چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲

همراه با سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر/

«خانه برناردآلبا» روایتی از تنهایی زنان

خانه برنارد آلبا

نمایش «خانه برناردآلبا» به کارگردانی کالیکستو بی‌ایتو، شب گذشته در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این نمایش اثری از تولیدات تئاتر ملی «ماین هایم» آلمان در بخش بین‌الملل جشنواره اجرا شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، «نمایش خانه برناردآلبا» نوشته اینگو براکس و کار کالیکستو بی ایتو از کشور آلمان شب گذشته اولین اجرای خود را با استقبال خوب تماشاگران در تالار وحدت پشت سر گذاشت. این نمایش از تولیدات تئاتر ملی«ماین هایم» آلمان با حضور بازیگرانی چون نیکل هیسترس،الک توویسلمن،رگنا پیتل، سابین فورست، لوئیزا استچویاک و ایزابل بارث اجراشد.

 

داستان این نمایش در رابطه با زنی متکبر و خودکامه به نام دونیا برناردا آلبا است که پس از درگذشت شوهرش سوگند یاد می‌کند که هشت سال در مرگ او سوگوار بنشیند و این عزاداری را نیز به پنج دختر خود نیز تحمیل می‌کند. و از آن‌ها می‌خواهد که  دخترانش در طول این انزوا و عزاداری  جهیزیه شان را آماده کنند. در چنین فضای خفقان آوری دختر بزرگ خانواده عاشق یک مرد شده و با او نامزد می‌کند اما دختر کوچک‌تر خانواده به نام آدلا عاشق نامزد خواهر بزرگترش شد و سعی بر درهم شکستن زندان خانگی مادرش دارد.

 

این نمایش که توسط گروهی آلمانی در جشنواره شرکت کرده است، روایتی از تنهایی زنان بوده و در واقع دغدغه‌های زنان جوان را که ناشی از ظلم و سرکوب خواسته‌هایشان از سوی مادرشان است به تصویر می‌کشد.در طراحی صحنه و لباس این نمایش دو رنگ سفید و سیاه رخ‌نمایی می‌کند که به نوعی این دو رنگ بیانگر سیاهی و سپیدی‌های زندگی زنانی است که داستانشان در این نمایش روایت می‌شود. طناب، صندلی، یک میز چوبی که در بخشی از نمایش وارد صحنه می‌شود از دیگر ابزاری هستند که در طراحی صحنه این نمایش به کارگرفته شده‌اند.

 

گفتنی است، سفیر آلمان در ایران پیش از اجرای نمایش «خانه برنارد آلبا» با مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دیدار کرد. و این نمایش با حضور سفیر و مهمانان سفارت آلمان و مسئولان جشنواره و تئاتر ایران روی صحنه رفت.

 

این نمایش روز چهارشنبه دوم بهمن نیز در تالار وحدت یک اجرا در ساعت ۱۸ انجام می دهد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.