سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲

چرا انیمیشن 10 میلیون دلاری مرکز گسترش به فیلم فجر نیامد؟

توافق دیر هنگام طباطبایی‌نژاد و دالوند و محروم شدن «رستم وسهراب» از جشنواره فیلم فجر

کیانوش دالوند

کیانوش دالوند در خصوص راه نیافتن انیمیشن سینمایی «رستم و سهراب» در سی و دومین جشنواره فیلم فجر، سخن گفت.

کیانوش دالوند؛ تهیه کننده «رستم و سهراب» در خصوص عدم حضور این انیمیشن در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، عنوان کرد: عزم خود را جزم کرده بودیم که این انیمیشن را تا قبل از برگزاری جشنواره سی و دوم اکران کنیم خب زمانی که فیلمی اکران می شود غیرقابل عرضه به جشنواره است. اما مدیر عامل مرکز گسترش سینما مستند تجربی با این موضوع مخالفت کرد زیرا معتقد بود اگر این پویانمایی در زمانی قبل جشنواره اکران شود فروش واقعی خود را به دست نمی آورد زیرا خیلی خوب می تواند در سینما فروش کند، پس فیلم اکران نشد و ما تصمیم گرفتیم فیلم به جشنواره سی و دوم فیلم فجر برود.

وی ادامه داد: بعد از عدم اکران این فیلم انیمیشن حدود ۲۰ روز به برگزاری جشنواره باقی مانده بود که طباطبایی نژاد؛ مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند تجربی برای راه یافتن این انیمیشن به بخش مسابقه جشنواره اقدام کرد. بعد از این که به این مرحله رسیدیم، طباطبایی نژاد خیلی تلاش کرد که فیلم را به جشنواره فجر برساند؛ اما استدلالی که رضاداد و تیم برگزار کننده داشتند این بود که چون ما فرم شرکت در جشنواره را در زمان معین پر نکرده و نفرستاده بودیم، این کار شدنی نیست.

دالوند افزود: من شاهد بودم که گاهی وقت ها طباطبایی نژاد تا ساعت دو صبح با رضاداد در تماس بود و این موضوع را پیگیری می کرد حتی ابتدا هم رضاداد قول مساعد داد و گفت ما انیمیشن را بازبینی می کنیم اما بعد گفت چون فرم شرکت باید ۳۰ آبان و قبل از آغاز آذر ماه پر و فرستاده می شد نمی توانیم کاری انجام دهیم. اگر همان زمان فرم را می فرستادیم برای دیر رسیدن نسخه فیلم به جشنواره معذوریتی نبود؛ اما رضاداد گفت اگر بنا باشد فیلم شما را بررسی کنیم ۲۱ فیلم دیگر هم که فرم درخواست شرکت آن ها در جشنواره بعد از پایان زمانبندی آمده را هم باید بررسی کنیم که این اتفاق شدنی نیست.

وی درباره اکران جهانی انیمیشن «رستم و سهراب» بیان کرد: برای اکران جهانی این انیمیشن منتظر اکران امریکا هستیم زیرا عامل پخش جهانی یک استدلالی دارد که البته برای خودش هم محترم است و می گوید تا اکران امریکا مشخص نکند که کدام کمپانی پای کار می آید و سینماهای خود را به اکران فیلم اختصاص می دهد، باقی کشورها حق اکران ندارند. اما فقط هنوز اکران کننده امریکا مشخص نیست و این هم ر حالی است که عمده درآمد پیش بینی شده از فروش این فیلم در کشور امریکا است.

این تهیه کننده در مورد زمان اکران این پویانمایی در تهران، گفت: بهتر است که این موضوع را از علی سرتیپی مطرح کنید اما او قول داده که بعد از «شهر موش های ۲» فیلم ما را اکران کند که فکر می کنم با درنظر گرفتن این امر که اکران شهر موش ها برای عید فطر ست، اکران «رستم و سهراب» ۱۵ شهریور آغاز شود.

وی در ادامه درباره کارهای جدید خود افزود: بعد از اینکه «رستم و سهراب» را تمام کردیم ساخت نسخه سینمایی «کودک و اشغالگر» را آغاز کردیم. «کودک و اشغالگر» یک مجموعه ۵۲ قسمتی بود که داستان یک کودک فلسطینی و یک سرباز اسراییلی را روایت می کرد.

دالوند ادامه داد: در زمان مدیریت پیشین شبکه جهانی سحر مکاتباتی داشتیم و یک مصوبه ای برای نگارش فیلمنامه سینمایی این مجموعه به ما داده شد که متاسفانه با جا به جایی مدیریت این شبکه این طرح کنسل شد اما ما دیگه کار را شروع کرده بودیم و نمی توانستیم عقب نشینی کنیم بلافاصله بعد از پایان «رستم و سهراب» یعنی زمانی که «رستم و سهراب» از مراحل تولید گذر کرد، تولید نسخه سینمایی «کودک و اشغالگر» را با عنوان «سبازان کوچک» آغاز کردیم و فعلا هم که تمام شده اما هنوز هیچ اتفاق خاصی برایش نیافتاده است.

وی افزود: در حال حاضر تولید سریال انیمیشن «آخرین فرستاده» را دارم که یک سریال ۶۱۶ دقیقه ای در ۲۸ قسمت ۲۲ دقیقه ای است. تولید آن تقریبا تمام شده و در دقایق پایانی است و قرار است یک فیلم سینمایی انیمیشن هم از این مجموعه با نام «محمد رسول الله» آماده کنیم که حدود ۱۰۵ دقیقه خواهد شد و تمام مسایلی که در فیلم «الرساله ساخته مصطفى العقاد» است و به علاوه جنگ خندق را در آن نمایش دهیم.

یادآور می شود «رستم و سهراب» در استودیوی انیمیشن سازی «شرکت آریا، صنعت تخیل» و در حدود پنج سال با تهیه کنندگی داریوش دالوند در شهرستان بروجرد تولید شده است. نسخه سینمایی ۳۵ میلی‌متری این انیمیشن ۹۳ دقیقه است. قرارداد تولید این انیمیشن سه بعدی رایانه ای در آبان ماه سال ۱۳۸۵ با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بسته و پس از تولید در جشنواره کن ۲۰۱۲ به مبلغ حدود ۱۰ میلیون دلار به یکی از کمپانی های خارجی پخش فروخته شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.