پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹

جوانبخت در گفت‌و‌گو با سینماپرس:

«در امتداد غدیر» سریالی بدون سناریو است/ شیعیان از شهروندان خوب اروپایی هستند

درامتداد غدیر

«در امتداد غدیر»، مجموعه مستندی به کارگردانی و تهیه کنندگی محمد جوانبخت و رضا برجی است، این مستند که از شبکه اول سیما پخش می‌شود توانسته است تصویری از زندگی شیعیان از سرتاسر اروپا در اختیار مخاطبان خود قرار بدهد. محمود جوانبخت که با رضا برجی کارگردانی این مجموعه را به عهده داشته اند،در رابطه با این مستند اظهار داشت: شیعیان از شهروندان خوب اروپایی هستند.

وی در گفت و گو با سینما پرس افزود: انسان همیشه ذهنش به سمت عرصه‌های ناشناخته جذب می شود و از آنجا که زندگی شیعیان در اروپا برای بسیاری از ما ناشناخته بود تصمیم گرفتیم که آن را به صورت یک مجموعه مستند تولید کنیم، پس از آن که این ایده را با فرجی؛ مدیر شبکه یک سیما درمیان گذاشتیم، وی نیز از این طرح استقبال کرد.

 

وی ادامه داد: برای ساخت فاز اول مجموعه «درامتدادغدیر» به هفت کشور ایتالیا، سوئد، آلمان، فرانسه، هلند، اتریش و بلژیک رفتیم، ما برای تولید این مستند با دو گروه از شیعیان رو به رو بودیم شیعیان مهاجر و شیعیان بومی که با نمایش زندگی و فعالیت های این دو گروه این مجموعه مستند تولید شد.

 

جوانبخت در رابطه با ادامه روند تولید مجموعه «درامتداد غدیر» عنوان کرد: تصمیم داریم که 2 فصل دیگر از این مستند را تولید کنیم که اگر خدا کمکمان کند در نظر داریم که در فصل دوم به کشورهایی چون اکراین، اسپانیا، پرتقال، دانمارک و... سفر کنیم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تحقیقاتی را در رابطه با شخصیت های این مستند قبل از تولید داشته اید، بیان کرد: ما این مستند را به صورت میدانی تولید کرده ایم و اینطور نبوده است که یک سناریوی از پیش نوشته شده داشته باشیم بلکه «درامتداد غدیر» جنبه سفرنامه دارد و دوربین مثل چشم و گوش مسافر عمل کرده است، البته تا این حد آگاهی داشتیم که برای مثال در ایتالیا یک شخصی در حال ترجمه کتاب‌های شیعیان است و یا مرکز شیعیان در کجا قرار دارد اما ارتباط اصلی ما زمانی که به آنجا وارد می شدیم با شیعیان برقرار می شد.

 

این کارگردان در رابطه با جایگاه اجتماعی شیعیان در اروپا تصریح کرد: شیعیان در اروپا از همه طیف و طبقات اجتماعی هستند و همان تراکنشی که در هر جامعه ای وجود دارد در میان آنها هم وجود دارد برای مثال من شیعه ای را دیدم که صاحب یک شرکت بزرگ و معتبر بود و در مقابل رابطه ای بسیار خوب با دولت داشت. همچنین از راننده تاکسی و یا صاحب رستوران تا افراد تحصیل کرده را می توان در میان این شیعیان یافت اما آنچه مهم است این نکته است که شیعیان شهروندان خوب اروپایی به شمار می آیند و حتی خود اروپایی ها می دانند که شیعیان بر خلاف تبلیغات سویی که علیه شان وجود دارد تروریست نیستند و می دانند که شیعیان افراد بی آزاری هستند زیرا در دین و مذهب ما حتی آزار حیوانات نیز فعلی حرام است چه رسد به انسانها.

 

جوانبخت ادامه داد: برخورد شیعیان اروپا با ما بسیار خوب بود و در تمام لحظاتی که ما به تولید این مستند سرگرم بودیم از ما استقبال و همکاری کردند.در ایران نیز خوشبختانه استقبال خوبی از پخش آن صورت گرفت و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که فصل دوم و سوم این مستند را تولید کنیم.

 

وی تصریح کرد: ما در مستند «درامتداد غدیر» به دنبال این نبودیم که علت و چگونگی شیعه شدن این مسلمانان را بیان کنیم بلکه به دنبال پاسخ به این پرسش بودیم که در جوامع غربی زیست شیعیان به چه صورت است.

 

جوانبخت در پایان در رابطه با علت نامگذاری این مستند، خاطر نشان کرد: غدیر نماد شروع تشیع است و پیام ولایت امیرالمومنین علی (ع) را می رساند و از آنجا که وجه تمایز شیعیان با مذاهب دیگر پذیرش ولایت امام علی (ع) است به همین دلیل می خواستیم اسمی را بر این مستند بگذاریم که یادآور نام شیعه باشد و در این برهه تاریخی و جغرافیایی با افرادی رو به رو می شویم که در امتداد این رود و سرچشمه پاک قرار گرفته اند.

انتهای پیام/ ب.ب

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.