سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۰

در راستای بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک/

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد: رونق جشنواره کودک، ناشی از یک نگاه صحیح است

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد

سینماپرس-گروه سینما/ مدیر عامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: در دوره‌های اخیر جشنواره، فیلم‌های این جشنواره را داوری کرده‌ام و به نظرم رونق و شور و نشاط کودکان حاضر در این رویداد، محصول برنامه ریزی و نگاه صحیح بوده است.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد طی گفت‌وگویی اظهار داشت: با توجه به اینکه کودکان در این جشنواره موج عظیمی از شادی و نشاط را با خود به همراه می‌آورند بنابراین باید تلاش کنیم تا به شکل صحیحی آنها را همراهی کنیم.

 

وی با بیان اینکه طی دوره‌های اخیر داور جشنواره فیلم کودک و نوجوان بوده است، گفت: به خاطر دارم کودکان با شور و شعف زیادی به جشنواره می‌آمدند که این امر و رونق جشنواره محصول برنامه ریزی و نگاه صحیح طی دوره‌های اخیر بوده است.

 

طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: در طول سال‌های اخیر که جشنواره فیلم کودک برگزار شده است، تولیدات خوبی هم به سینمای کودک و نوجوان عرضه شده و فیلمسازان مستعدی به مجموعه سینماگران فعال در این سینما اضافه شده که جای خوشحالی دارد، گرچه من معتقدم باید همواره قدر سینماگران باتجربه را دانست و به عنوان مثال جشنواره کودک و نوجوان در هر دوره می‌تواند مرور آثار یک فیلمساز قدیمی را در برنامه خود قرار دهد یا برای او بزرگداشت بگیرد.

 

وی افزود: در این عرصه پیشکسوتان باید تجربیات خود را به نسل جوان منتقل کنند و نسل جوان نیز با انگیزه‌های جدید از آنها بهره ببرند.  همه زیبایی جشنواره در رنگارنگی سلایق، تفاوت سن و سال و حضور همه نگاه‌ها در آن است. تداوم حضور پیشکسوت به فضای جشنواره اصالت می‌دهد گرچه اگر تنها به پیشکسوت‌ها توجه داشته باشیم دیگر تازگی نداریم و اگر تنها به دنبال نگاه نو باشیم دیگر اصالت نخواهیم داشت. بنابراین توجه به هر دو لازم است.

 

مدیر عامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی با بیان اینکه جایزه در این جشنواره اهمیت دارد، توضیح داد: تلاش برای دیده شده عمده ترین ویژگی است که باید نسبت به فیلمساز رعایت کنیم و جایزه به نوعی خسته نباشید گفتن به فیلمساز است. شکل برگزاری جشنواره در رونق آن بسیار موثر است زیرا اگر بپذیریم که جشنواره یک نمایش است، بنابراین باید به شکل صحیحی تبلیغات برای آن صورت گیرد تا مخاطبان به حضور در آن ترغیب شوند. زمانی که جشنواره برپا می‌شود، باید نشانه‌هایی از آن را در هر گوشه‌ای از کشور ببینیم که مهمترین بخش، تبلیغات تلویزیونی است.

 

وی گفت: از جمله مواردی که در جشنواره کودک و نوجوان بسیار اهمیت دارد، حمایتی است که باید از تولید و اکران فیلم‌ها صورت گیرد تا شاهد محصولات خوبی در سینمای کودک باشیم. همچنین باید بر انتخاب آثار ایرانی بخش بین‌المللی توجه زیادی داشته باشیم تا بتوانیم از این طریق، اعتبار سینمای ایران را به جهانیان نشان دهیم.

 

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با بیان اینکه بین‌المللی بودن جشنواره یک فرصت است، گفت: هر ساله شاهد هستیم که میهمانان زیادی از کشورهای مختلف در این جشنواره شرکت می‌کنند پس بهتر است از کودکان آنها هم دعوت کنیم تا در این جشنواره شرکت داشته باشند که این ایده می‌تواند در آشنایی کودکان ایرانی با کودکان کشورهای دیگر موثر باشد. حتی رایزنی با سفارتخانه‌ها برای حضور پررنگ‌تر کودکان خارجی در این جشنواره هم در این زمینه جواب می‌دهد.

 

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه اگر فیلم کودک در زمان خوبی پخش شود پر مخاطب‌ترین ژانر سینمای ما خواهد بود، گفت: اگر برای اکران فیلمی در این گونه سینمایی تعامل خوبی بین سازمان سینمایی، آموزش و پرورش و شهرداری وجود داشته باشد معضل فرار مخاطب از این سینما حل خواهد شد ضمن اینکه این امر تبلیغی هم برای فیلم‌های کودک خواهد بود. بنابراین آنچه در این زمینه اهمیت دارد، تعامل است. ما باید زنگ سینما را برای کودکانمان جدی بگیریم و اگر می‌خواهیم کودکان را به دیدن فیلم‌ها عادت بدهیم، باید در مدرسه‌ها، زنگ سینما را به صدا درآوریم.

 

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان گفت: جشنواره فیلم کودک تنها جشنواره‌ای است که هر اندازه هزینه کنیم، اسراف نکرده‌ایم زیرا کودکان آیندگان ما هستند و باید شور و نشاط بیشتری را برای آنها فراهم کنیم.

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.