوم یا سومشان را داشتند و سومین گروه فیلمسازان بخش نگاه نو بودند که در بین آنها می‌توان به فیلم «خانوم» به کارگردانی تینا پاکروان و فیلم «روزگاری عشق و خیانت» به کارگردانی داود بیدل اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر فیلم ها در مدیوم تلویزیون ساخته شده بود، ادامه داد: فضا سیاه‌نمایی و تلخ در بین فیلم‌های پیشکسوتان کمتر دیده می شد اما فیلم اولی ها بیشتر به این سمت رفته بودند، از میان ۶۳ فیلمی که در بخش های مختلف جشنواره حضور داشتند، ۳۰ فیلم به مباحث اجتماعی پرداخته بودند که نگاه سلامت و راهگشایی در آن نبود، تصویر کشیدن معضلات اجتماعی که جزو رسالت های یک هنرمند است اما در این آثار معضلات پررنگ نشان داده می شود، در حالی که راهکاری در آنها گفته نمی شد.

تهیه کننده «استرداد» درباره پایان بندی فیلمها گفت: اکثر فیلمسازان کارگردانی اولی بدون اینکه به پایان باز اشراف داشه باشند از آن استفاده کردند چرا که زمانی از این پایان بندی استفاده می شود که مخاطب در طول فیلم کاملا با شخصیت ها آشنا شده باشد و روند قصه گویی انجام شده باشد، اینکه برداشت بیننده در پایان چطور باشد یک سبک در فیلمسازی است و این اتفاق را حتی در فیلم های غرب هم کمتر شاهد هستیم. اکثر این فیلم ها بلاتکلیف تمام می شود و مشخص نیست که چرا این پایان بندی را کار کرده اند!

علی اکبری ادامه داد: با این وضعیت در اکران سال آینده با یک سردرگمی مواجه خواهیم بود چراکه فیلم ها به شدت از سینمای سرگرمی فاصله گرفتند اما در این میان تنها چند فیلم محدود توانایی ارتباط با مخاطب را دارد، من پیشنهادم این است که هر چه سریعتر وزارت ارشاد با همکاری سازمان سینمایی و صنوف، کمیسیونی را تشکیل دهد و تکلیف فیلم هایی که اکران نخواهند گرفت را روشن کند، به طوری که به تهیه کننده هایی که فیلم‌هایشان مناسب اکران نیست اعلام شود و راهکاری در نظر بگیرند تا از طریق رسانه ویدیو توزیع شود.

تهیه کننده «مریم مقدس» خاطرنشان کرد: با این تدبیر فشارهای احتمالی روی شورای صنفی و سازمان سینمایی برای اکران کاسته می شود و اگر نیاز به کارشناسی باشد من و دوستان دیگر حاضر هستیم تا به نتیجه درستی برای جذب مخاطب برسیم و از طرفی باید جلوی ضرر و زیان هایی که ممکن است به تهیه کننده وارد خواهد شد گرفته شود،

وی یادآور شد: دولت باید برای این موضوع تمهید بیاندیشد مثل همان کاری که در اوایل دهه شصت انجام می شد و بابت تولید هر فیلم ایرانی دو کالا برگ (کوپن) فیلم خارجی داده می شد، با این روش می توانیم تکلیف بخش عظیمی از تولیدات یک سال را مشخص کنیم و از آنجایی که سینما جای قصه است باید فیلمهایی که داستان را روایت می کنند را برای اکران در نظر بگیریم.

تهیه کننده «تلفن همراه رییس جمهور» با تاکید بر سخت بودن داوری جشنواره امسال، یادآور شد: وقتی تعداد فیلمها زیاد می شود به مراتب کار سخت تر می شود و مجموعا از نظراتی که داده شد من راضی بودم ولی در یک مورد به نظر من در بخش کارگردانی حق مسلم ابراهیم حاتمی کیا بود. البته اینکه در برخی رشته ها چند سیمرغ داده شد به نظرم اصلا خوب نبود و این ارزش سیمرغ را به شدت پایین می آورد.

علی اکبری با اشاره به مدیریت خوب جشنواره به لحاظ برگزاری افزود: از مدیران با تجربه مثل سیمون سیمونیان، مسعود احمدیان و آقای رضا داد استفاده شده بود. به لحاظ نظم برگزاری خیلی خوب بود، اینکه فیلم ها در همه سینماها اکران شد بهترین کارشان بود و اینکه گفته می شود به اکران لطمه می زند را من قبول ندارم، به هر صورت ۳۱ استان درگیر جشنواره فیلم فجر شدند و فارغ از فیلم ها جشنواره فجر می توانیم نمادی از جشن انقلاب ببینیم  و ایجاد این شور و حال قابل تقدیر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.