جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۹

پیشنهاد دبیران پیشین جشنواره فیلم فجر به رضاداد؛

جشنواره فیلم فجر نظام‌نامه‌ای مشخص و ثابت لازم دارد

مسعوشاهی-خزاعی-عباسیان-رضاداد

سینماپرس-گروه سینما/ با انتصاب علیرضا رضاداد به عنوان دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، با دبیران چهار دوره پیشین جشنواره گفت و گو کردیم و نظر، رویکرد و پیشنهاد آن‌ها را برای علیرضا رضاداد در برگزاری این دوره از جشنواره جویا شدیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، جشنواره بین المللی فیلم فجر از بهمن ماه سال 1361 با حسین وخشوری به عنوان دبیر، راه اندازی شد و تاکنون دبیری 11 نفر از سینماگران (حسین وخشوری (نخستین دوره)، به صورت گروهی (دومین دوره)، سیدمحمد بهشتی ( از سومین تا دوازدهمین دوره)، مهدی فرید‌زاده (سیزدهمین دوره)، سیدعزت‌الله ضرغامی (چهاردهمین و پانزدهمین دوره)، زنده یاد سیف‌الله داد (شانزدهمین تا نوزدهمین دوره)، محمدمهدی عسگرپور (بیستم و بیست و یکمین دوره)، علیرضا رضاداد (بیست و دوم تا بیست و پنجمین دوره)، مجید شاه‌حسینی (بیست و ششم و بیست و هفتمین دوره)، مهدی مسعود‌شاهی (بیست و هشتم و بیست و نهمین دوره)، محمد خزائی (سی‌امین دوره)، محمدرضا عباسیان (سی و یکمین دوره) را به خود دیده است که  بعد از گذشت سی و یک دوره از جشنواره با حکم حجت الله ایوبی؛ رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد بعد از چهار سال بار دیگر دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر شد.

 

آن چه که از نگاه شما می گذرد نظرات سه دبیر از یازده دبیر قبلی جشنواره فیلم فجر است.

 

مسعودشاهی: دو بخش ملی و بین الملل را نمی توان از یکدیگر جدا کرد

مهدي مسعودشاهي، رضاداد را دبیری شایسته برای جشنواره فیلم فجر دانست و گفت: انتخاب رضاداد بسیار شایسته است. وی با سابقه و تجربه است و یک دبیر شایسته برای این دوره از جشنواره و دوره های بعدی خواهد بود. امیدوارم که با تدبیر و تجربه این سال ها بتواند کارهای جشنواره را به خوبی پیش ببرد.

 

وی در رابطه با بهبود بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، اظهار داشت: دست ما از آتش به دور است و نمی توانیم پیشنهادی را ارائه دهیم. کسی که به عنوان دبیر وارد جشنواره می شود با توجه به شرایط اجرایی، امکانات و ظرفیت هایی که دارد برنامه ریزی انجام می دهد؛ البته در یک سال نمی توان تمامی افق ها را به کار برد و این اتفاق در درازمدت می افتد لذا ما آرزو می کنیم که رضاداد با توجه به شرایط مدیریت کل سینمایی یک پایه ریزی اساسی را انجام دهدکه همه این ارتباطات رو به رشد باشد.

 

مسعودشاهی در ادامه در راستای بخش بین الملل، بیان کرد: دو بخش ملی و بین الملل را نمی توان از یکدیگر جدا کرد. بخش بین الملل ما جدا از سینمای داخلی نیست. باید میزان تاثیر بخش سینمای ملی را در بخش بین الملل اندازه گیری کرد و دبیر جشنواره باید با یک توازن تمام این مسایل را برنامه ریزی کند.

 

وی همچنین ادامه داد: مدیریت جامع‌نگر این است که ظرفیت هایش را در بحث فیلم های داخلی و خارجی ببیند و نمی تواند این دو بخش را از هم منفک کند، هر اتفاقی که در بخش داخلی بیافتد باید انعکاس و توسعه اش در بخش بین الملل تاثیرگذار باشد. ما یک اندوخته ای به نام ارزش های فرهنگی داریم که جزو ارزش های جشنواره محسوب می شود به این معنا که خیلی از مسایل ارزشی ما ممکن است در دنیا خاستگاه زیادی داشته باشد؛ اما نمی توانند آن ها را مطرح کنند در نتیجه با یک چنین پایگاهی که در ایران مطرح شده می توانیم مورد جدیدی را به ارزش هایی که دیگران مانع توسعه آن می شوند اضافه کرده و توسعه دهیم و باید از این اندوخته ها به نحو احسن استفاده کنیم.

 

دبیر بیست و هشتمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر، در رابطه با استقرار سینمای دیجیتال در جشنواره، گفت: امروزه سینما در تولید، توزیع و پخش سبک جدیدی را مطرح کرده است. ما اگر به این سمت برویم برنده ایم؛ اما باید توازن آن را بر قرار کنیم که لطمه ای از نظر کیفیت انتقال مفهوم نخوریم. تکنیک با ایجاد ظرفیت های جدید نباید مانع انتقال پیام شود.

 

نگارش یک اساسنامه از ملزمات جشنواره فیلم فجر محسوب می شود / نبود دیپلماسی از مشکلات مهم جشنواره است

 

محمد خزاعی با تاکید به این موضوع که انتصاب علیرضا رضاداد در میان گزینه های انتخاب شده، بهترین انتخاب دکتر ایوبی است، بیان کرد: جشنواره یک جشن بزرگ فر هنگی برای فرهنگ و جامعه ایرانی است نباید به یک سمت و سوی سیاسی و یک جناح خاص گرایش پیدا کند. رضاداد در دوره هایی که دبیر جشنواره بود به خوبی نشان داد که می تواند این اعتدال را در رفتارش رعایت کند و در این دوره هم  قطعا این کار را خواهد کرد و در گروه داوری از موجی از افراد با تفکرات و ایده های مختلف استفاده می کند.

 

وی ادامه داد: جشنواره امسال از لحاظ برگزاری بسیار سخت است به این دلیل که خیلی از بزرگان سینمای ایران برای این جشنواره فیلم دارند و این موضوع انتخاب را بسیار سخت خواهد کرد؛ اما در کنار این امر با ترکیبی که آقای رضاداد خواهند چید می تواند جشنواره بسیار خوبی برگزار شود که دور از انتظار نیست.

 

خزاعی ضمن اشاره به دوره سی ام جشنواره و دبیری خود، گفت: به رغم همه مسایلی که برخی از دوستان مطرح می کنند در دوره سی ام با زمان کم دو و ماه و نیم که داشتیم، یک چینش جدیدی را آغاز کردیم و در آن دوره گروه ما، طراحی جدیدی را مدون کرد که در دوره سی و یکم ادامه یافت و به اذعان خیلی از گروه های فیلمسازی، همکاران، مدیران و بچه های رسانه توانست الگویی در چند سال اخیر جشنواره فیلم فجر باشد.

 

وی معتقد است: الگوهای آن دوره باید ادامه پیدا کند. ما به علت فرصت کمی که در اختیارمان بود نقص های زیادی داشتیم؛ اما این نقص ها باید برطرف شود و آن مسیرها ادامه پیدا کند.

 

دبیر سی امین دوره جشنواره فیلم فجر یکی از مشکلات مهم جشنواره را نبود دیپلماسی دانست و علت را این گونه توضیح داد: سال های سال است در جشنواره بین المللی فیلم فجر دیپلماسی به آن معنا که باید، انجام نمی شود من علت این امر را انتصاب دبیرهای جشنواره تنها با چند ماه زمان تا برگزاری این جشن می دانم که باعث شد برنامه ریزی در این زمینه صورت نگیرد، البته ناگفته نماند که در این چند سال هم ما نمی توانستیم از لحاظ سیاسی در این سطح موفق باشیم؛ اما اکنون که فضای فرهنگی و دیپلماسی سیاسی جدیدی طراحی و آغاز شده قطعا دوستان می توانند برای دیپلماسی های فرهنگی شرایط بهتری را تعریف کنند. اکنون که گفت و گوی جدیدی در دیپلماسی آغاز شده باید از آن بهره گرفت که در عرصه سینما هم کاربرد داشته باشد.

 

وی در ادامه افزود: خوشبختانه ما مدیران خوبی مانند آقای اسفندیاری در عرصه بین الملل داریم که سال های سال است در این زمینه تجربه دارد، نباید تجارب این دوستان را در عرصه بین الملل نادیده بگیریم و احساس کنیم که باید کار جدیدی را انجام دهیم بلکه باید نقصان های آن ها را برطرف و آن ها را تقویت کنیم. اسفنداری در این سال ها نشان داده می تواند با تمام مشکلاتی که در این عرصه داریم کارهای خوبی را انجام دهد، البته مشکلاتی هم که بوده به سلایق مدیریان برمی‌گردد که امیدواریم با وجود رضاداد و تیم جدید اتفاقات خوبی در این جشنواره بیفتد.

 

خزاعی در قالب پیشنهادی اعلام کرد: نگارش یک اساسنامه و یک ساختار اصلی از ملزومات جشنواره محسوب می شود.  به این معنا که هر مدیری با آمدن خود در پی تغییر آن نباشد. متاسفانه جشنواره نظامنامه ای مشخص ندارد. باید به یک چارچوب مشخص در جشنواره بین المللی فیلم فجر برسیم که تغییر و تحولی شایان را در آن نداشته باشیم نه این که من با آمدنم دو بخش را اضافه کنم و دیگری چهار بخش را حذف کند. اگر من در دوره خودم فرصت بیشتری داشتم حتما این اساسنامه را تنظیم می کردم؛ اما همین که توانستم در همان دو ماه چشنواره را برگزار کنم ناشی از معجزات بود.

 

وی ادامه داد: مسئله بعدی بحث فراخوان جشنواره است. پیشنهاد ما در دوره خودمان تنها حضور فیلم هایی که دارای پروانه ساخت بودند، چون قرار نیست این جشنواره محل آثار ویدئویی باشد بلکه قرار است محصولاتی در این جشنواره حضور پیدا کنند که از قبل طراحی شدند و سینمایی هستند.

 

محمد خزاعی در پایان اذعان داشت: امسال هم تا برگزاری جشنواره زمان زیادی نیست و در این زمان کوتاه نباید انتظارات آن چنانی از رضاداد داشته باشیم همین که با این زمان کم بتواند یک جشنواره خوب و منظم برگزار کند بسیار خوب خواهد بود. جشنواره فیلم فجر، جشن همه خانواده سینمای ایران است که سالی یک بار با دور هم جمع شدن، دوست داریم به بهترین نحو انجام شود. قطعا امسال این اتفاق می افتد و امیدوارم در این دوره براساس تجارب ایشان حداقل در سال های آتی ما شاهد برگزاری جشنواره ای با رویکرد های نو و جدید باشیم.

 

رضاداد بهترین گزینه موجود برای دبیری است

 

محمدرضا عباسيان ضمن آرزوی موفقیت برای علیرضا رضاداد، گفت: در گزینه های موجود دکتر ایوبی آقای رضاداد بهترین گزینه ای بود که می توانست دبیر جشنواره فیلم فجر امسال شود و می تواند جشنواره امسال را به خوبی برگزار کند.

 

عباسیان در ارتباط با رویکرد خود از جشنواره امسال، بیان کرد: رویکرد این دوره از جشنواره به من مربوط نمی شود چون نه فیلم دارم و نه دبیر هستم، تنها در دوره ای دبیر جشنواره بوده و آن چیزی که به نظرم درست می‌آمد را انجام دادم. با این که در این دوره دبیر نیستم؛ اما هر کمکی که آقای رضاداد بخواهد و از دست من ساخته باشد انجام می دهم.

 

وی ادامه داد: در جایگاهی قرار ندارم که توسط رسانه ها به شخص رضاداد رهنمود دهم، پیشنهادم را طی جلساتی که با وی داشته ام و خواهم داشت گفته ام و می گویم. وی در این حوزه تجربه و سابقه بیشتری نسبت به من دارد و امیوارم که جشنواره خیلی خوبی را برگزار کند.

 

رضاداد متولد 1338 در شهر تهران ودانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی است، تاکنون مدیرکل تولید، طرح و برنامه و قائم مقام شبکه 2 سیما (سال‌های 73-65)، معاونت تولید مرکز سیما فیلم (سال‌های 78-74) مدیرکل تولید سیما (سال‌های 81-78) مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی (سال‌های 81 -85)، دبیری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر(4 دوره)، دبیری جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان (4 دوره)، دبیری سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، مجری طرح فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» بوده است و در حالی دبیری این رویداد را به عهده گرفته که در ماه‌های گذشته بسیاری از کارگردانان شناخته شده سینمای ایران مراحل پیش تولید و تولید فیلم‌های خود را آغاز کرده اند و این احتمال می رود که جشنواره فجر امسال میزبان فیلم‌های متنوع‌تر با نام‌های آشناتری باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.