شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹

همه دفاعیات نیک نژاد در برابر گبرلو!

پاسخ مردم به پرسش «هفت» حل مشکل «لاله» را آسان کرد/ همه جنجال‌ها سیاسی‌کاری است

اسی نیک نزاد-هفت

بر خلاف اظهارات مهدی طباطبایی نژاد؛ مدیر عامل فعلی مرکز گسترش سینما مستند وتجربی مبنی بر غیر سیاسی بودن جنجالها مربوط به پروژه سینمایی «لاله» نتایج نظر سنجی پیامکی برنامه «هفت» دیشب با حضور محمود گبرلو و اسدالله نیک‌نژاد حاکی از آن است که 55/2 درصد از مردم معتقدند جنجال آفرینی پیرامون این پروژه ناشی از دخالت سیاسی و به تعبیری سیاسی کاری است همچنین 24/3درصد از مردم ناتوانی مدیریتی، 11/2درصد انتخاب کارگردان و9/3 درصد فضاسازی رسانه‌ای را دلیل این امر دانستند.

به گزارش سینماپرس، برنامه دیشب "هفت" به ادامه بررسی پرونده فیلم سینمایی "لاله" به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد اختصاص داشت. در همین رابطه نیک‌نژاد با حضور در این برنامه پیرامون شرایط قبل و بعد این فیلم گفت: آنچه درباره "لاله" گفته‌اند بیش از واقعیت به تهمت شبیه است. نه تنها از بیرون و رسانه‌ها که در داخل پروژه نیز همین حواشی نیز رخ می‌داد. برای اینکه اعتقادات مرا مسخره کنند حتی اسکلت هم در رختخواب من قرار دادند. من همه کسانی که از بیرون و چه داخل مرا اذیت کردند، می‌بخشم.


وی افزود: حدود 30 سال در آمریکا زندگی کردم و درس خوانده ام. بدنبال تجربه بودم در صنوف مختلف سینما و این نگاه منفی به مملکتم را می‌دیدم. در چنین جوی می‌دیدم که چگونه به ناحق دررابطه با مملکت و نظام من با سابقه‌ای چندهزارساله برخورد می‌کردند. من به لحاظ مالی و تکنیک فیلمسازی مشکلی ندارم. با این تفاسیر دنبال سوژه‌ای بودم که بتوانم مقابل این جریان قرار بگیرم. سخنرانی رئیس جمهوری قبلی باعث شد که کلیمی‌های هالیوود که قرار بود با ما همکاری کنند درباره فیلم سینمایی برگرفته از نقاش ایرانی، کنسل شود تا اینکه به سمت "لاله" آمدم. رایت را فراهم کردم و شروع کردم به نوشتن.


کارگردان لاله با اشاره به این که متأسفانه در 30 سال اخیر آنچه که درسینمای هالیوود و اروپا ساخته اند خلاف و غیرواقعی از چهره ایران بوده است ادامه داد: این طرح را به موسسه فیلمسازی آمریکایی هم دادم ولی چون با نگاهشان مخالف بود همکاری نکردند. بعدها به سمت کمپانی‌های درجه دو رسیدم. کم کم به من تأکید کردند با این نگاه باید از خود ایران برای ساخت کمک بگیرم. دوستان من در ایران از جمله طالب‌زاده و حسینی‌نژاد هم فیلمنامه را خواندند و توانستند موافقت از ارشاد بگیرند با تحویل فیلمنامه. بعد با جواد شمقدری صحبت کردم اما نتوانستیم در ایران بودجه را فراهم کنیم تا یک سال گذشت.


نیک نژاد افزود: از ژانویه 2007 تا الان برای این پروژه مشغول کار و رایزنی هستیم. فیلم را به فارابی انتقال دادند تا دوباره خوانده وبودجه اش تأمین شود. طرح توجیه اقتصادی را به آنان دادم. گفته های طباطبایی‌نژاد در حد حرف است نه واقعیت.


کارگردان مجموعه «پاییز صحرا» با اشاره به این که در فارابی قراداد را از وی گرفتند و بعد از دو ماه نظرشان را درباره "لاله" اعلام کردند گفت: از این بنیاد 19 تیرماه 89 ایمیل زدند و اعلام کردند منتظر قراداد هستیم و من هم برایشان فرستادم تا نظرات اصلاحی را اعلام کنند. در نهایت منجر به توافق شد که کلیه هزینه ها را برعهده بگیرند و 350 میلیون را براساس توافق بعنوان پیش پرداخت به من دادند. قرار بود سرمایه گذار خارجی هم اضافه کنیم اما این اتفاق نیفتاد. قرار بود شرکت نور کانادا دیگر ارتباطی با فارابی نداشته باشد و خودمان ثبت کردیم شرکتی را برای فیلم "لاله" و این با اطلاع دوستان حاضر در ایران بود.


وی توضیح داد: اگر من استعفای خودم را از داوری جشنواره دادم با مشورت گروهی از سینماگران خانه سینما؛ چون دیدم بحث جناح بندی در سینمای ایران زیاد است درحالیکه من اهل این بحثها نیستم. رقم اولیه بودجه ساخت لاله را 5میلیون و 800 هزار دلار اعلام کردیم. با این بودجه وارد همکاری با فارابی شدیم. بعد از 3سال به تهمت و شایعه و افترا عادت کرده ام. به من چه که بقیه و دوستان چه می‌گویند؛ من که نمیتوانم جلوی کسانی که با ذهنیت خاصی دنبال خرابکاری هستند حرف بزنم. حرف من برحسب قرارداد وتوافق است.


کارگردان لاله افزود: شفافیت این پروژه از کریستال هم بیشتر است. با کسانی که یک سال ونیم بعد اخراج، علیه من حرف میزنند چه می‌توانم بکنم. برای من حرف آنان مهم نیست. ثبت حقوقی این فیلم به نام شرکت درایو هست که من پرزیدنت آن هستم. مدیر فعلی مرکز گسترش بدون دیدن این قرارداد و دلایل من با مشورت با دوستانی خاص، حرفهایی ناصحیح درباره پروژه زدند.


وی درباره دیدار اولیه با شمقدری گفت: وقتی رئیس جمهوری سابق به آمریکا آمد من هم همراه 800 نفر دیگر ایرانی‌ها به ضیافت شام ایرانی ها رفتم. به هرحال رئیس جمهوری ممکلت آنجاست و باید احترام بگذارم. من در همان مهمانی شام شمقدری را دیدم که گفتند چرا در ایران کار نمیکنی این فیلم را. بعد از آن ماجرا فیلم را برای وی فرستادم. سبط احمدی دو ماه یعنی در تیر و مرداد دفتر گرفت و مسئولیت را به او منتقل کردند. قرار بود در آن زمان بنابر ارتباطم بازیگر خارجی را هم بیاورم. قرار بود نقش مربی "لاله" را رابرت دنیرو برعهده بگیرد. موافقت خودش را اعلام کرد و برای 24 روز 2میلیون دلار درخواست کرده بود. مرکز گسترش خواستند بازیگر خارجی را که بحث رابرت دنیرو پیش آمد.


نیک نژاد اضافه کرد: اینقدر در پشت جریان این فیلم دمیدند که اسپانسر داخلی هم پشت ما را خالی کرد. دنیرو که نشد برای جذب بازیگر به لندن هم رفتم اما در آن زمان کم کم عذر گروه مرا در ایران می‌خواستند. از اسفند تا شهریور که به مرکز گسترش رفت، در طول این زمان هیچ کس مدیریت نکرد این پروژه را و وقت نگذاشتند. کسانی درباره رقم و قراداد بازیگران حرف میزنند که کینه به من و فیلمم دارد. اگر قرارداد دارند بیاورند و اعلام کنند و بگویند من این رقم 100 میلون را برای سه روز و سه پلان به بازیگری مثل نیکی کریمی با این ارقامی که شایعه کرده‌اند، داده ام.
نمیدانم این اطلاعات غلط را چه کسی به مسئولین سینمایی و فرهنگی می‌دهند. پروانه پرتو(تهیه کننده دوم کار) حدود 5میلیارد کار کرد و هنوز 3میلیارد آن باید باقی مانده باشد. 20 درصد پروژه ساخت با 40 درصد بودجه باقی مانده و با این روند اولین فیلمی است که چنین رقم دقیقی ارائه میدهد. می‌گویند 17 میلیارد خرج شده اما من رقمی این چنین ندیده ام تاکنون که برخی مسئولین سینمایی می‌گویند. مالکیت برای خود مرکز است اما مسأله بحث حقوقی است که جنبه بین المللی دارد. 12 بار پس از این ماجرا تماس گرفتم با آقای مدیر فعلی مرکز گسترش به من وقت ندادند. به دفتر آقای ایوبی و مشاورشان زنگ زدم اما توجهی نکردند.


وی در پایان گفت: من اطمینان کردم به گفته مسئول سینمایی و جلو رفتم اما امروز برخی تظاهر به بیت المال می‌کنند. بعد از 6سال دوندگی و 6میلیارد هزینه تنها 25 درصد از کار باقی مانده است. اگر فیلمبرداری را ادامه ندهیم تا چند روز آینده بیشتر متضرر می‌شویم. اگر نمی‌خواهند فیلم ساخته شود من قرار نیست جوابگو باشم. خودشان جواب مردم را بدهند.

در ادامه بررسی وضعیت فیلم سینمایی "لاله"، حسن نجاریان قائم مقام سابق بنیاد سینمایی فارابی در گفتگوی تلفنی با برنامه "هفت" گفت: متأسفانه نیک نژاد خوب بلد است حرف بزند درحالیکه مابا او قراردادی نداشتیم.


وی افزود: قرار بود عوامل و بودجه خارجی بیاورد اما به نظر ما این امکان پذیر نبود برای همین به توافق هم نرسیدیم. پیش‌نویس‌هایی داشتیم اما قراردادی نبود؛ ما حتی 350 میلیون را هم برخلاف نظرمان به او دادیم و هیچگونه قراردادی با اسدالله نیک‌نژاد نداشته‌ایم.

در گفتگوی تلفنی دیگری نیز سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مدیر فعلی مرکز سینمای تجربی گفت: در مورد 17 میلیارد بگویم که گویا نقل قول خود نیک‌نژاد بوده و مأخذش هم بیان خود دوستان است نه مسئولین سینمایی.


وی افزود: نمی‌دانم کدام یک از کلمات و جملات من نامعقول و کذب است. اگر ما فیلم را با این وضعیت نامشخص، ادامه می‌دادیم به زعم تیم تولید هم نامعقول بود. مدیران قبلی از طریق مسائل سیاسی پروژه را ادامه دادند نه اینکه روال طبیعی خود را سپری کرده باشد.

 

شفیع آقامحمدیان، مدیر قبلی این مرکز نیز تأکید کرد: بحث مالکیت"لاله" برای مرکز گسترش است. گرچه در بحث رایت ما همچنان مشکل داریم.

 

پروانه پرتو، تهیه‌کننده فعلی این پروژه نیز گفت: من واقعا متأسفم و دلیل این همه حواشی جای تعجب دارد. مثل همه پروژه‌ها این فیلم به من پیشنهاد شد و پس از خواندن و جلسات متعدد قبول کردم با بودجه ای که قرار بود در اختیار ما قرار گیرد.


وی بیان کرد: تمام جزئیات و هزینه‌ها در اختیار ما و مرکز گسترش سینمای مستند قرار دارد. نمی‌دانم مشکل از کجاست تنها دیدم دولتی عوض شد و دولتی به اسم اعتدال و امید آمد و پروژه تعطیل شد.

 

شایان ذکر است بر خلاف اظهارات مهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل فعلی مرکز مستد سینمای مستند وتجربی مبنی بر غیر سیاسی بودن جنجالها مربوط به پروژه سینمایی «لاله» نتایج نظر سنجی پیامکی برنامه «هفت» دیشب با حضور محمود گبرلو و اسدالله نیکنژاد حاکی از آن است که 55/2 درصد از مردم معتقدند جنجال آفرینی پیرامون این پروژه ناشی از دخالت سیاسی و به تعبیری سیاسی کاری است همچنین 24/3درصد از مردم ناتوانی مدیریتی، 11/2درصد انتخاب کارگردان و9/3 درصد فضاسازی رسانه ای را دلیل این امر دانستند.

نظرات

  • ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ - ۲۲:۱۹
    1 0
    ای کاش این نظرسنجی از طریق اینترنت انجام بشه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.