شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲

گفت و گوی سینماپرس با «گلاره عباسی»، «غزاله جزایری»، «میترا لبافی»، «مبینا نصیری» و «مارال دوستی»

«دختران» صدا و سیما در روز دختران از دغدغه ها و آرزوهایشان می گویند

مارال دوستی-لبافی-جزایری-عباسی

سینماپرس: گروه تلویزیون/امروز روز ولادت حضرت معصومه (س) است که به نام روز دختر نام گذاری شده است.دخترها بخش مهمی از جامعه را تشکیل می دهند و دغدغه ها و مسائل خاص خود را دارند. خبرنگار سینماپرس در این روز با پنج نفر از دختران فعال در بخش های مختلف صدا و سیما گفت و گو کرده و نظر آنها را درباره پرداختن صدا و سیما به مسائل دختران، مشخصات یک دختر خوب و آرزوهای آنها جویا شده است.

گلاره عباسی

گلاره عباسی: اگر جای رئیس سازمان صدا و سیما بودم سریال های زن محور بیشتری می ساختم

«گلاره عباسی» که اخیرا سریال مهرآباد با بازی او از شبکه تهران پخش شده، درباره توجه صدا و سیما به دختران گفت: متاسفانه در صدا و سیما بیشتر قصه ها مرد محور بوده تا زن محور اما در این چند سال اخیر هم حضور آثاری که به مسائل و مشکلات دختران می پردازند، به نسبت گذشته بیشتر شده اما هنوز هم این مسئله جای کار دارد.

او ضمن اشاره به مشکلات دختران ایرانی ادامه داد: در جوامعی که دخترها در سنین بالا ازدواج می کنند خطرهای زیادی آنها را تهدید می کند. خود من نمی توانم برخی از کارها را به صرف دختر بودنم انجام دهم چرا که در جامعه ما هنوز برای برخی مسائل فرهنگ سازی نشده است.

عباسی در ادامه افزود: اخباری که طی چند سال گذشته درمورد هم نسلان دختر خودم شنیدم مربوط به موفقیت های علمی و هنری ای می شود که کسب کرده اند. برای مثال چندی پیش دختری در جشنواره کن برنده جایزه فیلم سازی شده بود که این خبر برای من بسیار خوشایند بود. هم چنین در ورزش تیراندازی دختری که معلول جسمی بود مقام آورده بود که شنیدن این از بهترین خبرهایی بوده که در مورد دخترها شنیده ام.

بازیگر سریال شیدایی در ادامه درباره تلخ ترین خبری که درباره دختران شنیده نیز تصریح کرد: تلخ ترین خبر مربوط به زمانی است که در برخی موقعیت ها دختران را به رسمیت نشناخته و برای آنها به اندازه مردها امنیت وجود ندارد. این مسئله واقعا آزارم می دهد.

او در ادامه گفت: اگر روزی رئیس صدا و سیما شوم ساخت سریال هایی مانند شیدایی که به شخصیت و زندگی یک زن می پردازد را در دستور کار قرار می دهم.

غزاله جزایری

غزاله جزایری: به دختران خانه اجاره نمی دهند

غزاله جزایری که در سریال اغما ساخته سیروس مقدم نقش دختری معتاد به نام رُز را بازی می کرد و به واسطه این سریال شناخته شد، ضمن اشاره به عملکرد صدا و سیما در مورد دختران گفت: در این سالها تلویزیون خیلی کم به مسائل دختران پرداخته شده است.آنقدر درگیر فضاهای دیگر هستیم که بررسی و پرداختن به مشکلات دختران را از یاد می بریم. دوستان من سالهاست مشکلاتی دارند اما تا به حال حتی یک بار هم تلویزیون مشکلاتشان را نشان نداده است.

او مشکلات دختران را اینگونه بیان کرد: بزرگترین مشکلی که درمورد دختران سرپرست خانوار وجود دارد «اجاره کردن خانه» است. در جامعه ما به راحتی به دختران مجرد خانه اجاره نمی دهند که این یک معضل است.

جزایری در ادامه درباره انعکاس تصویر جامعه دختران در برنامه های صدا و سیما گفت: درمورد سریال هایمان زیاد واقع گرا نیستیم و سعی داریم که واقعیت ها را نشان ندهیم. برای مثال در زمانی که من در سریال اغما بازی می کردم، گریم من اصلا شباهتی به چهره یک دختر بزهکار و خانه گریز  نداشت! اگر واقعیات را بیان کنیم مطمئنا تاثیر به سزایی در جامعه خواهد گذاشت.

جزایری که درحال تمرین دو اثر نمایشی است، درباره خبرهای خوب و بدی که درمورد دختران شنیده گفت: افتخاراتی که دختران ورزشکارمان کسب می کنند خیلی خوشحالم می کند اما حمایت نکردن از آنها واقعا تاسف برانگیز است. من ورزشکار نیستم اما به عنوان یک بازیگر می توانم درک کنم که این دختران ورزشکار در چه شرایطی هستند، چرا که من با ایفای نقش در یک سریال، در جامعه دیده می شوم اما آنها درست در جایی که باید دیده شوند، نادیده گرفته شده و حمایت نمی شوند!

به عقیده غزاله جزایری یک دختر خوب باید واقعا با ایمان باشد و بعد هم قوی باشد و در هیچ چیز کم نیاورد.

وی شیرین ترین و تلخ ترین خبری که درمورد دختران ایرانی شنیده را اینگونه بازگو کرد: خانم های فوتبالیست مان و کسب افتخارشان بسیار خوشحالم کرد اما اینکه نگذاشتند برای دریافت جایزه به روی سکو بروند هم ناراحتم کرد.

او ضمن اشاره به عملکرد رییس سازمان صدا و سیما ادامه داد: از آقای ضرغامی تشکر ویژه ای می کنم. اگر روزی من در جایگاه ریاست صدا و سیما قرار بگیرم هم شاید نتوانم آنقدر که او عملکرد خوبی داشت موفق باشم. اما اگر روزی در این مسوولیت قرار بگیرم، در فیلم نامه ها تغییر ایجاد می کنم و بازیگرهایی که مدتی است خانه نشین شده اند را دعوت به کار می کنم. حتی برای برخی فیلم و سریال های فاخر دستور می دهم که از بازیگران جدید استفاده کنند تا آنها هم با انگیزه بیشتری کار کنند. در ادامه به قراردادهایی که تهیه کننده با بازیگر می بندد هم نظارت می کنم تا حق کسی ضایع نشود.

جزایری درباره فعالیت در تلویزیون گفت: به واسطه وجود یک سری قانون های خوب خوشحالم که در ایران کار می کنم و از برخی جهات امنیت دارم اما بعضی اوقات هم به واسطه تعصب های موجود، به باور پذیری نقش ها لطمه زده می شود.

 

میترا لبافی

میترا لبافی: ایده آل های امروز دختران با زمان ما خیلی فرق می کند

میترا لبافی از گزارشگران فعال تلویزیون در مورد پرداختن تلویزیون به معضلات دختران گفت: این مسئله به طور کلی خط قرمز هست به این خاطر که مسائل دختران تابو به شمار می رود و حتی در سینما هم خیلی کم درموردش صحبت شده است.من خبرنگار فرهنگی هستم و خیلی کم پیش می آید که در زمینه اجتماعی کار کنم اما در همان حد هم تا به حال فرصتی پیش نیامده که از مسائل و دغدغه دختران صحبت کنم چرا که این مسائل جزو خط قرمزهای رسانه است.

وی گفت: درباره مهم ترین مشکلات دختران ایرانی نظر دقیقی ندارم اما نکته ای که در شرایط امروز جامعه بسیار با آن مواجه هستم، اختلاف نسل ها و سردرگمی دختران امروزی است که واقعا مشخص نیست از زندگی شان چه می خواهند و هدفشان چیست؟! ایده آل های دختران این نسل با دختران زمان ما خیلی متفاوت است.

لبافی بهترین خبری که درمورد دختران شنیده را اینگونه بازگو کرد: قبولی دختران در کنکور از بهترین اتفاقاتی بود که برایشان می افتد.

او ضمن اشاره به ویژگی یک دختر خوب گفت: دختر خوب کمی توقعاتش را کم می کند و خودش روی پای خودش می ایستد اما نمی دانم این که می گویم درست است یا خیر چرا که دنیاهای ما و دختران امروز کاملا جداست.

وی ادامه داد: مسائل زیادی برای دختران امروز هست که هر فردی را ناراحت می کند که از جمله آنها می توان به اختلاف نسل،سیاست زده شدن،چشم و هم چشمی و تجمل گرایی اشاره کرد.

او در پاسخ به این سوال که اگر جای رئیس سازمان صدا و سیما بودید چه می کرد گفت: اگر مدیریت درست باشد فرقی ندارد که یک خانم رییس مجموعه ای باشد یا یک آقا.در این شرایط همه سر جای خود قرار می گیرند و به حق شان می رسند چرا که همیشه اخلاق مهم تراست اما اگر من در چنین جایگاهی بودم، سعی می کردم برای گزینش افرادی که می خواهم استخدام کنم حتما اخلاق و اصالت را در نظر بگیرم.

او در پایان افزود: در حال حاضر از وضعیت شغلی ام زیاد راضی نیستم چرا که در تصمیم گیری های کلان برای خانم ها جایی نگذاشتند و این ظلم به افرادی مانند من است که سالها برای این رسانه کار کرده ام.

مبینا نصیری

مبینا نصیری: شبکه ای برای خانم ها می خواهیم

مبینا نصیری که هم اکنون برنامه های «صبح بخیر ایران» و «شبکه یک شبکه هر ایرانی» را روی آنتن شبکه یک سیما دارد درباره آسیب شناسی مشکلات دختران در جامعه گفت: در این سالها تلویزیون به صورت جدی در پی رفع مشکلات دختران نبوده است؛ ما همیشه از مطرح کردن مشکلات می ترسیم و سعی داریم که چیزی در این باره نگوییم اما من همیشه زمانی که طراح و ایده پرداز بودم سعی کردم اگر زمینه اش فراهم شود مشکلات دختران را مطرح کنم زیرا رسالت تلویزیون همین است.

او ضمن اشاره به راه حل مشکلات دختران گفت: دختران امروزی نمی توانند مشکلاتشان را بازگو کنند و اگر هم بخواهند بگویند فضایی برای شنیدن این مشکلات وجود ندارد! به همین خاطر بیشتر به اشتباه می روند و تجربه اشتباه دیگران را تکرار می کنند. در شهرهای بزرگ مراکز مشاوره هست اما در شهرستان ها به شکل جدی این مراکز وجود ندارد.

نصیری بهترین خبر مربوط به دختران را موفقیت ورزشکارهای خانم در سطح جهانی می داند.

او ویژگی های یک دختر خوب را اینگونه برشمرد: به نظرم یک دختر خوب باید باسواد باشد نه سواد علمی بلکه سواد زندگی کردن داشته باشد. همیشه گفته ام هنرمندترین آدم ها افرادی هستند که تجربه دیگران را به رایگان استفاده کنند و در این زمینه هزینه های گزاف نکنند.در ادامه اینکه سعی کنند مطالعه کنند تا سطح سوادشان بالا رود تا بتوانند راحت تر مشکلاتشان را حل کنند؛ به ویژه دخترهایی که در آستانه ازدواج هستند. به آنها پیشنهاد می کنم در سمینارهای مرتبط با موضوع های زندگی شرکت کرده و سعی کنند از زندگی اطرافیان خود درس بگیرند.

وی در رابطه با خبرهای تلخ و شیرینی که از دختران شنیده گفت: همیشه وقتی می شنیدم دختری از خانه اش فرار کرده چهار ستون بدنم می لرزید. اما شیرین ترین خبر برمی گردد به موفقیت هایی که دختران سرزمینم در زمینه ورزش و المپیادها و کنکور کسب کرده اند.

نصیری گفت: اگر روزی جای رئیس صدا و سیما بودم یک شبکه ویژه دختران و بانوان راه اندازی می کردم.

این مجری در پایان گفت: از کار کردن در صدا و سیما راضی هستم. مجری های خانم ما حتی بیشتر از مجری های مرد تلاش می کنند اما گاهی دستمزدهایشان کمتر و محدودیت هایشان بیشتر است. البته شرایط امروز خیلی بهتر از گذشته است.

مارال دوستی

مارال دوستی: یک دختر خوب باید با ایمان باشد.

مارال دوستی که تا چند ماه پیش سرپرست نویسندگان برنامه «رادیو هفت» بود، چند ماهی است که از این گروه جدا شده و درگیر کارهای هنری دیگری است.او درباره پرداختن تلویزیون به دختران گفت: شاید هیچ برنامه ای به صورت متمرکز برای دختران نباشد مگر روز دختر! به عقیده من فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند اتفاق بزرگی برای سینمای ایران است. شاید موضوع سریال هایمان در مورد دختران استاندارد نباشد اما تا حدودی توانسته در زمان خودش تاثیر داشته باشد.

دوستی درباره مشکلات جامعه ایرانی برای دخترها گفت: در ایران وقتی که یک خانم هستید اصولا با خط کشی روبرو هستی حتی در مورد عشق هم نمی توانید راحت صحبت کنید.

او با خرسندی از موفقیت های دوستان خود گفت: در هر مرحله ای با شنیدن هر خبر موفقیت برای دختران ایرانی احساس سربلندی کرده ام.

به عقیده دوستی یک دختر خوب باید عاقل باشد چرا که اگر منطقی بودن و عقلانی تصمیم گرفتن را در کنارش داشته باشد، خیلی از مشکلاتش حل می شود.

او درباره شیرین و تلخ ترین خبرهایی که درباره دختران شنیده اینگونه گفت: وقتی که می شنوم دختری از زندگی اش راضی نیست واقعا نگران می شوم و رسیدن دختران به آرزوهایشان و اتفاقاتی که منتظرشان بودند البته در جایگاه مناسب اش بسیار خوشحالم می کند.

او با ابراز رضایت از عملکرد رییس سازمان صدا و سیما گفت: خوشحالم که در زمان ریاست عزت الله ضرغامی حضور زنان و دختران در تلویزیون بیشتر شد اما در مورد سوالتان باید بگویم زمانیکه در جایگاه کسی نیستم واقعا نمی توانم نظری دهم.

دوستی درباره کار کردن در تلویزیون گفت: در حال حاضر از شرایط موجود ناراضی نیستم و اصولا سعی می کنم شاد زیستن را انتخاب کنم و با امیدواری جلو بروم نه اینکه مدام در حال غُر زدن باشم.

 

انتهای پیام/ م. م ـ ب.ب

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.