سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴

ملاک انتخاب داوران فیلم فجر چیست؟ /1

سجادی: داور بخش سودای سیمرغ باید سینما را به خوبی بشناسد

محمد علی سجادی

محمدعلی سجادی درباره ترکیب هیات داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر معتقد است که داور جشنواره باید فیلم را به خوبی بشناسد و اثر را درک کند و با دوست داشتن یک فیلم نباید در مورد خوب یا بد بود آن قضاوت کرد.

محمدعلی سجادی؛ کارگردان و فیلمنامه نویس سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در مورد ترکیب هیات داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر معتقد است: داور جشنواره باید فیلم را به خوبی بشناسد و اثر را درک کند. جشنواره فیلم فجر در ایران با مقتضیاتی که دارد بیشتر یک جشن است تا یک فستیوال فیلم برای سینما، نگاه ترکیب بخش داوری جشنواره فیلم فجر با هر دبیر و جمعی که می آید، می تواند تغییر کند. به نظر من این جشنواره یک مهمانی خوب و لازم  برای سینمای ما است.

 

سجادی ادامه داد: داوری یک امر نسبی است و طبیعتا نمی توان از قبل پیش بینی کرد که اگر این ترکیبی یا یک ترکیب دیگر بیاید حتما داوری جشنواره قاطع تر می شود. این امر به یک فراز خیلی عمومی تر برمی گردد آن هم این است که ما کمتر به سمت تحلیل فیلم ها می رویم و بیشتر سلیقه در نظر ما دخیل می شود، در صورتی که کسی که داوری می کند باید سلیقه های خود را کنار بگذارد و فیلم ها و آثار را بفهمد.

 

وی بیان کرد: اینکه داوری حرفه ای، قدیمی و یا از منتقدان باشد هیچ فرقی نمی کند چون نیروی قدیم و جدید همه بالقوه سینمای ایران را تشخیص می دهند نمی توان گفت که لزوما جوان ها و یا لزوما قدیمی ها باید در ترکیب هیات داوارن قرار گیرند. در کل ترکیب همه این ها با یکدیگر خوب است. همه نیروها با هم و از همه صنف و با هر دیدگاهی می توانند به داوری فیلم ها کمک کنند.

 

این کارگردان افزود: در نهایت داور جشنواره باید فیلم را بشناسد و اثر را درک کند به این دلیل که داوری یک امر سلیقه ای نیست متاسفانه این جا همه چیز سلیقه ای و شخصی شده است مثلا شخصی می گوید چون من فلان فیلم را دوست دارم پس این فیلم خوب است؛ اما دوست داشتن ملاک نیست بلکه داور باید فیلم را بفهمد، حتی اگر لحن و نگاه آن فیلم خیلی با سلیقه اش هم خوانی نداشته باشد.

 

سجادی در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من در این زمینه کمبود وجود دارد و ۷۰ تا ۸۰ درصد سلیقه ای برخورد می شود تا شناخت اثر، اگر سلیقه کنار گذاشته شود ترکیب داوری مناسب خواهد شد؛ اما جشنواره فجر یک جشن برای سینمای ایران است و طبیعتا داوری هم تابع این میزان سن فجر است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.