یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰

اطیابی در گفت‌وگو با سینماپرس عنوان کرد:

صلاح نیست خانه سینما باز شود/کاش هیئت مدیره قبلی تخلفاتشان را می‌پذیرفتند

مسعود اطیابی تهیه کننده در نشست خبری فیلم سینمایی «اختاپوس-دفتراول آهوی پیشونی سفید»

سینماپرس-گروه سینما/مسعود اطیابی در مورد شرایط این روزهای خانه سینما ضمن اشاره به اینکه اعضا برای کنارهم نشستن هم مشکل دارند چه رسد به تفاهم گفت: دوطرفی که هردو کارت خانه سینما را به دست گرفته اند باهم سر دعوا دارند با این شرایط بهتر است خانه سینما باز نشود.

مسعود اطیابی از کارگردان سینمای ایران در گفت و گو با سینماپرس در مورد شرایط این روزهای خانه سینما با اعلام اینکه تا از مسایل حقوقی عبور نکنیم امکان گشودن درب خانه سینما نیست، دو طرف دعوا را به صبوری دعوت کرد و گفت: با گذشت از گذشته ها و صبوری باید تصمیم گیری و فضا را برای ورود کسانی که سکوت کرده اند و راه اعتدال را پیش گرفته اند فراهم کرد.

 

وی افزود: من در جلسات هر دو طرف حضور داشتم و با فشار و تندروی مواجه شدم و با این چالشی که مشاهده کردم به نظرم صلاح نیست خانه سینما باز شود زیرا خانه سینما چهار هزار عضو دارد و بین هر دو سمت که کارت خانه سینما را در دست دارند دعواست.

 

سینما بدون تدارکات و سینمادار نمی تواند باشد ،آنها هم نقش دارند. مشکل ما کنار هم نشستن است. برای تفاهم آماده نیستیم. مسایل صنفی گذشت می خواهد، هیئت مدیره قبلی گذشت می کرد و تخلفاتشان  را می پذیرفتند و دولت هم از لحاظ حقوقی کوتاه می آمد.

 

وی ادامه داد: هر دو طرف تعدادی را دور خود جمع کرده اند، بیش از ۳۰۰ کارگردان داریم که خیلی ها نیامدند و دخالت نمی کنندو به نظرم این طیف مهمتر است که الان ساکت است. اینها هیچ ضرر و منفعتی نکردند. مهم نیست که چه گروهی  و چه کسانی باشند یا نباشند مهم خانه سینما واحد و منسجم است. من با خیلی ها صحبت کردم، عده ای می گفتند خانه سینما برای ما کاری نکرده است، عده ای هم می گفتند دولت هم برای ما کاری نکرده، مجمع عمومی ۱۹ تیر هم برای ما کاری نکرده است، از فعالیت صنفی خسته شده اند. دنبال خانه سینمای امن هستند، خسته شده اند وقتی این وضعیت را می بینند.

 

اطیابی در ادامه خاطر نشان کرد: حقایق را به هر زبانی می توان گفت. اسعدیان و فرح بخش با زبان خودشان حقایق را می گویند واقعیت بد نیست مطرح شود ولی نه به شکلی که همه را متهم کنیم، رانت خواری باید تعریف شود. رانت خواری را سیستم بوجود آورده است. بحث عدالت در تقسیم بودجه بین افراد مهم است مثلا فیلم حضرت رسول که همه آرزو داریم بهترین فیلم باشد جامه دارش هم باید به اندازه نوع و هزینه فیلم حقوق بگیرد هنرور و کارگردان و بازیگرش هم به همان نسبت که برکت پروژه میلیاردی است درآمد داشته باشند. اگر قرار باشد در خانه سینما گروهی باشند و گروهی نباشند، خانه سینما نباشد بهتر است زیرا فراگیر نیست.

 

وی در مورد مسایل حقوقی و نگاه سینماگران به این مسایل توضیح داد: سینما گران به مسایل حقوقی آشنا نیستند و این دعوا که کدام مجمع قانونی تر است را دادگاه و مقام دارای صلاحیت باید مشخص کند. نباید  بالاترین مقام اجرایی کشور را درگیر این مسائل کرد هرچند معتقدم خیلی از سینمایی ها چون آقای احمدی نژاد را قبول نداشتند وزیر و معاون سینمایی اش را هم قبول نداشتند.

 

وی در مورد اینکه خیلی از سینماگران از جمله هیئت مدیره قبلی خانه سینما که ریاست سازمان سینمایی را مقصر این اتفاقات می دانند و حتی وزیر را نفر دوم در رسانه ها معرفی می کنند در پایان متذکر شد: نباید تقصیر ها را گردن یک نفر بیندازیم، این روزها باید به خودمان بیشتر نگاه کنیم. به رفتارمان، به گفتارمان و ببینند که چه کار کردیم که موجب اتخاذ تصمیمات غلط شده است. نباید درگیر جنگ لفظی شویم و انصاف را کنار بگذاریم.

 

انتهای پیام/ج/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.