سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳

شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ وظایف و انتظارات

شورجه: بود و نبود شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیری بر اوضاع فرهنگی نداشته است!

جمال شورجه کارگردان در خبرگزرای سینمای ایران

جمال شورجه گفت: بود و نبود شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیری بر اوضاع فرهنگی ندارد و به عبارتی کارکرد لازمه را در حوزه فرهنگی نداشته یا مصوبات آن به نوعی معطل مانده و اجرا نشده اند در حالی که باید تمام مقدرات فرهنگی ما با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تراز می شد.

جمال شورجه؛ کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در زمینه فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: بود و نبود شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیری بر اوضاع فرهنگی ندارد و به عبارتی کارکرد لازمه را در حوزه فرهنگی نداشته یا مصوبات آن به نوعی معطل مانده و اجرا نشده اند در حالی که باید تمام مقدرات فرهنگی ما با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تراز می شد.

وی ادامه داد: اصل فعالیت شورای انقلاب فرهنگی این است که تمامی مجاری فرهنگی کشور، اعم از صدا و سیما، سازمان تبلیغات، آموزش عالی، آموزش و پرورش نهادهای زی‌نفع فرهنگی را با حرکت کلی جریان انقلاب و چشم انداز فرهنگی کل انقلاب همسو و همگرا کند.

شورجه با تاکید بر این مهم که شورای انقلاب فرهنگی باید مصوباتی را برای فرهنگ جامعه صادر کند، بیان کرد: این شورا باید مصوباتی داشته باشد تا بتواند پاسخ گوی مباحث فرهنگی جامعه که در اطلاعات مختلف اقتصادی و سیاسی یا هجوهای بسیار سنگینی که از طریق ماهواره ها و نشانه های فردی برای انحراف جامعه ما، جوان های ما و انحراف افکار خصوصی جامعه جوان به وجود می آورد، باشد و آن ها را برطرف کند.

کارگردان فیلم سینمایی «سی و سه روز» در همین زمینه اظهار داشت: این شورا یا باید نوعی پادزهر برای مشکلات فرهنگی جامعه بسازد و یا باید علی رغم اینکه اندیشه ها و افکار انقلاب را از نگاه فرهنگی سامان دهی می کند، آن ها را برای افکار عمومی دنیا هم با تدابیری که می اندیشد از طریق رسانه های مختلف صادر و اسلام ناب را به دنیا معرفی کند.

شورجه افزود: همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در مقابل هجوهای مختلف فرهنگی که از ناحیه استکبار علیه اسلام مطرح می شود را پاسخ دهد و برای تک تک آن ها تدبیری را بیاندیشد و به نوعی تمام حوزه های فرهنگی را در این جهت مدیریت کند. یعنی هم در جهت اندیشه های انقلاب، اسلام را تبلیغ کند و هم پاسخی برای هجوهای دشمن داشته باشد.

این کارگردان سینما با اشاره به این امر که مدیریت فرهنگی جامعه ما مغشوش و بی سرو سامان است، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت های سنگینی دارد که آنطور که باید و شاید به آن عمل نکرده و این امر ممکن است به دلیل تغییر مدیریت ها در این شورا باشد که پیگیری برای آن نداشته اند و همین امر به اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجامیده است.

وی گفت: این مصوبات حداقل می تواند از طریق مجلس یا کمیسیون اصل نود و یا کمیسون فرهنگی پیگیری شود چون مجلس مسئولیت نظارتی دارد پس می تواند بر روی مصوبات شورای انقلاب فرهنگی نظارت داشته باشد و آن ها را پیگیری و به اجرا نزدیک کند و اگر هم این اتفاق نیافتاد مجلس می تواند نهادهای مختلف را برای عملیاتی نشدن مصوبات بازخواست کند.

شورجه در پایان یادآور شد: وقت آن رسیده که سند چشم انداز شورا تدوین شود و این یکی از مشکلات و کمبودهایی است که این شورا می بایست با وجود سند چشم انداز به مباحث هنر و فرهنگ ورود کند، آیین نامه های مرتبط با آن را تبیین، اعلام و ابلاغ و پیگیری کند و در نهایت یا از طریق خودشان یا از طریق سازمان های بازرسی کشور مانند کمیسیون فرهنگی مجلس پیگیری شود و به اجرا برسد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.