دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴

محمد تقی فهیم در گفت وگو با سینماپرس:

مردم خودشان آثار تلخ و منفی سینما را پس می زنند/ امیدآفرینی سینماگران به آثار مسئله‌دار امکان جولان نمی‌دهد

محمد تقی فهیم منتقد درنشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «من مادر هستم»

محمد تقی فهیم با بیان اینکه مدیریت سینما باید هوشمندانه با اندک فعالان سیاسی برخورد کند، گفت: به نظر من خطر اصلی سینمای ما قهر مردم با سینما است و مدیریت سینما با چینش فیلم های پرمخاطب و امیدآفرین مردم را باید با سینما آشتی دهد.

محمد تقی فهیم، منتقد سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد بحث نگرانی های اخیر در مورد حضور فعالان سیاسی در سینما، اظهار داشت: همواره این بحث قبل از شروع جشنواره فیلم فجر به وجود می آید و سینماگران نگران حضور تولیدات فعالان سیاسی هستند، اما به نظر من باید به صورت کاملاً تخصصی و کارشناسانه به این موضوع پرداخته شود و خیلی نباید نگران این عده اندک باشیم و بیشتر باید به موجودیت در سینمایی خودمان بپردازیم.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه در حال حاضر به لحاظ کیفی با تعدادی سینماگران جوان و مستعد رسیده ایم که اینها از نقاط قوت ما به شمار می روند، به طور مثال بروز و وجود این نسل جوان را در چهارمین جشنواره فیلم مردمی جشنواره عمار شاهد بودیم، یک عده جوان بی ادعا توانسته اند موج و رویش قابل توجهی را به راه بی اندازند که تبدیل به موج عظیم و قابل توجهی شد.

فهیم در ادامه تصریح کرد: البته در این بحث به دلیل سوء مدیریت سینمایی طبعاً شاهد کمبودهایی هستیم اما این کمبودها بسیار ناچیز است و ما با نگاه نقادانه باید رصد کنیم و نگذاریم اندک نیروهای سیاسی موجود و فعال در سینما رشد کنند.مردم ثابت کرده اند که خودشان آثار سیاه و تلخ را پس می زنند و نباید چندان نگران شرکت برخی آثار مسئله دار در جشنواره بود.

کارگردان مستند «ملخی که غول شد» در ادامه افزود: به نظر من اندک فعالان سیاسی خیلی خطرناک نیستند و ما هم نباید از این اندک نیروی فعال در سینما هراس داشته باشیم و بترسیم ، این عده را با مدیریت صحیح می توان رهنمود کرد اما به نظر من خطر اصلی در فقدان فیلم های پرمخاطب است، وقتی انبوه جمعیت مردم ایران به سینماها نمی روند و به نوعی با سینما قهر کرده اند، این خطر بزرگی است که سینما ما را تهدید می کند، در حال حاضر همه پای ماهواره ها هستند و فیلم هایی را مشاهده می کنند که هدف این گونه آثار جدایی مردم از نظام است که این مورد در کوتاه مدت به بدنه سینما آسیب جدی می رساند.

کارگردان مستند «زردسالاران» در ادامه افزود: در این مقطع که مردم با سینما قهر کرده اند، مدیریت سینما باید هوشمندانه عمل کند و با چینش و گزینش فیلم های پر مخاطب مردم را با سینما آشتی دهد در این حال است که آن عده محدود فعالان سیاسی خود به خود از صحنه کنار زده خواهند شد.

وی در ادامه افزود: چرا در استان سیستان و بلوچستان با وجود این همه مشتاق و علاقه مند سینما فقط یک سالن سینما وجود دارد و اکثر مردم آن منطقه به تماشای فیلم های ماهواره که موجب نوعی جدایی و تفرقه در سینما می شود، را مشاهده می کنند.

فهیم تصریح کرد: به هر حال این واقعیت را باید پذیرفت که یک عده فعال سیاسی همواره در بدنه حکومت وجود داشته و دارند و اینها به خودی خود می توانند جریان سیاسی برپا کنند اما ما به عنوان یک طیف حساس که کارمان انتقاد هنرمندانه است، طبیعتاً باید نگران باشیم و از موضع تخصصی با این افراد برخورد صحیح داشته باشیم به هر صورت این عده محدود هم حق دارند برای خود فعال باشند، حرف بزنند، فیلم شان را با عقاید خود بسازنند اما ما باید در این زمینه هوشمند باشیم و سعی کنیم مسیر اصلی هنر را به مردم و مخاطبان گسترده سینما نشان دهیم در این صورت است که اندک نگرانی ها موجود نیز بر طرف خواهد شد.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود: ما نباید بگذاریم این عده محدود از چارچوب ها و خطوط قرمز نظام عبور کنند و همواره سویه منفی و تلخ سینما را نشان مخاطب بدهند، ما معتقد هستیم هنر امید آفرین است و باید برای جامعه آینده ای روشن سرشار از امید را ترسیم کرد.

فهیم ادامه داد: خوشبختانه در بدنه سینمای اصولگرا نیروهای خوبی رشد کرده اند که به خودی خود مثل جشنواره فیلم مردمی عمار می توانند تاثیرگذار باشند و در ذائقه مخاطب هم تغییر ایجاد کنند. ما در همه عرصه های سینما نیازمند تغییر هستیم و با بروز و ظهور این عده جوان با استعداد و با انگیزه دیگر اندک فعالان سیاسی جایی برای جولان نخواهند داشت.

این منتقد در ادامه توضیح داد: به عبارتی دیگر فیلم های تلخ و تیره که همه چیز را آلوده نشان می دهند و تلاشی برای برپایی فتنه های دیگر هستند باید از میان بروند و شاهد فیلم هایی باشیم که برای مردم است و پرمخاطب نیز هستند. در صورتی که عده زیادی از علاقه مندان به سینما جذب سالن شوند خود به خود سینمای بی مخاطب کنار زده می شود مشروط بر اینکه مدیریت و سیاستگذاران سینما با این قضیه هوشمندانه و هدفمند برخورد کنند.

فهیم ادامه داد: به طور مثال در این بحث دبیر و مسئولان سی و دومین جشنواره فیلم فجر وظیفه سنگینی برعهده دارند ، اینها می توانند با انتخاب فیلم های امید بخش مردم را با سینما آشتی دهند و عرصه را برای اندک فعال سینمایی تنگ کنند.

وی در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: حساسیت های سیاسی جای خود را دارد اما در این زمینه رسانه ها نیز باید هوشمندانه و هوشیارانه عمل کنند تا دیگر شاهد وجود اندک فعالان سیاسی در سینما نباشیم و به سمت سینمایی برویم که شاهد خلاقیت و امید آفرینی باشند. در جشنواره امسال با تعداد زیادی فیلم اولی خلاق مواجه هستیم که عرصه را برای اندک فعالان سیاسی تنگ خواهند کرد. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.