چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸

بازار فیلم فجر؛ آسیب‌ها و راهکارها/ 4

سفیری: فارابی سدی در برابر معرفی و توزیع جهانی فیلم‌های ایرانی است

بازار فیلم

محمدرضا سفیری گفت: متاسفانه بنیاد سینمای فارابی به عنوان یک سد بزرگی جلو سیستم بوده است و هیچ گاه خریداران خارجی که برای خریدن فیلم به آن مراجعه می کنند را با صاحب فیلم آشنا نمی کند.

محمدرضا سفیری که سال‌های زیادی تجربیاتی در زمینه بازار فیلم در بخش‌های بین‌المللی دارد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینماپرس گفت: اصولا برگزاری بازارهای فیلم و اهمیتی که دارد به یک سری شرایط خاصی وابسته است که یکی از آنها حضور فیلم‌ها در جشنواره‌ها است.این مسئله رابطه مستقیمی با بازار فروش دارد. باید خریداران را ترغیب کنیم برای خرید فیلم‌هایمان و شرایطی را برای آنها فراهم کنیم تا با سینمای ما آشنا شوند باید از محصولات جدید سینمای ایران بازدید کنند و مطلع شوند و فیلم‌هایی را انتخاب کنند.

وی افزود: چگونه می توان فضایی را برای اطلاع رسانی و بازدید از محصولات جدید سینمای ایران برای خریداران ایجاد کرد؟ یک سری کارها و هزینه هایی باید انجام دهیم و این امر بر عهده مسئولین فرهنگی خواهد بود.این هزینه ها ایجاد فضای مناسب برای بازبینی مناسب فیلمها،اعم از زیرنویس کردن فیلم ها و در اختیار گذاشتن فیلم است. برای برقرار‌کردن ارتباط با فیلم ها این خیلی مهم است . بسیاری از فیلم هایی که در جشنواره به نمایش در خواهد آمد فاقد زیرنویس خواهد بود.مخاطب و خریداران خارجی نمی توانند با این فیلم ها ارتباط برقرار کنند،پس نیاز هست که همچین فضایی برای فروش محصولات سینمایی مان در نظر بگیریم. این فضا سالهاست در فجر به وجود نیامده است و فیلم های نبوده که بتواند ارتباط با خریدار خارجی برقرار کند.

سفیری اظهار داشت: موضوع بعدی جنس سینمای ایران است.سینمای ایران از دروازه جشنواره فجر رد می شود و فجر ویترین سینمای ایران است .فیلم‌های موفق ما ،فیلم های است که حضور بین المللی خوبی داشته اند و توانسته اند خود را در جشنواره ها نشان دهند. از طرفی این موضوع باعث شده این خریدارها مانند کانال های مختلف تلویزیونی و شبکه هایی که فیلم ها را تهیه می کنند و همچنین  شرکت های که برای رایت سینمایی و اکران در سینما فیلم تهیه می کنند به دنبال این فیلم ها بیایند اما واقعیت این است که ما نتوانسته ایم این شرایط را برای بازار ایجاد کنیم و فیلم های مورد نظر شان را تولید و تامین کنیم.

وی تصریح کرد:بهترین راه  برای برقراری ارتباط با خریداران جهانی با توجه به فناوری موجود در جهان که همان شبکه اینترنت است، وجود یک سایت که هر کسی از هر جای دنیا بتواند با جدیدترین محصولات سینمای ایران ارتباط برقرار کند و با آن آشنا شود که این واجب ترین چیز برای ارتباط است. به شرط اینکه دخل و تصرفی در آن نباشد این طرح می تواند موفق باشد.

وی گفت: در بسیاری موارد پیش آمده است که فیلمی را که قابلیت عرضه بین المللی دارد،خریدار نمی داند پخش کننده آن کیست! متاسفانه بنیاد سینمای فارابی به عنوان یک سد بزرگی جلو سیستم بوده است و هیچ گاه خریداران خارجی که برای خریدن فیلم به آن مراجعه می کنند را با صاحب فیلم آشنا نمی کند. ما فیلم های بسیار خوبی داشتیم که می توانست در سینمای جهان اکران شود، ولی فقط معرفی شدند و ایجاد ارتباط توسط فارابی قطع شد. برای مثال اگر آدرس تهیه کننده ای را خواستند به آنها داده نشد.

سفیری گفت:اگر نگاه پدرانه ای به سینمای ایران داشته باشند و معرفی درستی از فیلم ها صورت پذیرد به نظر من می توانیم در بخش بازار فیلم موفق باشیم ولی تاکنون که این گونه نبوده است و فارابی با آن قدرتی که همیشه به لحاظ مالی داشته باعث خشکیده شدن بخش های خصوصی شده است. بهتر این است که اجازه دهند بخش های خصوصی هم مانند فارابی بتوانند ابتکار عمل داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.