دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶

چهره‌های بین‌المللی ایرانی در سینمای جهان/ 6

حبیب زرگرپور؛ از نامزدی در مراسم اسکار تا ساخت بازی رایانه‌ای

حبیب زرگرپور

سینما پرس- گروه سینما/ حبیب زرگرپو از جمله معدود هنرمندان ایرانی است که توانسته در حوزه جلوه‌های ویژه بصری و رایانه‌ای به موفقیت‌های بین‌المللی بسیاری دست یابد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، حبیب زرگرپور در تاریخ ۹ مارس ۱۹۶۴ میلادی در تهران به دنیا آمد. او دارای دو دهه تجربه حرفه‌ای در حوزه جلوه‌های ویژه رایانه‌ای و جلوه‌های ویژه بصری است و از سال ۱۹۸۱ میلادی به عنوان گرافیست و تصویرگر فعالیت خود را آغاز کرده است.

 

زرگرپور زمانی که چند سالی از فعالیت‌اش در بخش جلوه‌های دیجیتالی کمپانی «آی مکس» در لس آنجلس گذشته بود، در سال ۱۹۹۱ میلادی با ساخت جلوه‌های ویژه رایانه‌ای فیلم سینمایی «ماجراهای شهر دایناسور» (Adventures in Dinosaur City) پا به عرصه سینما گذاشت.

 

حبیب زرگرپور

این هنرمند خوش ذوق ایرانی پس از کار در نخستین فیلم سینمایی به تحصیل پرداخت و در رشته طراحی صنعتی از کالج مرکز هنر طراحی در پاسادنا با رتبه بسیار عالی فارغ‌التحصیل شد.

 

حبیب در سال ۱۹۹۳ میلادی همزمان با آغاز فعالیت خود در «آی ال ام» (Industrial Light & Magic) به عنوان مدیر فنی و سرپرست جلوه‌های ویژه رایانه‌ای این کمپانی مسئولیت جلوه‌های ویژه رایانه‌ای فیلم معروف و پرفروش «ماسک» (The Mask) را برعهده گرفت.

 

پس از موفقیت چشمگیر در «ماسک»، این هنرمند ایرانی دوباره در سال ۱۹۹۴ به عنوان مدیر فنی و سرپرست جلوه‌های ویژه رایانه‌ای کمپانی «آی ال ام» در فیلم سینمایی «استار ترک؛ نسل‌ها» (Star Trek: Generations) فعالیت کرد و یک سال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۵ میلادی به عنوان سرپرست گرافیک‌های کامپیوتری شرکت «آی ال ام» در فیلم سینمایی پرفروش و محبوب «جومانجی» (Jumanji) فعالیت کرد.

 

حبیب زرگرپور

زرگرپور آنچنان در آثار سینمایی خوش درخشید که در پنجمین اثر سینمایی خود در سال ۱۹۹۶ میلادی با فعالیت به عنوان طراح گردباد دیجیتالی در فیلم سینمایی «توییستر» (Twister) توانست به همراه استفن فانگمیر، جان فریزر و هنری لابونتا نامزد دریافت جایزه بهترین جلوه‌های ویژه در دو مراسم اهدای جوایز اسکار و بفتا شود.

 

فیلم سینمایی «استار ترک: نخستین تماس» (Star Trek: First Contact) دیگر پروژه‌ای بود که حبیب در سال ۱۹۹۶ به عنوان سرپرست گرافیک‌های کامپیوتری در آن کار کرد. سپس او در سال ۱۹۹۷ در فیلم سینمایی «اسپاون» (Spawn) به عنوان سرپرست گرافیک‌های کامپیوتری و در سال ۱۹۹۸ در فیلم سینمایی «چشم‌های مار» (Snake Eyes) به عنوان پژوهشگر و محقق جلوه‌های دیجیتالی فعالیت کرد.

 

در سال ۱۹۹۹ زرگرپور در نخستین اپیزود مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace) به عنوان سرپرست گرافیک‌های کامپیوتری کار کرد و در سال ۲۰۰۰ برای فعالیت به عنوان سرپرست جلوه‌های ویژه بصری در فیلم سینمایی «توفان کامل» (The Perfect Storm) بار دیگر به همراه استفن فانگ میر، جان فریزر و والت کنتی نامزد دریافت جایزه بهترین جلوه‌های ویژه در دو مراسم اهدای جوایز اسکار و بفتا شد.

 

حبیب زرگرپور

فیلم کوتاه «آزیا؛ شهر باد» (Aizea: City of the Wind) پروژه‌ای بود که زرگرپور در سال ۲۰۰۱ در آن فعالیت کرد و فیلم‌های سینمایی «هویت بورن» (The Bourne Identity) و «نشانه‌ها» (Signs) دیگر فیلم‌های سینمایی بودند که حبیب در سال ۲۰۰۲ سرپرستی جلوه‌های ویژه بصری آن‌ها را عهده‌دار بود.

 

زرگرپور در سال ۲۰۰۲ با خروج از کمپانی «آی ال ام» از دنیای سینما نیز خداحافظی کرد و پس از استخدام به عنوان مدیر ارشد هنری در شرکت «ای اِی گیمز» (Electronic Arts) وارد عرصه بازی‌های رایانه‌ای شد.

 

این هنرمند خوش‌ذوق و با استعداد ایرانی با ساخت بازی‌های رایانه‌ای معروف و پرفروشی مانند «Need for Speed: Underground»، «James Bond ۰۰۷: Everything or Nothing»، «Need for Speed: Most Wanted» و «Need For Speed: Nitro» بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ ثابت کرد که او هنرمندی است که در حوزه‌های دیگر به جز سینما نیز از توانایی بالایی برخوردار است.

 

زرگرپور در سال ۲۰۰۶ میلادی برای ساخت بازی رایانه‌ای «Need For Speed: Most Wanted) موفق به دریافت جایزه بهترین جلوه‌های ویژه در بازی رایانه‌ای از مراسم اهدای جوایز «انجمن جلوه‌های ویژه بصری» شد.

 

---------------------------------------------------------------------------

 

ترجمه و یادداشت: عارف محمدزاده

 

انتهای پیام/م/ن.ف

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.