سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲

راهکارهای ایجاد جذابیت در سیما برای مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای/

دغدغه‌های مردم را بدون گذشتن از خط قرمز نشان دهیم/ صداوسیما نباید مانع ورود افراد با ایده‌های نو شود

آرم شبکه های تلویزیونی*

شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای در چند سال اخیر با پخش سریال‌های بی‌محتوا مخاطبان ایرانی را به سوی خود جذب کرده‌اند. در رابطه با راهکارهای مقابله با هجمه‌های فرهنگی این سریال‌ها سینماپرس، گفت‌و‌گوهایی را با نصرالله پژمان‌فر، محمد نشاط، پیمان عباسی و محمود عزیزی انجام داده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، شبکه‌های فارسی زبان در ماهواره توانسته است که مخاطبانی را به سوی خود جذب کرده و به پای تماشای سریال‌ها و برنامه‌هایی بنشاند که متناسب با فرهنگ، دین و عرف جامعه ایرانی نیستند. این نوع از برنامه‌ها و سریال‌ها با ایجاد جذابیت‌های تصویری و نمایش نوع خاصی از روابط  می تواند کشش زیادی را در میان مخاطبان برای تماشای آنها ایجاد کند. بدون شک یکی از راه های مقابله با هجمه های فرهنگی از سوی این شبکه ها، توجه به سریال و برنامه سازی در صدا و سیما است. خبرنگار ما در رابطه با هجمه‌های فرهنگی از سوی این شبکه‌های فارسی زبان و راهکار مقابله با آنها گفت و گویی را با برخی از افراد آشنا و مسلط بر رسانه انجام داده است.

 

لزوم ذائقه سازی در میان مخاطبان براساس گفتمان انقلاب اسلامی

 

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، راهکار مقابله با این تهاجمات را اقدام به تولید و ساخت برنامه‌هایی استوار بر اصولی چون ایجاد جذابیت و تکیه بر گفتمان انقلاب اسلامی دانست و در این رابطه اظهار داشت: امروزه به دلیل توسعه مسائل مربوط به ارتباطات جمعی و دسترسی به ماهواره و فضای مجازی به صورت گسترده، تنوع کاذبی در ذائقه مخاطبان ایجاد شده که موجب بالا رفتن سطح انتظارات مخاطبان شده است، اگر بخواهیم فضای رسانه ای را مدیریت شده و با شرایط ویژه که پایه آن بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی تایید و اجرا شود را داشته باشیم این اتفاق رخ نمی دهد مگر اینکه بتوانیم درجهت تامین ذائقه مخاطبان و یا حتی ذائقه سازی در میان مخاطبان داخلی و خارجی گام برداریم تا آنها بتوانند به دیدن برنامه های تولید ما روی بیاورند.

 

وی در همین رابطه ادامه داد: ما باید براساس گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل جریانی که رسانه ها را مدیریت کرده و آنها را منحرف می کند وارد شده و تأثیرات خودمان را در این فضا ایجاد کنیم. به همین دلیل لازم است که صدا و سیما ضمن توجه به جذابیت و تنوع در تولیدات خود به این فضا ورود پیدا کرده و در این تولیدات موجب شود که مخاطبان از دیدن برنامه های به ظاهر جذاب و در باطن منحرف ماهواره ها دور شوند. البته این به این معنا نیست که ما خطوط و خاکریزهای خود را خراب کنیم بلکه باید با جدیت بیشتری در جهت تولیدات برنامه ها و سریال هایی گام برداریم که ضمن حفظ اصالت های دینی و فرهنگی بتواند مخاطبان را از دیدن شبکه های منحرف بازدارد. (یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲)

 

محمد نشاط؛ تهیه کننده همچنین در رابطه با راهکار مقابله با تهاجمات فرهنگی از سوی شبکه‌های بیگانه فارسی زبان عنوان کرد: زمانی می توانیم در مقابل هجمه های فرهنگی ایستادگی کنیم که برنامه سازی صحیح و اصولی صورت بگیرد و این برنامه سازی هم تنها در اختیار خواص نباشد. همچنین کپی کردن نیز راه مناسبی برای مقابله با این تهاجم ها نیست، همانطور که گفتم باید ایده سازی و از این ایده ها بهترین استفاده را کرد.( سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲)

 

پیمان عباسی؛ فیلمنامه نویس نیز در همین رابطه با بیان اینکه توجه بیش از حد به محتوا موجب دور شدن سریال‌های ما از ویژگی سرگرم کنندگیشان شده است، تصریح کرد: رسالت اول هر برنامه تصویری در درجه اول سرگرمی است بنابراین اگر بتوانیم این ویژگی را رعایت کنیم می توانیم آرام آرام محتوا را نیز به گونه ای که مخاطب احساس شعاری بودن نکند وارد برنامه ها و سریال های خود کنیم، بنابراین به نظر من می توانیم با همه کمبودها و محدودیت هایی که وجود دارد کارهایی جذاب و مخاطب پسند را متناسب با فرهنگ خودمان بسازیم زیرا ما از لحاظ قصه، درام، ساختار، جنس و نوع کارگردانی و بازیگری و... برای تولید چیزی کم از کشورهای دیگر نداریم.( یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲)

 

این نویسنده با اشاره به لزوم وجود اعتماد سازندگان فیلم‌ها از سوی صدا و سیما، افزود:  می توان با فرم و ساختار جدید، کاری متفاوت را به مخاطبان ارائه بدهیم و آنها را از پای ماهواره کشانده و جذب برنامه های کشور خودمان کنیم اما متاسفانه یک سری سیاست های تکراری در برنامه و سریال سازی مدام تکرار می شود که مخاطبی هم جذب نمی کند، ما ثابت کردیم که می شود با فرم و ساختاری جدید در چهارچوب قوانین و خطوط قرمز داستانی جذاب و پر کشش را به مخاطب ارائه کنیم و حتی می توانیم با ساخت سریال های جذاب نه تنها مخاطبان کشور خودمان را داشته باشیم بلکه می توانیم در سطح بین المللی نیز جایگاه خوبی پیدا کنیم و رقیبان را کنار بزنیم.

 

ایجاد جذابیت در فیلم‌ها کاری سخت اما شدنی است

 

ایجاد جذابیت در سریال‌ها یکی از راهکارهای مقابله با سریال‌هایی است که از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود.

حجت الاسلام پژمان‌فر در رابطه با لزوم ایجاد جذابیت‌های تصویری در سریال‌های ایرانی عنوان کرد: ما بدون آنکه بخواهیم خطوط قرمز خودمان را برهم بزنیم باید به سمتی برویم که تولیداتی متنوع و جذاب داشته باشیم، یعنی مسائلی که در چهارچوب شریعت و قوانین کشورمان وجود دارد را رعایت کرده و در عین حال جذابیت های بصری و محتوایی لازم را برای مخاطب ایجاد کنیم که البته کاری بسیار سخت است اما قطعا شدنی و دور از انتظار نیست.  باید برای ایجاد جذابیت در سریال ها از صاحبان اندیشه دعوت کرده و روش های رسیدن به این جذابیت ها را بدون اینکه خطوط قرمز خود را نادیده بگیریم را بررسی کنیم.

 

محمود عزیزی؛ بازیگر و کارگردان نیز در همین رابطه بیان کرد:  بدون شک این سریال ها دستِ بازی برای ایجاد جذابیت برای مخاطبان دارند که این نوع از جذابیت ها در فرهنگ، دین و عرف ما تعریف نشده است و نمی توانیم برای تولید برنامه ها از این نوع جذابیت ها استفاده کنیم، اما صداو سیما ثابت کرده است که با دست گذاشتن روی سوژه ها و دغدغه های مردم و به کار گرفتن افراد متخصص می تواند در جذب مخاطب موفق عمل کند ضمن اینکه ما نیروهای بسیار ماهری در حوزه بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه نویسی و... داریم.

 

پیمان عباسی نیز در رابطه با چگونگی ایجاد جذابیت در فیلمنامه‌ها تصریح کرد: اولین اصل برای ایجاد جذابیت، باورپذیری داستان است یعنی مخاطب باید با داستان همذات پنداری کند. اگر این باورپذیری وجود داشته باشد آنگاه مخاطب می تواند داستان را دوست داشته باشد و زمانی که این دوست داشتن به وجود آمد آنوقت می تواند فیلم را ببیند. آدم ها، روابط و همه آنچه که در یک فیلم وجود دارد باید با واقعیت زندگی هماهنگ باشد. چرا هنوز که هنوز است مخاطبان نسبت به فیلم های قدیمی احساس خوشایندی دارد؟ دلیل آن این است که شخصیت های آن فیلم ها در زندگی مردم وجود داشت و آدم ها همان آدم هایی بودند که مخاطبان هرروز در کوچه و خیابان با آنها برخورد می کرد. بنابراین باید اصل همذات پنداری در فیلمنامه ها رعایت شود

.

محمد نشاط نیزخاطرنشان کرد: اگر برنامه سازان جدید با دیدگاه ها و تفکرات نو وارد صدا و سیما شوند آنگاه می توانیم شاهد سریال ها و برنامه هایی باشیم که روح تازه ای در آنها دمیده شده است.

 

درپایان باید عنوان کرد که مقابله با هجمه‌های فرهنگی از سوی شبکه‌های ماهواره‌ای با توجه به موارد ذکر شده باید با رعایت مسائلی همچون ایجاد جذابیت کافی در سریال‌ها و برنامه‌های داخل کشور، رعایت اصل همذات پنداری در فیلمنامه‌نویسی، ورود تفکرات و افراد جدید به عرصه سریال و برنامه‌سازی در تلویزیون، ورد مضامین و مسائل روز جامعه با رعایت خطوط قرمز در موضوعات سریال‌ها، هماهنگی موضوعات با واقعیات زندگی و... همراه باشد. صدا و سیما در سال‌های اخیر ثابت کرده است که می توان با رعایت قوانین و بهره بردن از فیلمنامه های قوی و شایسته مخاطبان ایرانی را از دیدن شبکه‌های ماهواره‌ای دور و آنها را ترغیب به دیدن سریال‌ و برنامه های ایرانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.