یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶

ایجاد جذابیت در سیما برای مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای/1

پژمان‌فر: گفتمان انقلاب رخ نمی‌دهد مگر با تأمین ذائقه مخاطب/ تولید برنامه‌ جذاب سخت است اما شدنی

پژمان فر

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با راهکارهای مقابله با سریال‌های شبکه‌های ماهواره ای ضمن بیان اینکه باید براساس گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل جریانی که رسانه‌ها را منحرف می‌کند وارد شده و تاثیر خودمان را در این فضا ایجاد کنیم، تصریح کرد: صدا و سیما باید در جهت تأمین ذائقه و یا حتی ذائقه سازی مخاطبان گام بردارد، باید برای ایجاد جذابیت در تولیدات با صاحبان اندیشه مشورت کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای در چند سال اخیر با پخش سریال‌های بی‌محتوا مخاطبان ایرانی را به سوی خود جذب کرده‌اند. بارها از طریق رسانه‌های مختلف در رابطه با مقابله با این هجمه‌های فرهنگی سخن گفته شده است، اما عملا از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آنچنان که باید تولیدات مناسبی در جهت تقابل با این برنامه ها و جذب مخاطب صورت گرفته نشده است و تعداد تولیداتی که بتواند مخاطبان را جذب خود و آنها را برای ساعاتی از تماشای سریال‌‌های زرق و برق دار ماهواره بکند، در طول سال شاید به تعداد انگشتان یک دست نیز نرسد.

 

حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون سینماپرس، راهکار مقابله با این تهاجمات را اقدام به تولید و ساخت برنامه‌هایی استوار بر اصولی چون ایجاد جذابیت و تکیه بر گفتمان انقلاب اسلامی دانست و در این رابطه اظهار داشت: امروزه به دلیل توسعه مسائل مربوط به ارتباطات جمعی و دسترسی به ماهواره و فضای مجازی به صورت گسترده، تنوع کاذبی در ذائقه مخاطبان ایجاد شده که موجب بالا رفتن سطح انتظارات مخاطبان شده است، اگر بخواهیم فضای رسانه ای را مدیریت شده و با شرایط ویژه که پایه آن بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی تایید و اجرا شود را داشته باشیم این اتفاق رخ نمی دهد مگر اینکه بتوانیم درجهت تامین ذائقه مخاطبان و یا حتی ذائقه سازی در میان مخاطبان داخلی و خارجی گام برداریم تا آنها بتوانند به دیدن برنامه های تولید ما روی بیاورند.

 

وی ادامه داد: ما باید براساس گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل جریانی که رسانه ها را مدیریت کرده و آنها را منحرف می کند وارد شده و تأثیرات خودمان را در این فضا ایجاد کنیم. به همین دلیل لازم است که صدا و سیما ضمن توجه به جذابیت و تنوع در تولیدات خود به این فضا ورود پیدا کرده و در این تولیدات موجب شود که مخاطبان از دیدن برنامه های به ظاهر جذاب و در باطن منحرف ماهواره ها دور شوند. البته این به این معنا نیست که ما خطوط و خاکریزهای خود را خراب کنیم بلکه باید با جدیت بیشتری در جهت تولیدات برنامه ها و سریال هایی گام برداریم که ضمن حفظ اصالت های دینی و فرهنگی بتواند مخاطبان را از دیدن شبکه های منحرف بازدارد.

 

پژمان‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا تعدد شبکه‌های تلویزیونی بدون داشتن تولیدات مناسب می تواند راهکار مناسبی برای ترغیب مردم در جهت دیدن از برنامه‌های داخلی باشد؟ عنوان کرد: در ابتدا باید در حوزه زیرساخت‌ها توسعه مناسبی را به وجود آورد، بنابراین اگر نگاه ما به تعدد این شبکه‌ها همان توسعه زیرساخت ها باشد بنابراین افزایش آنها مثبت است که انجام شده است، اما در عین حال باید همراه با رشد و گسترش این شبکه‌‌ها به سمت تولیدات جدید حرکت کرده و از این زیرساخت برای تولیدات بهتر و ایجاد توجه مخاطبان به سمت این شبکه ها بهره برد.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چگونه می توان ضمن حفظ ارزش‌های دینی و فرهنگی کشورمان جذابیت های لازم را در سریال و فیلم های تولید شده در داخل کشورمان ایجاد کنیم، تصریح کرد: ما بدون آنکه بخواهیم خطوط قرمز خودمان را برهم بزنیم باید به سمتی برویم که تولیداتی متنوع و جذاب داشته باشیم، یعنی مسائلی که در چهارچوب شریعت و قوانین کشورمان وجود دارد را رعایت کرده و در عین حال جذابیت های بصری و محتوایی لازم را برای مخاطب ایجاد کنیم که البته کاری بسیار سخت است اما قطعا شدنی و دور از انتظار نیست.

 

وی در همین رابطه خاطر نشان کرد: برای مثال در سریال‌های منحرف ماهواره ای اگر موضوع خانواده مطرح شود آنها به دلیل اینکه هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیستند می توانند به خصوصی ترین بخش زندگی یک خانواده را به تصویر بکشند که این مسئله به خودی خود می تواند جذابیت لازم را برای مخاطب ایجاد کند اما در مقابل ما استفاده از این روش ها را برای جذب مخاطب غلط می دانیم و مطابق با دین و فرهنگ ما هم نیست که این مسائل را واضح بیان کنیم. اما این به معنای آن نیست که نمی توانیم فیلمی جذاب داشته باشیم بلکه باید برای ایجاد جذابیت در سریال ها از صاحبان اندیشه دعوت کرده و روش های رسیدن به این جذابیت ها را بدون اینکه خطوط قرمز خود را نادیده بگیریم را بررسی کنیم. من فکر می کنم که صدا و سیما در این مسئله کمبود داشته است و امیدوارم که در آینده شاهد تولیدات پربارتری از سوی صدا و سیما باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.