جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸

با برگزاری نمایشگاه عکس حسن غفاری در تماشاخانه شهر

بویر احمدی‌ها با عکس‌هایشان به تهران رسیدند

نمایشگاه عکس کهکیولویه و بویر احمد

نمایشگاه عکس حسن غفاری با عنوان «کهکیلویه و بویراحمد:دهه70» در موزه عکاسخانه شهر، برپا شده است. موضوع عکس های این نمایشگاه مردم هستند، غفاری در رابطه با این نمایشگاه گفت: عکاسی مردم نگاری شواهد عینی زندگی مردم را به نمایش می گذارد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، نمایشگاه عکس «کهکیلویه و بویر احمد: دهه 70» از پنجم آبان ماه در موزه عکاسخانه شهر برپا شده است، در این نمایشگاه 30 عکس در اندازه « 40 در 60» و 40 عکس در سایز «16 در 21» به نمایش گذاشته شده است.

 

عکس های این نمایشگاه با نگاتیو و به صورت سیاه و سفید است که حد فاصل سال های 1370 تا 1380 توسط حسن غفاری گرفته شده است. موضوع این عکس ها زندگی عشایری در استان کهکیلویه و بویر احمد است.

 

گفتنی است انسان مهمترین موضوعی است که در این عکس ها به نمایش گذاشته شده است، و به گفته حسن غفاری این نمایشگاهی از عکس های مربوط به شاخه عکاسی مردم نگاری است.

 

حسن غفاری در گفت و گو با خبرنگار تجسمی سینما پرس، در رابطه با این نمایشگاه عنوان کرد: این نمایشگاه حاصل فعالیت های کلاسی ام است که زیر نظر اساتیدی چون کاوه گلستان، فرهاد فخریان، مرحوم تورج حمیدیان و ... در دهه هفتاد گرفته شده است.

 

وی در رابطه با علاقه خود به عکاسی مردم نگاری عنوان کرد: من علاقه زیادی به فعالیت در حوزه اجتماعی و مطالعات مردم شناسی دارم و رفته رفته با مطالعه در علم مردم شناسی عکاسی را به سمت ثبت و ضبط زندگی مردم که امروز با عنوان مردم نگاری مطرح است، بردم.

 

این هنرمند عکاس در رابطه با موضوع عکس های خود در این نمایشگاه که به زندگی عشایر مربوط می شود، گفت: ما هرچه به گذشته بازگردیم متوجه می شویم که زندگی و معیشت در استان کهکیلویه و بویر احمد عشیره ای بوده است و زندگی ایلی نمود بیشتری در آنجا داشته است و به دلیل این نوع از زندگی شهرهایی که در این استان سابقه 50 یا 100 ساله داشته باشد کم است اما امروز وضعیت زندگی با دهه هفتاد در این استان متفاوت است، به همین دلیل من برای ثبت این نوع از زندگی عشایری و ایلی اقدام به عکاسی کردم که حاصل آن در این نمایشگاه مشاهده می شود.

 

غفاری ادامه داد: من در دهه 80 نیز این کار را ادمه دادم و کاری را که از زادگاهم یعنی کهکیلویه و بویر احمد آغاز کردم را در سایر بخش های دیگر کشورمان همچون شاهسوند، قشقایی، بلوچ، ترکمن و... ادامه دادم.به نظر من یکی از مهمترین ویژگی های این نوع عکاسی ثبت زندگی مردم است.

 

این عکاس با بیان اینکه باید به عکاسی مردم نگاری بیش از این توجه شود، تصریح کرد: متأسفانه میان دانشگاه ها پیوند کمتری ایجاد می شود، علم این کار در دانشگاه علوم اجتماعی کشور وجود دارد و نادر افشاری نادر رئیس دانشگاه علوم اجتماعی به همراه عده ای از دوستانش همچون فرهاد ورهرام عکاسی مردم نگاری را به وجود اوردند، عکاسی مردم نگاری شاخه ای از عکاسی است که صادق است و شواهد عینی از زندگی مردم را بازگو می کند. همه عکاسان می توانند با پیوند دانش علوم اجتماعی با عکاسی به صورت هدفمند به سمت تولید عکس با گرایش مردن نگاری بروند.

 

شایان ذکر است، نمایشگاه عکس «کهکیولویه و بویر احمد: دهه70 » از 5 تا 18 آبان در موزه عکاسخانه شهر برپا است، علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت 15 الی 18 به موزه عکاسخانه شهر مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/ع-ب.ب

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.