چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶

پدر عود نوازی ایران به برنامه «پنجمین شنبه» می‌رود

منصور نریمان

سینما پرس- گروه هفت هنر/ استاد منصور نریمان پدر عود نوازی ایران در برنامه «پنجمین شنبه» رادیو تهران حضور می یابد.

به گزارش خبرنگار موسیقی سینما پرس، برنامه «پنجمین شنبه» این هفته رادیو تهران با حضور منصور نریمان پدر عود نوازی ایران،  به روی آنتن می رود.استاد نریمان به رغم بیماری و کهولت سن در این برنامه حضور پیدا کرده و در مورد آخرین اثر خود با نام «هفت دستگاه برای عود» سخن خواهد گفت. در این برنامه همچنین ۸۰ سال عود نوازی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

اسکندر ابراهیمی زنجانی، که بعدها نام هنری‏ اش را به منصور نریمان تغییر داد، در سال ۱۳۱۴ در مشهد متولد شد. پدرش که خود سه تار و تار و نی را به خوبی می‌نواخت از همان دوران کودکی او را تحت آموزش خود گرفت و وی را با ردیف‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی آشنا کرد و نواختن سه تار را به او آموخت. نریمان از سن چهارده سالگی همکاری خود را با رادیو مشهد به عنوان تکنواز موسیقی آغاز کرد و پس از تسلط کافی بر شیوه نوازندگی عود، در بعضی برنامه‌ها به اجرای موسیقی با این ساز پرداخت. پس از مدتی همکاری با رادیو مشهد، به شیراز نقل مکان کرد و به مدت چهار سال فعالیت و همکاری خود را در زمینه موسیقی و اجرا با رادیو شیراز ادامه داد. پس از آن به عنوان تکنواز رسمی رادیو در کنار اساتید دیگر نظیر جلیل شهناز، فرهنگ شریف، پرویز یاحقی و دیگر تک نوازان آن دوره به فعالیت خود در رادیو تهران ادامه داد.

 

«شیوه بربط نوازی»، «۴۲ قطعه برای عود» و« ردیف موسیقی ایرانی برای بربط» از جمله آثار تألیفی استاد نریمان در این حوزه است.

 

شایان ذکر است برنامه «پنجمین شنبه پنجشنبه هر هفته از ساعت ۹ از راديو تهران موج «۹۴ اف ام» به روي آنتن می رود، همچنین رضا مهدوي كارشناس مجري، آوید بزرگی گوینده و اسماعیل باستانی به عنوان تهیه کننده در این برنامه همكاري دارند.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.