چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸

نقش‌های امام خمینی(ره) و اعلام سکوت عبدالرضا اکبری /

همه بازیگران روح الله + عکس

 نمایی از سریال سالهای حادثه به کارگردانی سعید چاری

سینماپرس-گروه سینما/ هرچند در سال‌‌های فقدان رهبر کبیر انقلاب، سینما و تلویزیون نتوانستند حتی گوشه ای از حضور و شخصیت این بزرگ مرد تاریخ را در سرنوشت ایران نشان دهند اما بازیگران در نقش های امام خمینی(ره) به گونه های مختلفی ظاهر شدند که در این گزارش این نقش ها باز معرفی شده اند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، پیش تر ها در فیلم هایی که در مورد بزرگان و افراد بلندمرتبه پچه در سیاست و چه در فرهنگ و دین ساخته می شد طوری برنامه ریزی می کردند که یا کلا چهره فرد مورد نظر در فیلم ها مشخص نباشد و یا از نمایی دور و تار وی را به تصویر می کشیدند.

 

با اینکه پیرامون رهبر کبیر انقلاب فیلم ها و سرایل های کم و محدودی ساخته شده اما جالب توجه است که این فیلم ها در نمایش چهره امام خمینی (ره) دست و دلبازی بیشتری به خرج داده و برای این شخصیت بزرگ از سه بازیگر استفاده کرده اند که یکی از آن ها مربوط به دوران کودکی امام است.

 

امیر قهرمان زاده - صنوبر

این کودک خوش زبان و معصوم در فیلم «صنوبر» به کارگردانی و تهیه کنندگی مجتبی راعی نقش نوجوانی امام را بازی می کند در شرایطی که محوریت فیلم با چهره های دیگر خانواده امام خمینی (ره) است. نام امیر قهرمان زاده در فیلم «روح الدین» است و این نام یک نوع استفاده استعاری و اقتباسی به فیلم می دهد.

 

نمایی از فیلم فرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی

این فیلم در ابتدا با نام «صنوبر» و بعدها با نام «سال سخت در خمین» در جشنواره فیلم فجر بیست و یکم نمایش داده شد به جای نمایش در سینماها در قالب یک سریال شش قسمتی از شبکه یک سیما پخش شد.

 

وقايعي كه پس از انقلاب مشروطيت تا روي كار آمدن رژيم پهلوي و شروع جنگ جهاني اول اتفاق مي افتد شرايطي را در ايران بوجود مي آورد كه موضوع فيلم «صنوبر» است. در اين مقطع تاريخي با پيشروي ارتش روسيه به مناطق مركزي ايران آشوب هايي دراين مناطق حاكم مي شود.

 

گفتنی ست، امیر قهرمان زاده پس از حضور در این فیلم یا سریال بازی دیگری نداشت.

 

عبدالرضا اکبری -  فرزند صبح

 

تمام حواشی اتفاق افتاده حول فیلم «فرزند صبح» که به خاطر راضی نبودن بهروز افخمی به عنوان کارگردان از طی شدن مراحل فنی بدون حضور او نشات گرفته بود باعث شد عوامل این فیلم از گفتگو درباره همکاری در آن سرباز زنند.

نمایی از فیلم فرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی

عبدالرضا اکبری که در ابتدا قرار بود نقش وی را جمشید هاشم پور بازی کند اما تست گریم وی خوب در نیامد چند جا از گریم سنگین و چند ساعته فیلم صحبت کرده و این نشان دهنده وسواس کارگردان برای طبیعی جلوه کردن نقش حساس رهبر کبیر انقلاب اسلامی در یک فیلم است.

 

اکبری در گفت و گو با سینماپرس دلیل سرباز زدن از مصاحبه در مورد نقش اش در این فیلم را اینگونه توضیح می دهد: من در نقش امام در دو فیلم «فرزند صبح» و تله فیلم دیگری از آقای افخمی بازی کرده ام اما به علت مشکلات به وجود آمده درباره فیلم هیچ صحبتی درباره ان را درست نمی دانم. تا حل و فصل این مشکلات درباره سختی ها و شیرینی های آن حرفی نخواهم زد.

 

این بازیگر درباره تله فیلم «یازده دقیقه و سی ثانیه» توضیح داد: حتی این تله فیلم هم پخش مناسبی نداشت و دیده نشد. در اعتراض به این عدم نمایش نامناسب درباره این تله فیلم هم نباید هیچ اظهار نظری شود.

 

گریم اکبری در مقایسه با دیگر شخصیت های بزرگی یا مشهوری که بازیگری نقش ان ها را در فیلم ها و سریال های  دیگر بازی کرده است خیلی نزدیک به واقعیت درآمده و قابل تقدیر بوده است اما حتی سعید ملکان گریمور فیلم هم حاضر به گفتگو درباره آن نشد.

 

محمد آزادی - سال های حادثه

سریال «سال های حادثه» به کارگردانی سعید چاری و تهیه کنندگی محمد آزادی که ابتدا قرار بود برای نمایش در جشنواره سی و یکم فجر آماده شود اما بعدا به صورت سریال برای شبکه تهران ساخته شد آخرین فیلمی ست که در آن بازیگری در نقش حضرت امام حضور می یابد.

 

 نمایی از سریال سالهای حادثه به کارگردانی سعید چاری

ولی الله مومنی که پیش از این در سریال «آفتاب و زمین» نقش پدر حضرت امام را بازی کرده بود اولین کاندید بازی این نقش بود اما در زمان فیلمبرداری محمد آزادی تهیه کننده فیلم جایگزین وی شد. با اینکه بازی کردن تهیه کننده در این نقش مهم دور از ذهن می نماید اما گریم وی خوب و نزدیک به واقعیت در آمده و به طور کلی از تماشاگر را آشنایی زدایی نمی نماید.

این سریال که نقش محوری آن را کودکی که در سال 42 به امام نامه نوشته بود و حالا در سال 91 دانشمند هسته ای شده است بر عهده دارد.

 

با توجه به کمبود فیلم در مورد شخصیت معمار بزرگ انقلاب اسلامی ایران و لزوم کار هنری و تصویری در این حوزه حتما پس از این هم شاهد ساخت فیلم هایی با این مضمون خواهیم بود اما باید ببینیم کارگردانان دیگر در این نقش آیا دست به ریسک استفاده از بازیگر می زنند یا خیر و  به سراغ کدام یک از بازیگران خواهند رفت.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.