چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷

در گفت‌وگو با سینماپرس؛

الماسی: کلاً برای «رنج و سرمستی» 28 ساعت خوابیدم/بخش نگاه‌نو امسال با الگوبرداری از جشنواره كن است

جهانگیر الماسی

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در مورد سختی های این فیلم گفت: به غیر از حواشی که برای من ایجاد کردند من برای این فیلم فقط 28 ساعت خوابیدم اما حضور عوامل باعث شد بتوانم سختی‌های آن را تحمل کنم.

جهانگیر الماسی كارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» كه این فیلم در بخش نگاه نو جشنواره سی و دوم فیلم فجر برگزیده شده است، درباره شرایط تولید آن به سینماپرس گفت: بیست و چهارم اسفند سال گذشته فیلمبرداری این فیلم را آغاز كردیم كه تا خرداد ماه ادامه داشت اما دو سكانس مانده بود كه علاقه مند بودم كه این سكانس‌ها را در فضای فضل پاییز بوشهر، بندعباس و عسلویه ضبط كنم، چرا كه بخشی از این فیلم نمایشگر رشد علمی و صنعتی كشور است.

وی افزود: به دلیل توسعه صنعت نفتی و كشتیرانی كشور در عسلویه و بندرعباس علاقه‌بودم این پلان‌ها را آنجا بگیرم اما متاسفانه شرایط فراهم نشد و در آخر این سكانس ها را در تهران فیلمبرداری كردیم ولی به تازگی موسیقی توسط فریدون شهبازیان ضبط می شود.

الماسی با اشاره به اینكه فیلم در بخش نگاه نو قرار گرفته است، یادآور شد: دلیل اینكه چرا این فیلم در بخش مسابقه نیست را نمی دانم اما فكر كنم زمانی كه من جزو هیات انتخاب بودم بخش «نگاه نو» را  پیشنهاد كردیم كه مورد قبول واقع شد، در آن سالها این بخش به این دلیل در جشنواره قرار داده شد كه فیلم هایی با بودجه كم و نگاه عمیق فرهنگی ساخته می شد ولی بعد تبدیل شد به فیلم هایی كه خارج از مسابقه بودند اما گویا این بخش نگاه نو را امسال با الگو برداری از جشنواره كن در نظر گرفتند و فیلم های اول كارگردانان را در آن لحاظ می كنند.

الماسی خاطرنشان كرد: «رنج و سرمستی» اولین فیلم من نیست و پیش از این فیلم های تلویزیونی و كوتاه ساختم كه در جشنواره های موفق ظاهر شده است، اما این فیلم با روایت‌های خطی تفاوت دارد و من به عنوان تماشگر از ساختار و قصه گویی مرسوم خسته شدم، احساس می كنم اگر مخاطب می خواهد از طریق بازیگر قصه بشنود به كتاب روی بیاورد بهتر است، اما سینما می تواند لایه های متعددی را ایجاد كند، در دنیا تلاش های جدی می شود كه نوع روایت تغییر كند و باید نگاه تازه راهش را در سینمای ایران باز كند.

بازیگر «پشت پرده مه» ادامه داد: من اخیرا فیلم اكشنی خارجی دیدم كه آنها هم به دنبال تغییر در روایت هستند و یا فیلم های ترنس مالیك كه تلاش می كند در همین راستا تلاش كنند، همانطور كه در ادبیات هم این اتفاق افتاد ما نباید در یك شكل و فرم دست و پا بزنیم. به عنوان مثال در دفاع مقدس فقط جنگ مطرح نیست بلكه دفاع مقدس تاثیر زیادی بر زندگی ما گذاشت، این تاثیر را نمی توان تنها با دیالوگ به تصویر كشید و من در این فیلم سعی كردم، بود و نبود این جنگ را برای دفاع شرافتمندانه مردم ایران اشاره كنم و تاثیر جنگ را در شخصیت های این فیلم می توان دید.

وی تصریح كرد: مهمترین اتفاقی كه در این فیلم بدون شعار افتاده، نشان دادن یك مرد و زنی است كه از یك روستای مرزی تحت تاثیر دفاع مقدس و مقابله با دشمن هستند و در آخر می بینیم كه هر كدام با درجه دكترا به مقام‌های خوبی در كشور نائل آمدند همانطور كه امروز در پست‌های نمایندگان مجلس می بینیم كه اكثرا از بچه‌های محروم روستا هستند و این برای نظام‌مان افتخاری است كه باعث شده نظام جمهوری اسلامی با سایر كشورها تفاوت داشته باشد، در نهایت حرف بیشتر «رنج وسرمستی» این است كه بچه‌های روستا به موفقیت های زیادی دست یافتند. امیدوارم فیلم دیده شود و مورد نقد قرار بگیرد، «رنج و سرمستی» تجربه اول من در سینمای حرفه‌ای است.

الماسی با اشاره به اینكه «رنج وسرمستی» برای مردم ساخته شده است، گفت: در این فیلم سعی شده است كه لایه های مختلفی را مدنظر داشته باشد، یعنی در سطحی ترین لایه ها هم می تواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد، اصلا به دنبال مسائل روشنفكر بازی نیستم، برای مثال برای اینكه بتوانم نقش كشورهای حامی صدام حسین را به تصویر بكشم در بازداشتگاه عكس‌های مختلفی از هیتلر،استالین و .. می بینیم و سعی كردم رابطه صدام حسین با كشورهای مختلف برای مقابله با ایران را با طراحی صحنه نمایش دهم.

وی با گلایه از ارتش و تهیه كننده «رنج و سرمستی» گفت: من خیلی از فیلم ها را دیدم كه مضمون دفاع مقدس ندارند اما امكانات زیادی را در اختیار دارند، من دو ماه فیلمبرداری را ادامه دادم تا ادوات جنگ به ما برسد، قرار بود ما عملیات فتح مهران به دست ارتش را نمایش دهیم اما متاسفانه این اتفاق نیافتد، حتی یك كامیون یا تانك به ما ندادند و ما مجبور شدیم در شهرك سینمایی دفاع مقدس با وسایل نیمه سوخته كار كنیم تا المان‌هایی از جنگ را به تصویر بكشیم، با اینكه وزیر ارشاد به فرماندهی ارتش نامه داده و تاییدهای لازم را گرفته بودیم اما به دلیل رابطه یك نفر با تهیه كننده فیلم و شاید طلب پول این اتفاق نیافتاد. من این گله را تا آخر عمرم با خودم حمل خواهم كرد. قصد به تصویر كشیدن نیروهای آمریكا در عراق داشتم كه بستر اصلی فیلم است اما متاسفانه به دلیل نداشتن اداوات نتوانستم آنها را به تصویر بكشم، ارتش حتی یك پیچ به ما نداد!

الماسی با اشاره به اینكه سعی كرده است تا با وجود كمبود امكانات با پلان های دیگر جبران كند، عنوان كرد: مجبور شدم زاویه نگاهم را عوض كنم البته بخش اصلی فیلم آمدن آمریكاییها به عراق بود كه این خودش چالش جدی برای نیروها می شد ولی خب اینها را به شیوه های دیگری روایت كردم اما تاثیر آنچه كه در ذهنم بود را نمی گذارد.

الماسی با اشاره به حواشی ساخت این فیلم گفت: از اتهام به بنده آغاز شد تا تهدیدهای مختلف و حتی خانمی ادعا كرد كه این فیلمنامه متعلق به او بوده است. این ادعا برایم خیلی جالب بود. حتی به این خانم گفتم كه بعد از حمله آمریكا به عراق من این فیلمنامه را نوشتم در حالی كه این خانم مدعی بود قبل از این اتفاق فیلمنامه را نوشته! بدون اینكه تحقیقی كنند به من تهمت سرقت ادبی زدند كه اصلا شرافتمندانه نبود و آقای شورجه به عنوان رابط اصلی این ماجرا حضور داشتند و بعد از دیدن فیلم گفتند كه این فیلم ربطی به فیلمنامه اشاره شده نداشته است.

وی ادامه داد: من بارها به این خانم گفتم كه اصلا شما حَكَم و اینكه به سرصحنه بیایند و من فیلمنامه را بهشان بدهم و از نزدیك در جریان كار قرار بگیرند كه اگر كوچك ترین نسبتی داشته باشد من هركاری كه شما بگویید انجام می دهم، به طوریكه اگر كارهای من را كنار هم بذاریم می بینیم كه نقطه اشتراك زیادی با هم دارند همانطور كه اگر «مادر لر» با «رنج و سرمستی» را كنار هم بگذاریم متوجه شباهت ها می شویم.

الماسی با اشاره به بازیگران افزود: بعدها متوجه شدم كه چه فریب هایی از بازیگران خوردم، فرهاد قائمیان بازیگر ما بود ولی به قائمیان گفته بودند كه یك بازیگر دیگری جایگزینش شده و این حرف ها باعث شد كه ما در فیلم فرهاد قائمیان را نداشته باشیم.

وی اذعان داشت: در طول مدتی كه كار كردیم كلا ۲۸ ساعت خوابیدم ولی انقدر به همراه گروه‌مان مثل داریوش عیاری، بهمن اردلان و.. از فیلم لذت می بردم و دوستان هم كمك می كردند كه حواشی را فراموش كنیم ولی خیلی رنج كشیدم و آنرا پای فیلم گذاشتم همانطور كه اسم فیلم «رنج وسرمستی» بود و من باید این رنج را تجربه می كردم برای اینكه انتخاب این عنوان همین حال را با خودش می آورد و باید برای رسیدن به نقطه ایده‌آل باید رنج كشید، به امید اینكه مردم از فیلم خوششان بیاد و من پول بیت المال را هدر نداده باشم و دوست دارم فیلم به فروش خوبی برسد.

الماسی با اشاره به حواشی بودجه فیلم گفت: برآورد اولیه خودم از ساخت فیلم ۶۰۰ میلیون بود با اینكه در چهار شهر می خواستیم كار كنیم ولی از آنجاییكه من در حوزه مالی دخالتی نكردم و زیاد در جریان نیستم اما نشاط برآورد اولیه را كم می دانست و درنهایت گفتند یك میلیارد، آقای گرشاسبی به عنوان ناظر مالی با گروه بودند و به غیر از آن نظارت پنهانی داشتیم اما درنهایت رنج این اتفاقات باز به من می رسید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.