دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳

انصافی آیین های نوروزی در ایران و کشورهای همجوار را کتاب کرد

جواد انصافی

سینما پرس – گروه هفت هنر/ جواد انصافی از چاپ کتابی با نام «نوروز و پیروز» در رابطه با آیین های نوروزی ایران و همچنین گنجاندن نمایشنامه ای به همین نام در کتابش خبر داد.

جواد انصافی نویسنده، کارگردان و پژوهشگر عرصه نمایش و فرهنگ های آیینی و سنتی در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس اظهار داشت: «نوروز و پیروز» عنوان کتابی پژوهشی در رابطه با آیین ها ی نوروزی است که مراحل تحقیق و نگارش آن پنج سال طول کشیده است.

 

وی ادامه داد: من برای نگارش این کتاب به بررسی آیین های نوروزی در ایران و کشورهای همجوار مثل تاجیکستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، افغانستان و... پرداختم که ماحصل این تحقیقات تبدیل به پژوهشی در حدود 120  صفحه شد که در بخش اول این کتاب گنجانده شده است.

 

وی ادامه داد: در بخش دیگر کتاب «نوروز و پیروز» نیز نمایشنامه ای به همین نام آورده شده است که من این نمایشنامه را در جشنواره آیینی سنتی دو سال پیش به روی صحنه بردم همچنین حدود 30 عکس از اجرای نمایش «نوروز و پیروز» در این کتاب قرار داده شده است.

 

انصافی در مورد بخش های مختلف کتاب تصریح کرد: در این کتاب 20 فرهنگ نوروزی را به لحاظ محتوایی و علمی بررسی کرده ام که از آن جمله می توانم به خانه تکانی، انواع سین های سفره هفت سین، سنت سبزه کاشتن خانم ها، دید و بازدید های عید و... اشاره کنم.

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین در این کتاب همه پیام آوران نوروزی که در هر شهر یا کشوری به نام های مختلفی چون عمو نوروز، بابا ایر و... شناخته می شود را معرفی شده است.«نوروز و پیروز» کتابی در حدود 200 صفحه است که آن را برای چاپ در اختیار انتشارات رابعه قرار داده ام که امیدورام به زودی چاپ و منتشر شود.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.