دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹

هومن حاجی عبدالهی عنوان کرد:

پنگول اگر ساخته شود با «شهرموش‌ها» رقابت می‌کند

هومن حاجی عبدالهی

سینما پرس – گروه هفت هنر/ هومن حاجی عبدالهی در مورد جشنواره فیلم کودک گفت: فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اگر از اکران عمومی خوبی برخوردار باشند، می‌توانند کودک را با سینما آشتی دهند.

به گزارش سینما پرس به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، هومن حاجی عبدالهی تا به حال به خاطر بازی در فیلم اختاپوس جواد هاشمی در جشنواره کودک حضور داشته و یک بار هم اجرای یک روزه این جشنواره در اصفهان را عهده‌دار بوده است. این صداپیشه درباره برگزاری جشنواره فیلم کودک گفت: بیشترین رونق جشنواره به شهرهایی اختصاص دارد که برگزارکننده این رویداد هستند. کودکان این شهرها می‌توانند فیلم‌های اکران نشده را در جشنواره ببینند.امیدوارم مسئولان جشنواره در انتخاب فیلم‌ها تمهیدی بیندیشند و ارزش‌هایی را برای فیلمی که در این جشنواره شرکت می‌کند قائل شوند.

 

او با اشاره به این که حضور و موفقیت در جشنواره کودک باید برای اکران عمومی یک فیلم کودک و نوجوان، امتیازی ویژه را به همراه داشته باشد، گفت: بارها دیده‌ایم با اینکه در بروشور فیلم‌ها هم نوشته می‌شود که فلان فیلم در جشنواره کودک موفق به دریافت چندین جایزه شده اما در نهایت هیچ اتفاق خاصی برایش نمی‌افتد. درست است که جشنواره کودک به گستردگی جشنواره فجر نیست اما در همان حد خودش، باید بعد از گذشت بیست و هفت دوره جایگاه خود را پیدا کرده باشد و باید شرایط به سمتی برود که وقتی عنوان می‌شود که فیلمی در جشنواره کودک به موفقیت رسیده، مخاطب برای دیدن آن فیلم سر و دست بشکند.

 

حاجی‌عبدالهی می‌گوید: مسئولان سینمایی و برگزارکنندگان جشنواره باید به این پرسش بی‌پاسخ جواب بدهند و به‌گونه‌ای نباشد که جشنواره کودک، حال و هوایی تشریفاتی پیدا کند. دو سال گذشته فیلم «اختاپوس» (جواد هاشمی) جایزه ویژه جشنواره کودکان و نوجوانان از نگاه مردم را دریافت کرد اما در اکران عمومی هیچ اتفاق خاصی برایش نیفتاد و مافیای اکران با این فیلم کاری کردند که در بدترین زمان اکران شد و آنطور که باید دیده نشد. این در حالی است که آثار شرکت‌کننده در جشنواره به ویژه اگر به موفقیت رسیده باشند، اگر از اکران عمومی خوبی برخوردار باشند می‌توانند کودک را با سینما آشتی دهند.

 

صداپیشه عروسک پنگول در ادامه گفت: گاهی پیش آمده که در طول یک ماه، چهار فیلم کودک را به طور همزمان اکران کرده‌ایم، در این شرایط نه کودک می‌داند کدام فیلم را ببیند و نه پدر و مادرش! در این سالها فقط یاد گرفته‌ایم که درباره سینمای کودک حرف بزنیم که باید به این قشر از جامعه هم بها داده شود اما در عمل زیر ساخت اقتصادی، تجاری، سیاسی و هنری برای اکران فیلم کودک نداریم. ما فقط حرف‌های زیبا می‌زنیم اما در عمل اینگونه عمل نمی‌کنیم.

 

او با اشاره به این که پروژه سینمایی پنگول هنوز در مرحله پیش تولید باقی مانده به دلیل اینکه اسپانسر خاصی را پیدا نکرده‌ایم، درباره راهکارهای آشتی کودک با سینما ادامه داد: به عقیده من، کودک با سینما به‌گونه‌ای قهر نیست که علاقه‌ای به سینما رفتن و فیلم دیدن در سالن سینما نداشته باشد. ما بزرگترها باید بدانیم که چطور او را جذب سینما بکنیم. بچه‌ها موجودات معصومی هستند و ما بزرگترها هستیم که همه چیز را به آنها یاد می‌دهیم و با ارائه فیلم خوب، می‌توانیم در این زمینه نیز به تربیت این قشر از مخاطب بپردازیم. وقتی بچه در تلویزیون یک شخصیت عروسکی را می‌بیند و با او ارتباط برقرار می‌کند، بالطبع اگر آن شخصیت به سینما کشانده شود، بزرگترها و فرزندانشان هم به دلیل ارتباطی که با آن شخصیت برقرار کرده‌اند، جذب سالن سینما خواهند شد و استقبال خوبی را از فیلم خواهند داشت. اگر بخواهیم با خانم برومند شوخی کنیم می‌توانیم بگوئیم که «شهرگربه‌ها» (پنگول) اگر ساخته شود می‌تواند با «شهرموش‌ها»ی ایشان رقابت کند! گذشته از شوخی من برای ایشان احترام خاصی قائلم و مطمئن هستم که «شهرموش‌ها2» کار بسیار خوبی خواهد شد. خود من از بینندگان اصلی‌اش هستم و امیدوارم هر چه زودتر ساخته شود تا به تماشایش بنشینم!

 

بیست‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه برگزار خواهد شد.

 

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.