سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۷

نقاط ضعف و قوت تئاتر فجر از منظر کارگردانان؛

تئاتر فجر بیشتر شبیه یک مهمانی شده است/ مسئولان بیشتر دنبال برگزاری جشنواره‌اند تا کیفیت آثار

جشنواره تئاتر فجر

کارگردانان جوان حاضر در سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معتقدند که جشنواره باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در بخش چشم‌انداز تئاتر در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر کارگردانان جوانی حضور دارند که تعدادی از آن برای اولین بار است که در جشنواره حضور یافته‌اند، با برخی از این کارگردان‌ها صحبت کرده و نظر آنها را در رابطه با نقاط ضعف و قدرت جشنواره جویا شده ایم.

 

سیدجواد روشن، کارگردان نمایش «کوپن» که در بخش چشم انداز تئاتر ایران حضور یافته است، در رابطه با اجرای نمایش در جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: کار کردن برای جشنواره، سخت و اشتباه است و کارگردانان با مشکلات زیادی رو به رو هستند. یکی از مهمترین مشکلات برخی از گروه‌ها در این دوره از جشنواره پرداخت نشدن کامل کمک هزینه‌ها بود که دردسرهایی را برای به صحنه بردن نمایش‌شان برای آنها به وجود آورد.

 

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره تئاتر فجر در نفس خود اتفاق بسیار مثبتی در حوزه تئاتر کشور است اما با توجه به شرایط کنونی معتقد هستم که باید سیاست ها و اهداف جشنواره بیش از پیش مشخص شود و مسئولان در سیاست های کلی جشنواره بازنگری انجام بدهند.

 

پوریا کاکاوند، کارگردان نمایش «به مناسبت ورود اشکان» نیز در رابطه با مشکلات جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: جشنواره تئاتر فجر بیشتر شبیه به یک مهمانی شده است، و مسئولان بیشتر به دنبال برگزاری آن هستند تا کیفیت آثار. برای مثال می‌توان به این نکته اشاره کرد که بخش‌های زیادی در تئاتر فجر وجود دارد که لزومی به وجود آنها نیست. در حقیقت به اعتقاد من افزایش آمار آثار جشنواره به تنهایی نمی‌تواند ملاک موفقیت جشنواره باشد بلکه این افزایش  تعداد باید هماهنگ با بالابردن کیفیت آثار باشد.

 

این کارگردان جوان در رابطه با حضور گروه‌های جوان در جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: جوان‌گرایی یکی از اتفاقات مثبتی است که در این جشنواره رخ داده است. به نظرم این توجه به جوانان روندی مثبت در جشنواره است.

 

امیر رجبی، کارگردان نمایش «اپیدمی طاعون» نیز در رابطه با نقاط قوت و ضعف جشنواره سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: یکی از اتفاقاتی که به شدت بر کیفت جشنواره تأثیرگذار بوده است، تغییر دبیر جشنواره تئاتر فجر در آخرین لحظات بود که مسلما این اتفاق بر روند کار و فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره تآثیرگذار بوده است.

 

وی افزود: جشنواره مشکلات فراوانی دارد که همه این مشکلات به عدم برنامه‌ریزی بازمی‌گردد. اما از سوی دیگر نیز نمی توان بر تاثیرات مثبت جشنواره در حوزه تئاتر کشور چشم پوشی کرد برگزاری این جشنواره با وجود همه مشکلات اتفاق مثبتی برای فرهنگ و هنر کشورمان محسوب می‌شود.

 

جلال تجنگی کارگردان نمایش «درهمین نزدیکی» نیز با بیان اینکه با پذیرش همه قوانین اعلام شده از سوی دبیرخانه در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور یافته است، مهمترین دغدغه هرگروه را که در بخش چشم انداز تئاتر ایران حضور یافته است، اجرای عمومی اثرش خواند، و در این رابطه تصریح کرد: امیدوارم که دبیرخانه جشنواره براساس فراخوان و شرایطی که از طریق آن اعلام کرده است، نسبت به اجرای عمومی آثاری که در جشنواره حضور پیدا می‌کنند به تعهدات خود عمل کند. زیرا اجرای عمومی و دیده شدن یک اثر نمایشی مهمترین دغدغه کارگردانهای حاضر در جشنواره است.

 

افسانه ماهیان کارگردان نمایش «سه جلسه تراپی و یک مهمانی» نیز در همین رابطه خاطرنشان کرد: قطعا تنها دو اجرا در جشنواره نهایت خواسته گروهی که چندین ماه برای به صحنه بردن یک نمایش تلاش کرده است، نبوده و اجرای عمومی آثار حاضر در بخش جشنواره از تعهداتی است که باید پس از اتمام جشنواره به آن عمل شود. من نیز همانند همه گروه‌هایی که در این بخش حاضر هستند قطعا تلاش خواهم کرد که نمایشم را به اجرای عمومی برسانم.

 

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.