جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵

بازتعریف مفهوم سینمای تجربی/1

مسعودشاهی: آینده سینمای ایران از سینمای تجربی می‌گذرد/ دانشگاه‌های ما خیلی سخت فیلمساز تربیت می‌کنند

مسعود شاهی مدیر جشنواره ها در  مراسم تودیع و معارفه مدیران جدید معاونت سینمایی

مهدی مسعودشاهی عقیده دارد: اگر ما بخواهیم سینمای آینده را طراحی کنیم بی‌تردید باید از سینمای تجربی گذر کنیم زیرا متاسفانه دانشگاه‌های ما بسیار سخت می‌توانند یک سینماگر یا تولیدکننده را تربیت کنند.

مهدی مسعودشاهی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در رابطه با تعریف سینمای تجربی گفت: از آن جا که از سال 63 موسس سینمای تجربی بودم، سینمای تجربی را به لحاظ ساختار، نوع برنامه و محتوا و فرم یک روش بیان اندیشه می دیدم که متناسب با شرایط جمهوری اسلامی باید راه‌اندازی می‌شد.

وی افزود: جوان هایی که به این بخش مراجعه می کردند دو خاصیت داشتند یعنی هم سواد مذهبی و اعتقادی داشتند و هم اینکه جویای نام بودند. آنها درصدد بودند تا با تکنولوژی و شناختی که از ابزار داشتند حرف های خود را بیان کنند، سینمای تجربی این فرصت را برای آدم‌هایی که می خواستند در این عرصه فعالیت کنند به وجود آورد و ما به تعداد افراد فیلمساز جوان ایده و اثر آفریده ایم.

مشاور عالی بنیاد سینمایی فارابی، با اشاره به تنوع ساختار و تنوع پیام در سینمای تجربی عنوان کرد: من در اساسنامه اولیه ای که برای مرکز گسترش سینمای تجربی و نیمه حرفه ای نوشته بودم، هدف را «آدم سازی» عنوان کردم و دلیل را هم اینگونه تشریح کردم که کمک ما به رشد اخلاقیات، فضایل اخلاقی و اعتقادی می تواند از این آدم ها یک فیلمساز خوب بسازد. اگر بعد از این شناخت به هر دلیلی این حرفه را ادامه ندادند حداقل از آن ها یک انسان با شناخت از فرهنگ ساخته که در هر تخصص و هر جایی که فعالیت کنند، می توانند مبلغ فرهنگ و ریشه های اعتقادی باشند.

وی با تاکید بر این امر که سینمای تجربی فرصت ایجاد تحول را می دهد، اظهار داشت: سینمای تجربی یعنی بیان مبانی فکری و اعتقادی جوانان و یا حتی افراد با‌تجربه‌ سینمای حرفه ای که با یک روش بیانی که تلاش می کنند حرف خود را با امکانات و روش های جدید به تصویر بکشند. در نتیجه سینمای تجربی به کسانی که قصد ایجاد تحول را دارند فرصت می دهد تا با توجه به شناخت از سینمای آکادمیک و سینمای موجود حرفشان را جور دیگری بزنند. این فرصت در سینمای تجربی برای علاقه مندان از همان سال 63 به وجود آمد و اکنون هم از آن پایگاه هایی است که می تواند این حرکت را تقویت کند؛ کمااینکه در بعضی از فعالیت هایشان این اتفاق در حال رخ دادن است.

مسعودشاهی ادامه داد: ما امروز می بینیم جوان هایی برای فعالیت هنری وارد این عرصه می شوند که حرف های خوبی می زنند و ایده های خوبی هم دارند. این جا وظیفه ما ایجاب می کند که روی آن ها سرمایه گذاری کنیم. ان شاالله سینمای تجربی با دوره جدید خود موفق تر هم خواهد بود.

دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که چرا فیلم های تجربی را تنها به ساخته های جوانان نسبت می دهند؟، گفت: دلیل این است که سینمای تجربی یک مبدا و مبنای ورود برای نسل جوان است که علاقه مند به این حرفه هستند و قصد دارند تاثیری هر چند کوچک در این رسانه پراثر به نام سینما گذاشته باشد. این موضوع یک ورود سازنده برای نسل جوان و دارای اندیشه و تحول فکری است.

وی در ادامه بیان کرد: زمینه برای علاقه مندان آماده شده، گرچه می تواند برای باتجربه های حرفه ای و با سابقه هم یک نوآوری باشد چون آن ها هم با داشتن تجربه خوبی که دارند می توانند حرف ها و بیان تصویری جدیدی را ابداع کنند یعنی فرصت برای آن ها هم هست؛ اما چون در عمل بیشتر جوان ها به این امر جذب و فعال شدند شاید این فکر به ذهن برسد که سینمای تجربی تنها برای جوانان است در صورتی که می توانند برای همه باشد.

وی در توضیح تفاوت سینمای تجربی با سینمای مولف، گفت: سینمای مولف یعنی کسی که اکثر فن و فنون کار را خود پیش می برد، به این کار وارد است و تسلط کافی بر روی آن دارد اما ممکن است در سینمای تجربی این اتفاق رخ ندهد و یک فیلم از ترکیب آدم ها با تخصص های مختلف به وجود بیاید. در گذشته هم این اتفاق افتاده که در سینمای تجربی تیم شرکت کننده در یک پروژه از تجربه های یکدیگر استفاده کرده اند و کار خوبی را ارائه دادند به طور مثال یکی تجربه در فیلمسازی داشته، شخصی فیلمبرداری و دیگری در سناریو و کارگردانی، تجمع این افراد اثر سینمایی بسیار خوبی را ارائه کرده است.

مسعودشاهی بیان کرد: آدم هایی که پا به این عرصه می گذارند از همه این فنون اطلاع دارند و تخصصشان هم در حد خودشان خوب است و از نگاه من فرصت هایی را که ما برای آن ها ایجاد می کنیم می تواند یک سینمای مولف هم باشد.

وی در رابطه با نقش دولت و سرمایه گذاری آن بر روی سینمای تجربی یادآور شد: اگر ما بخواهیم سینمای آینده را طراحی کنیم بی‌تردید باید از سینمای تجربی گذر کنیم زیرا متاسفانه دانشگاه های ما بسیار سخت می توانند یک سینماگر یا تولیدکننده را تربیت کنند. این یک خلا اساسی است؛ اما در سینمای تجربی همه استعدادها و ظرفیت ها به سمت فراهم کردن بستری برای تولید می روند تا کسانی که می‌خواهند در این زمینه تجربه کنند حرکت خود را از سینمای تجربی آغاز کنند، در نتیجه سینمای آینده ما از همین جا شکل می‌گیرد و دولت باید برای گسترده تر شدن این بستر کمک کند.

وی در پایان اذعان داشت: سینمای تجربی می تواند با توجه به این امر که امکانات فنی مانند دوربین و تجهیزات مثل گذشته محدود نیست، از همه نقاط کشور  تولید داشته باشد، تنها کافی است ما سر فصل های مهم و مورد نظر را اعلام کنیم که این امر هم در فیلم مستند، در فیلم داستانی و حتی در انیمیشن هم دیده می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.