دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰

واکنش اهالی تئاتر به حذف تعزیه‌های امسال/

امیر دژاکام: حذف تعزیه، حذف فرهنگ خودی است/ ضعف مدیریتی دلیل نبود اسپانسر است

امیر دژاکام

امیر دژاکام در واکنش به خبر حذف تعزیه در محرم امسال از سوی اداره هنرهای نمایشی به دلیل کمبود بودجه، گفت: حذف فرهنگ خودی به دلیل کمبود بودجه اشتباه است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در چند سال گذشته همزمان با آغاز ماه محرم،‌ برنامه‌های تعزیه در محوطه بیرونی تئاتر شهر اجرا می‌شد، اما برخی از رسانه ها امروز خبر از عدم اجرای برنامه جدید در حوزه تعزیه به دلیل کمیود بودجه دادند، امیر دژاکام در این رابطه عنوان کرد: متآسفانه ما در تجلی عمومی عرصه فرهنگ متوقف شده‌ایم و به دلیل کمبود بودجه همواره شاهد از میان رفتن برخی از برنامه های مفید در عرصه فرهنگ و هنر می‌شویم.

 

وی ادامه داد: البته به مراسمی که در تئاترشهر در ایام محرم برگزار می شود نیز می توان خرده گرفت، یعنی تعزیه دو بخش دارد که یک بخش آن آئینی است و مردم برای ثواب بردن به دیدن آن می‌نشینند و بخش دیگر آن نیز نمایشی است و عده ای برای آشنایی با تعزیه به عنوان یک هنر اصیل به دیدن آن می روند، به نظر من در محوطه تئاتر شهر باید بخش نمایشی و هنری آن ارجح به بخش آئینی آن باشد.

 

این هنرمند تصریح کرد: البته مدیران به علت نبود بودجه ناچار به حذف یا تعلیق برخی از برنامه ها می شوند که در این مورد هنرمندان نباید کار و فعالیت خود را متوقف کنند زیرا آنها رسولان فرهنگی کشور محسوب می‌شوند بخش دیگر نیز مربوط به تغییرات مدیریتی می‌شود. اگر دوران مدیریت طولانی مدت باشد بنابراین می شود برای دوران بلند مدت برنامه ریزی کرد و در نهایت طرح ها و برنامه ها را به سامان رساند در غیر این صورت نتیجه جز برنامه های کوتاه مدت و گذری نخواهد شد.

 

دژاکام تصریح کرد: متأسفانه سینما، تئاتر، تلویزیون و سایر هنرها به دلیل کمبود بودجه در معرض آسیب های جدی هستند، و باید برنامه ریزی‌های بهتری برای آنها صورت بگیرد و کمیسیون فرهنگی باید فکری به حال مسائل این حوزه ها بکند.

 

کارگردان نمایش «ساقی» اظهار داشت: ما می توانیم از اسپانسر استفاده کنیم و یا از بودجه بخش های خصوصی در راستای تولید فیلم و یا تئاتر و یا برگزاری مراسمی مثل تعزیه در ماه محرم استفاده کنیم اما به دلیل ضعف مدیریتی این اتفاقات رخ نمی‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.