سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴

همراه با سی‌دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر/

«مضحکه دزدها» نمایشی ایرانی که مخاطبان جشنواره تئاتر فجر را مجذوب کرد

مضحکه دزدها

نمایش «مضحکه دزدها» به کارگردانی هادی عامل هاشمی در بخش مرور سی‌و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت و با استقبال بی‌نظیری از سوی مخاطبان مواجه شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نمایش «مضحکه دزدها» به کارگردانی هادی عامل هاشمی شب گذشته، دوشنه؛ 30 دی ماه در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر در قالب سی‌و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت. این نمایش داستان سه دزد ماهر است که به دلیل شیوه دزدیشان به شهرت رسیده‌اند و نیروهای شهربانی در پی دستگیری آن‌ها هستند، این سه دزد باسابقه برای فرار از دست مامورین نظمیه در قالب دسته اجرای تئاتر (تقلیدچی) وارد خانه سردار مفخم شده و ماجرا آغاز می شود.....

 

این نمایش که در جشنواره آئینی و سنتی در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا شده بود مورد استقبال بسیار خوب مخاطبین قرار گرفته وپس از آن نیز در تماشاخانه سنگلج اجرای عموم خود را آغاز کرد. این نمایش در بخش مرور سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بار دیگر به روی صحنه رفته و به رغم ظرفیت محدود سالن چهارسو باردیگر با استقبال بی‌نظیری از سوی مخاطبان مواجه شد.

 

«مضحکه دزدها»، برداشتی آزاد از نمایشنامه «بالماسکه دزدها» نوشته ژان آنوی است که توسط پویان غفاری نوشته شده است، این نمایش با بهره‌گیری از حرکات بدن، طنز موقعیت و کلام و به شیوه نمایش «تخت حوضی» اجرا می‌شود. همچنین تماشاگران در طراحی صحنه این نمایش متشکل از تصاویر و نقاشی های قدیمی است که به اقتضای داستان در هر صحنه تعویض می شدند.

 

یکی از نکات قابل توجه در این نمایش اجرای زنده موسیقی در آن است که درواقع این اجرای زنده گروه موسیقی کاملا در خدمت نمایش قرار گرفته است و در برخی از صحنه‌های نمایش نوازنده‌ها به عنوان بازیگر بخش کوچکی از بار نمایش را برعهده می گیرند که این موضوع موجب ایجاد هیجان بیشتر در میان مخاطبان برای دنبال کردن نمایش می‌شود.

 

یکی از درخشانترین شخصیت های نمایش مضحکه دزدها، شخصت فرخ با بازی محمد صمدی است که زن پوش می شود، همچنین حمید رحیمی با ایفای نقش احمد خان یا کال تپل نوع جدیدی از تلفیق اجرای تعزیه و نمایش تخت حوضی را به مخاطبان ارائه می دهد که درجای خود قابل توجه است. من‌ام که شاهم ! شاه شاهان جهان ! خون بریزم چیکیلی چیکیلی چیکیلی از کران تا به کران! از جمله دیالوگ‌های این شخصیت است که گویای تلفیق تعزیه و نمایش تخت حوضی در قالب این شخصیت است.

 

 از آنجا که نمایش سنتی ایران با «سیاه» معنا می یابد نمایش «مضحکه دزدها» نیز مستثنی از این موضوع نبوده و با بهره گیری از شخصیت سیاه با بازی علی عامل هاشمی رنگ وبوی خاصی را به فضای نمایش بخشیده است.

 

گفتنی است که نمایش «مضحکه دزدها» به کارگردانی هادی عامل هاشمی و تهیه کنندگی هدایت هاشمی و با بازی علی عامل هاشمی، حمید رحیمی، محمد صمدی، الهه شه‌پرست، محمدرضا ایمانیان، لبخند بدیعی، سینا کرمی، و ارسطو خوش‌رزم در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.