چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵

گزارشی از پشت صحنه سریال «بوی باران»/

مجید سوزوکی دچار فراموشی می‌شود

کامبیز دیرباز  در  پشت صحنه سریال «بوی باران» به کارگردانی حسین تبریزی

سینماپرس: گروه تلویزیون/ صحنه هایی از سریال تلویزیونی «بوی باران» با حضور گروهی از خبرنگاران در شهرک سینمایی دفاع مقدس مقابل دوربین رفت. در این صحنه ها خبرنگاران با چهره دیگری از کامبیز دیرباز بازیگر جوان سینمای ایران در نقش جانبازی که دچار فراموشی شده است مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینمای ایران، سریال «بوی باران» به کارگردانی و تهیه کنندگی حسین تبریزی با موضوعی درباره دفاع مقدس و ارتباط آن با شب های قدر در شش قسمت برای شب های قدر ماه رمضان ساخته می شود. در این سریال  کامبیز دیرباز، پژمان بازغی، مارال فرجاد، نیلوفر شهیدی، فریبا کوثری، رابعه اسکویی، میرطاهر مظلومی، لاله صبوری و... ایفای نقش می کنند.

 

داستان این سریال درباره جانبازی است که 27سال پیش حافظه اش را از دست داده و در یک آسایشکاه بستری است. او دچار سکته قلبی می شود و به بیمارستانی که مهیا جاوید رزیدنت آن است منتقل می شود و این شروع ماجراست...

 

به صرف تیر و ترکش در پشت صحنه سریال 

 

در پشت صحنه این سریال دو پلان از یک سکانس با حضور خبرنگاران و علی بخشی زاده مدیر شبکه دو سیما به تصویر کشیده شد. در این پلان ها چند بمب منفجر شد و کامبیز دیرباز سوار بر موتور در بین خاک و دود مصنوعی طول صحنه را طی کرد و هنرورها یک به یک در جای خود قرار گرفتند و نسبت به حرکت او واکنش نشان دادند. پس از پایان این سکانس، چند دقیقه ای برای پاک کردن خاک و دودی که به چشم دیرباز رفته بود تصویر برداری سریال متوقف شد.

 

در این فاصله با حسین تبریزی کارگردان و تهیه کننده سریال گفت و گو می کنم. وی در رابطه با سوژه سریال عنوان کرد: سوژه های جنگی آنقدر زیاد است که هر گوشه اش را بگیرید می توانید به یک درام خوب برسید اما سوژه سریال ما ملموس است و سعی کردیم با انتخاب بازیگران جوان آن را ملموس تر کنیم. هنوز هم در میان خانواده های ایثارگران، افرادی هستند که انتظار بازگشت عزیزان خود را می کشند.این سریال برگرفته از روایت های واقعی دفاع مقدس است و البته بخشی از آن بر اساس تخیل شخصی نویسنده شکل گرفته است.

 

تبریزی در رابطه با فیلم نامه «بوی باران» تصریح کرد: طرح اولیه کار متعلق به من است و آزاده محسنی با تعامل با خود من فیلم نامه این کار را نوشت.

 

حسین تبریزی در پاسخ به این پرسش که آیا محور این سریال زنان هستند یا خیر؟ گفت: در آثار دفاع مقدس به جایگاه زن ها خوب پرداخت نشده. هر حماسه ای که اتفاق می افتد یک بستری دارد که به نتیجه مطلوب می رسد. در جنگ نیز یک پشتیبانی وجود داشته است. من دوست داشتم نقش زنان پررنگ باشد شاید من چون یک مرد هستم نتوانسته باشم به خوبی به این مسئله پرداخته باشم اما نویسنده متن قطعا ظرافت ها را در نظر داشته اند. اهمیت خط دوم و پشتیبانی برای آنکه نوک حمله به پیروزی برسد زیاد است. ما سعی کردیم با قصه ای خانوادگی و درگیری عاطفی یک مادر و دختر رزیدنتش در مفقودالاثر شدن شوهر و پدر خانواده نقش زنان را پررنگ کنیم.

 

حسین تبریزی کارگردان در گزارش تصویری پشت صحنه سریال «بوی باران»

تبریزی درباره ی پیشنهاد طرح این کار و درگیری خودش با جنگ  اظهار کرد: در یک مقطعی از نزدیک درگیر جنگ بودم و این کار به نوعی بازخوانی آن ایام است. من به ژانر جنگ بسیار علاقه دارم و به هرکاری که برای این ژانر می سازم علاقه دارم. این کار یک انگیزه ی شخصی داشت و در ابتدا از طریق ما به شبکه داده شد.

 

حسین تبریزی در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با تکراری بودن سوژه فیلم و شباهتش به فیلم 1359 بیان کرد: قصه ها همیشه تکرار می شوند. شاید کلاژی از بعضی قصه ها در کار ما دیده شود اما این که صد در صد قصه این سریال تکرار آثار دیگر باشد، چنین نیست. این قصه در مورد پیوند عزاداری با احسان و نیکوکاری و یتیم نوازی است و به این موضوعات در کنار جنگ به طور محدود پرداختیم.

 

 

کامبیز دیرباز در نقش جانبازی که با فراموشی اش به فراموشی سپرده شده

 

 

کامبیز دیرباز نیز درباره نقش خود اظهار کرد: من در این سریال نقش هاتف را دارم و فکر می کنم نسبت به کارهای جنگی دیگر که انجام داده ام نقش متفاوتی باشد. باید از فیلم نامه های خوب این چنینی دفاع کرد. کار اگر خوب باشد مردم سه صبح هم که باشد ساعت کوک می کنند و نگاه می کنند در این صورت نیاز هم نیست از ماهواره و برنامه هایش بترسیم. من تجربه این مسئله را با فیلم «نابرده رنج» داشتم. این کار زمان خودش دیده شد باز پخش هم که شد باز به دیده شد.

 

 پشت صحنه سریال «بوی باران» به کارگردانی حسین تبریزی

 

جلوه های ویژه جنگی در سریال را چه کسانی انجام می دهند؟

 

 

حمید رسولیان مدیر جلوه های ویژه این کار که به قول خودش در اکثر پروژه های مهم جنگی حضور داشته با اشاره به اهمیت کارش بیان کرد: من در پروژه هایی مانند در چشم باد و نابرده رنج بودم. پروژه  بوی باران اولین همکاری من با حسین تبریزی است.این کار خیلی به فضای جنگ نمی پردازد و بخشی از قصه این کار معاصر است.

 

رسولیان در مورد سختی کارش با اشاره به حساسیت حضور خانم ها خاطر نشان کرد: گرمای هوا نصف انرژی ما را می گیرد و کار فرسایشی می شود. زمانی که خانم ها سر صحنه هستند خصوصا آنهایی که تجربه کار جنگی ندارند مسئولیت ما سنگین تر می شود. چهره خلیلی و هنگامه قاضیانی آنقدر در کارهای جنگی حضور داشتند که خودشان کارشناس جنگ شدند. این کار حساسیت های خودش را دارد در «نابرده رنج» آقای دیرباز چندتا ترکش خوردند که در حد سرپایی برطرف شد ولی این خطرات گاهی جزو کار هست دیگر که ما سعی می کنیم به حداقل برسد.

 

 

مارال فرجاد در پشت صحنه سریال «بوی باران» به کارگردانی حسین تبریزی

  مارال فرجاد در نقش رها خواهر پژمان بازغی

 

مارال فرجاد گفت: من نقش خواهر آقای بازغی را در فیلم بازی می کنم. نام نقش من در فیلم رهاست و رزیدنت جراحی قلب هستم  که بیماری با فراموشی به بیمارستان ما می آید و قصه آغاز می شود.

 

مارال فرجاد با اشاره به ویژگی های مثبت کار اظهار کرد: امیدوارم اتفاق خوبی که در فیلم نامه قوی کار افتاده بود در اجرای آن نیز به وقوع بپیوندد. فیلم نامه را تبریزی به همراه یک خانم نوشتند و حضور یک نویسنده زن باعث شده که زن در یک کار جنگی محوریت داشته باشد. فیلم نامه در شب های احیا اتفاق می افتد و به این شب ها ربط پیدا می کند.

 

مارال فرجاد در رابطه با سختی ها و ویژگی های کار جنگی ادامه داد: این کار برای من تجربه شد که دیگر در تابستان کار دفاع مقدس قبول نکنم. کاش حداقل طوری بشود که یک کانتکس  برای استراحت عوامل در این شرایط تهیه کنند.

 

گفتنی است تاکنون هشتاد درصد از تصویربرداری این سریال انجام شده است. دوربین فیلم برداری این سریال بر دوش رضا شیخی است و تدوین آن توسط روزبه کرباسی به طور هم زمان صورت می گیرد. تصویر برداری سریال تا سه روز دیگر به انتها می رسد و تنها قسمت هایی از آن هم در جنوب کشور مقابل دوربین می رود تا این سریال شش قسمتی برای نمایش در شب های قدر آماده شود. 

 

انتهای پیام/ن/ب/ن.ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.