چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵

گزارش پایانی سینماپرس از برگزيدگان جشنواره سال گذشته/

برگزیدگان فیلم فجر: جایزه در افزایش دستمزد بی‌تاثیر است/ سیمرغ اعتبار بین‌المللی ندارد

باسیمرغ داران فجر31

تنها چند روز تا آغاز سی و دومین جشنواره فیلم فجر باقی است، جشنواره‌ای كه ویترین تولیدات یك سال سینمای ایران را در خود دارد و برای برگزاری آن اهالی سینما و مدیران به صورت یكپارچه تلاش خود را می كنند تا این جشنواره كه در مهم ترین تقویم كشور است به طرز شایسته‌ای به سرانجام برسد.

به گزارش خبرنگار سينماپرس، تنها چند روز تا آغاز سی و دومین جشنواره فیلم فجر باقی است، جشنواره‌ای كه ویترین تولیدات یك سال سینمای ایران را در خود دارد و برای برگزاری آن اهالی سینما و مدیران به صورت یكپارچه تلاش خود را می كنند تا این جشنواره كه در مهم ترین تقویم كشور است به طرز شایسته ای به سرانجام برسد.

آنچه كه برمی آید علاوه بر تلاش برای رساندن فیلم‌ها به این رویداد سینمایی كشور وجه جوایزی آن هم مطرح خواهد بود و باید دید سيمرغ بلورين به دست چه كسانی و چه فیلم هایی می رسد تا بتوان از نتیجه آن برای اكران و مسیر حیات فیلمساز و فیلم چشم انداز ترسیم كرد.

دست یابی به سیمرغ بلورین همواره برای هر سینماگری یك فضیلت خواهد بود چرا كه این سیمرغ برای هر برگزیده ای تبدیل به یك برند خواهد شد، اما به راستی این سیمرغ در چه مسیری می تواند برای برگزیده آن كمك ویژه را در برگیرد؟

سینماپرس در این زمینه تصمیم گرفت با برگزیدگان جشنواره سی و یكم فیلم فجر به گفتگو بپردازد كه سیمرغ جشنواره برای آنها چه مزایا و یا حتی معایبی را به دنبال داشته است.

بهزادی: پنج جایزه فیلم فجر هیچ کمکی به «قاعده تصادف» نکرد/ سیمرغ اعتبار بین‌المللی ندارد

بهنام بهزادی؛ نویسنده و كارگردان فیلم سینمایی «قاعده تصادف» كه توانست در جشنواره گذشته برنده چهار سیمرغ بلورین شود، در حالی كه این فیلم، یك برگزیده دیگر هم در بخش بهترین صدابرداری داشت كه با این احتساب «قاعده تصادف» در بخش سینمای ایران و بین‌الملل موفق به دریافت پنج سیمرغ بلورین شد، درباره این جایزه گفت: هر جایزه ای قطعا موجب خوشحالی خواهد شد، فارغ از اینكه ارزش و اعتبارش به چه شكلی باشد اما واقعیت این است كه با توجه به تجربه شخصی من هیچ كمكی به این فیلم نكرد، چراکه در اكران هم فرقی نكرد و مسیر عادی خودش را رفت و در هیچ حوزه ای امتیاز مثبتی برای فیلم نشد.

بهزادی درباره تاثیر سیمرغ بر فعالیت سینماگر گفت: باید به این نكته توجه كرد كه ما از یك جایزه چه انتظاراتی داریم، برای من در حقیقت سه جایزه بخش بین الملل ارزشمندتر از بخش سینمای ایران بود و توانست در بخش فیلم مردمی،کارگردانی و فیلمنامه برگزیده شود.

کارگردان «تنها دوبار زندگی می کنیم» خاطرنشان کرد: به نظرم خیلی مسائل حاشیه ای روی تصمیم نهایی هیات داوران تاثیر نداشت و متشکل از سینماگران خارج از كشور بود كه برای من خوشحال كننده بود، تركیب داوران و مخاطبان بین الملل از این جهت اهمیت داشت كه احساس می كردم فیلم و خودم مسیر درستی را رفتیم كه هم رضایت مخاطبان را در پی داشته و هم داوران بین الملل که می تواند موثر باشد اما اینكه برایم تبدیل به انگیزه ادامه مسیر شده باشد و  یا در ساخت و اكران بعدی برای من کمک کننده است، نمی توانم به نکته ای اشاره كنم.

بهزادی در پایان درباره پیشنهادش به دبیر جشنواره امسال گفت: مهمترین نكته ای كه خود جشنواره را شكل می دهد اهمیت دادن به هنر سینما و امنیت دادن به آن چیزی است كه یك فیلم در آن بنیاد می شود و دور كردن آْن از مسائل غیر سینمایی اعم از سیاسی، فكری و ایدئولوژی است و بدانیم كه یك جشنواره سینمایی برگزار می شود برای پاسداشت و احترام به هنر سینما و دست اندركارانش و تنها چیزی كه ملاك برای قضاوت قرار می دهند درواقع خود سینما باشد نه مسائل دیگر. (سینماپرس، ۹۲/۱۰/۲۲)

علی‌اکبری: جایزه فجر بدهی ۵۰۰ میلیونی روی دستم گذاشت/ بعد از دریافت سیمرغ متهم به دریافت رانت شدم!

سيمرغ بهترین فیلم برای هر جشنواره‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری كه ظرفیت یك سال سینمای ایران را می توان با این جایزه سنجید و این جایزه حتی می تواند به نحوی الگویی باشد برای ارزیابی مدیران سینمایی كشور كه چه محصولی در دوره آنها تبدیل به شاخص ترین فیلم شده است.

محسن علی‌اكبری سال گذشته موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلم جشنواره شد اما این جایزه را برای خودش خوش یمن نمی داند و گلایه های فراوانی را در گفتگو با ما مطرح كرد، وی گفت: اگر به اصل جایزه،داوری و رای نگاه شود و منجر به تحلیل و بررسی شود می تواند برای تهیه کننده و سایر عوامل تخصصی راهگشا باشد. اگر به این باور برسیم حتی می تواند در تولید سال بعد هنرمند نقش به سزایی داشته باشد اما متاسفانه در کشور ما افرادی که سیمرغ می گیرند انگ سیاسی و رابطه می خورند و کسی که این سیمرغ را می گیرد به جای اینکه مورد تشویق قرار بگیرد با حمله سایر همکاران مواجه می شود که این اتفاق برای من هم افتاد و بعد از دریافت سیمرغ متهم به رانت و پول نفت و مسائلی شدم که ارتباطی به سیمرغ نداشت.

وی افزود: این حرف ها آنقدر تکرار شد که حتی این در اذعان مدیریت جدید نفوذ پیدا کرد تا جایی که باعث شد فیلم «پرواز زنبورها» که قرار بود بخشی از آن را مرکز گسترش تامین کند، این اتفاق نیافتاد و عملا سیمرغ منجر شد تا من با یک بدهی ۵۰۰ میلیونی و فیلم نیمه تمام مواجه شوم!

علی اكبری ادامه داد: به قدری بعد از این سیمرغ من وارد حاشیه شدم که در طی ۳۲ سال اخیر این هجمه حاشیه برایم ایجاد نشده بود، به عنوان مثال  در جلسه نقد «استرداد» در برنامه هفت، یک منتقد تحصیل ‌کرده به راحتی دروغ می گوید و به قدری این دروغ را محکم می گوید که خود من هم داشت باورم می شد که هزینه ساخت آن ۱۰ میلیارد است و من اشتباهی گفتم ۵ میلیارد!

علی اکبری با اشاره به تاثیرگذاری سیمرغ بر فروش یک فیلم گفت: مردم وقتی اختلافات و حاشیه‌های درون سینما را می‌بینند نسبت به آن بی‌تفاوت می شوند و به فیلم دیدن در خانه راضی می‌شوند، چرا که نگاهش به هنرمند متفاوت بوده ولی وقتی دعواهای سطحی اهالی سینما را در رسانه ملی می بیند ناخودآگاه نسبت به سینمای ایران کم اهمیت می شوند و این نگاه کاملا در سینمای ایران حاکم شده است.

تهیه کننده «پاداش سکوت» افزود:این مسائل تنها مربوط به سال گذشته نیست و در سالی هم که من داور بودم به ما گفتند که امسال سیمرغ نوبت شخص فلان است! این نوع نوبت دهی در جایزه دادن‌ها به نفع اعتبار بخش به سیمرغ نیست.

علی اکبری در پایان درباره پیشنهادش به دبیر جشنواره گفت: داوران در انتخاب برگزیده ها مستقل عمل کنند. مسئولان از لابی داوری جلوگیری کنند و با این کار می توانیم به ارزش گذاری سیمرغ کمک کنیم که باعث می شود، فضای بین الملل هم به سیمرغ اهمیت بدهد.

البته در این میان كمتر كسی به ساختار سینمایی «استرداد» توانست ایراد وارد كند و مخالفان بیشتر بحث اشتاباهات تاریخی آن را مطرح كردند اما این فیلم در بدترین شرایط اكران به فروش مناسبی دست یافت، در حالی كه انتظارات هم برای فروش بیشتر بالاتر بود.(سینماپرس، ۹۲/۱۰/۲۴)

داودنژاد: جایزه ها از ملاحظات تابعیت می کنند

علیرضا داودنژاد كه سال گذشته موفق به دریافت سیمرغ جایزه ویژه هیات داوران براي فيلم «كلاس هنرپيشگي» شد درباره این جایزه گفت: معمولا جایزه ها در همه جای دنیا تحت تاثیر مسائل سیاسی و مالی است و عموما جنبه های ذوقی،تخصصی وخلاقیت فرهنگی در صدر اولویت ها قرار نمی گیرد.

کارگردان «مرهم» افزود: جایزه ها از ملاحظات تابعیت می کنند، اگر جشنواره ای مثل فجر از ابتدا به شکلی بود که جایزه ها صرف نظر از مسائل غیر فرهنگی در همه رشته ها به تخصص ها و دانایی ها سینمایی اهدا می شد، نقطه اوج ها به صورت مسیری نقطه چین می توانست شکل دهنده سنتهای یک حرفه یا تخصص را شکل بدهد این آرزویی است که ما برای جشنواره داریم و امیدواریم به تدریج این اتفاق بیافتد این اتفاق می تواند در ارتقای آموزش ها و ذوق علاقه مندان سینما تاثیر مثبت داشته باشد.

داودنژاد با اشاره تاثیرگذاری سیمرغ بر سینماگر، خاطرنشان کرد: با برگزاری جشنواره، سینما در مرکزیت توجه قرار می گیرد که این خودش یک حرکت مثبت است و اینکه بالاخره جایزه در ایجاد ذوق و شوق برای ادامه کار تاثیر مثبت دارد ولی تاثیر عمیق و بلند مدت در صورتی بدست می آید که واقعا جایزه ها جدای از هرگونه جانب داری به نقطه اوج مهارت ها داده شود.(سینماپرس، ۹۲/۱۰/۲۵)

هومن بهمنش: سیمرغ گاهی منجر به توقف یك هنرمند می شود

هومن بهمنش، از فیلمبرداری جوان سینمای ایران سال گذشته موفق شد تا با رقبای بزرگی كه داشت، سیمرغ بلورین این بخش را دریافت كند، وی درباره اعتبار این جایزه گفت: نگرش آدمها نسبت به این مساله متفاوت است، تجربه اش را داریم  و دیده ایم كه یك جایزه تبدیل به اولین و آخرین جایزه‌ یک هنرمند شده است، شاید بعضی اوقات تشویق باعث پویایی و رشد بیشتر شود اما در مقابل نتیجه عکس هم در پی داشته و منجر به توقف یك هنرمند شده است

وی ادامه داد: به نظر من سیمرغ بلورین هم یکی از جوایزی است که می تواند به ادامه راه و بهتر شدن کمک کند ولی تاریخ نشان داده است که سیمرغ نتیجه بازدارنده هم داشته است.

بهمنش با اشاره به افزایش پیشنهادش در سال ۹۲، یادآور شد: بعید می دانم افزایش پیشنهاد ها به دلیل دریافت سیمرغ بوده، سالهاى گذشته تلاش كردم كه در فیلمهاى خوبى كه كار كرده ام بیشترین تاثیر را بگذارم و ظاهراً این تلاش مورد لطف و تائید قرار گرفت و سبب شد كه امسال با چهار فیلم جدید در جشنواره فیلم فجر حضور  داشته باشم.

مدیر فیلمبرداری «پذیرایی ساده» در پاسخ به اینکه گفته می شود، جایزه ها نوبتی داده می شود، گفت: بعید میدانم كه بدینگونه باشد، این حاشیه ها نه تنها برای جشنواره فیلم فجر بلکه برای جشنواره های دیگر هم از این دسته از صحبتها شنیده میشود، به نظرم این موضوع بیشتر به ترکیب هیئت داوران و نظرشان  باز می گردد تا سیاست جشنواره‌ها. (سینماپرس، ۹۲/۱۱/۵)

بهنام خاکسار: سیمرغ باعث افزایش پیشنهاد کار شده اما بر میزان دستمزد بی‌تاثیر است

تعداد معدودی فعال در حوزه جلوه های ویژه بصری در سینمای ایران سراغ داریم كه یكی از آنها «بهنام خاكسار» است كه سال گذشته با چندین فیلم در جشنواره حضور داشت و در نهایت توانست برای فیلم «عقاب صحرا» برنده سیمرغ بلورین این بخش شود، اما علی رغم دریافت این سیمرغ، وی برای داوری جشنواره پیشنهاد تازه‌ای را مطرح كرد!

خاكسار با تاكید بر تاثیرگذاری سیمرغ بر فعالیتش گفت: جایزه سیمرغ یک نوع تشویق است. اگر داوری این جشنواره مانند اسکار به شکلی باشد که هر صنفی براساس تکنیک، رشته مورد نظر خودش را داوری کند، باعث می شود تا ارزشمندتر شود اما اگر در رشته جلوه های بصری قرار است یک جمعی از کارگردان ها در همه رشته ها نظر دهند و باید پلان های قبل و بعد را ببینند تا بتوانند براساس تکنیک های تخصصی آن نظر دهند.

خاکسار با تاکید برغیر تخصصی بودن داوری جشنواره فیلم فجر، افزود: هر صنف به صورت تخصصی برای رشته خودش براساس تکنیک نظر دهد و می تواند به بین المللی کردن آن کمک کند و در سینمای ایران همه برای جشنواره فجر فیلم می سازند در حالی که در سینمای جهان به این شکل نیست بلکه به این شکل است که فیلمهایی که اکران و مورد قضاوت منتقدان قرار می گیرد به جشنواره ها راه پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه سیمرغ بر افزایش پیشنهادهایش تاثیر گذاشته است، عنوان کرد: اما اینکه گفته می شود روی دستمزدها تاثیر دارند برای من به شخصه به این شکل نبوده است، من حقیقتا درباره دستمزدها گله مند هستم، به دلیل کم بودن دستمزدها و عدم سرمایه گذاری، جلوه های ویژه سینمای ایران در حد نمایش یک انفجار باقی مانده است که باعث می شود ما نتوانیم تیم کاری تشکیل دهیم و یا از سخت افزارهای روز بهره ببریم و در نهایت باعث می شود جلوی صنعت جلوه های بصری گرفته شود.

وی با رد نوبتی بودن برای برگزیده شدن در جشنواره فیلم فجر گفت: بعید می دانم داوری به این شکل باشد، چرا که چند دوره آقای روزبهانی موفق به دریافت سیمرغ شدند و اگر به این شکل باشد قطعا صحیح نیست. (سینماپرس، ۹۲/۱۰/۲۹)

در پايان بايد به اين مساله توجه كنيم كه علی رغم هزینه ها و زحمت‌های شبانه روزی مدیران،سینماگران و اهالی رسانه كه برای این جشنواره می كشند، گویا توقعات برگزیدگان بیش از یك تشویق است و البته این انتظارات تا حدودی درست است، اینكه سیمرغ بتواند در زمان اكران،افزايش دستمزد، حمایت های پخش و جذب مخاطب تاثیرگذار باشد، قطعا به اعتبار این جایزه می‌افزاید.

حميد غفاريان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.