دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷

گزارش جلسه نقد و بررسي مستند «حق مسلم چيست؟» در سالن سينماحقيقت

فهیم: در ساخت چنین آثاری نمی‌توان به هر فیلم‌سازی اعتماد کرد

نشست «حق مسلم چیست؟»

سینماپرس-گروه سینما/ عصر روز یکشنبه 12خرداد فیلم مستند بلند «حق مسلم چيست؟» در سالن «سینماحقیقت» به نمایش درآمد و سپس با حضور عباس لاجوردی طوسی، محمدتقي فهيم و جمعی از علاقمندان سینمای مستند مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، کارگردان مستند «حق مسلم چیست؟» در رابطه با روند تولید این فیلم که به برنامه هسته ای صلح آمیز ایران می پردازد، گفت: ما باید تصویر درستی از ایران را به دنیا نشان بدهیم. من در سفرهای خارجی ام متوجه شدم مردم کشورهای دیگر به دلیل قرار گرفتن در هجوم رسانه‌ها، تصویری خیالی از ایران در ذهن دارند و متاسفانه بسیاری از دوستان هنرمند ما هم با فیلم‌هایی که می‌سازند، به شکل‌گیری چنین ذهنیتی کمک می‌کنند.

 

این کارگردان اضافه کرد: از طرف دیگر ما مستند «ایران هراسی» را در خارج از کشور به نمایش گذاشتیم که نظر بسیاری از مخاطبان را نسبت به ایران تغییر داد، به حدی که عده‌ای از آن‌ها اظهار می‌کردند پس از تماشای فیلم مشتاق سفر به ایران شده‌اند.

 

طوسی در پاسخ به سوال منتقد جلسه که قرار بود این فیلم، کدام طیف از مخاطبان را هدف قرار دهد عنوان کرد: عموم مردم را به عنوان مخاطب هدف درنظر گرفتم، اما بیشتر قصد داشتم تماشاگر خارجی را از این مسائل آگاه کنم. البته قبول دارم نواقصی در کار وجود دارد اما ادامه‌ای برای این مستند در نظر دارم که فاز دوم آن محسوب می‌شود.

 

محمدتقی فهیم در ادامه جلسه با تاکید بر اینکه چنین آثاری همواره براي اقناع هرچه بیشتر مخاطبان ساخته مي‌شود، اظهار کرد: فیلم شما چطور می‌خواهد در جهت این هدف گام بردارد؟ گذشته از مسائل اقناعی، فیلم شما چطور قرار است در جهتی دراماتیک عمل کند تا مخاطب خارجی که اثر را تماشا می‌کند، قانع شود کشور ایران حق برخورداری از تکنولوژی هسته ای را برای مصارف صلح آمیز دارد؟

 

کارگردان پاسخ داد: برخی مخاطبان خارجی بودند که پس از تماشای فیلم، نظری متفاوت نسبت به قبل پیدا کردند و به اصطلاح قانع شدند؛ به جز دسته‌ای از افراد که اصولا با قضاوت قبلی به تماشای اثر می‌نشینند و به نوعي تصمیم خود را قبل از دیدن فیلم گرفته‌اند و اصلا هم نمی‌خواهند قانع شوند. این افراد بیشتر شبیه مثالی هستند که می‌گوید: فرد به خواب رفته را می‌توان بیدار کرد، اما فردی که خود را به خواب زده هرگز بیدار نخواهد شد.

 

منتقد جلسه در ادامه گفت: بنده تایید می‌کنم که ساخت فیلم مستند به خصوص با چنین موضوعی که نه تنها برای ایران بلکه می‌توان گفت برای تمام جهان اهمیت دارد، از عهده هرکسی برنمی‌آید و ورود برای ساخت چنین فیلمی جسارت خاصی نیاز دارد که کارگردان مستند «حق مسلم چیست؟» این ویژگی را داشته است. از طرفی در ساخت چنین آثاری نمی‌توان به هر فیلم‌سازی اعتماد کرد.

 

وی با اشاره به تفاوت میان سینمای مستند و داستانی، ادامه داد: این مستند تا حدود زیادی از شتابزدگی و پراکنده‌گویی لطمه خورده و قلابی برای متصل کردن بخش‌های مختلف درنظر ندارد. شما در سینمای مستند برخلاف سینمای داستانی بیشتر با قوه تعقل فرد مواجه هستید، در حالیکه سینمای داستانی بیشتر بر پایه تحریک احساسات مخاطب بنا می‌شود تا با او ارتباط برقرار کند. من عقیده دارم این فیلم برپایه نوعی روایت احساسی بنا شده است، به خصوص لحظه‌هایی که دوربین شما به سبک گزارش‌های تلویزیونی نزدیک‌ می شود.

 

کارگردان مستند «حق مسلم چیست؟» در پاسخ به نظرات منتقد جلسه عنوان کرد: من تمام تلاش خود را در جهت قانع کردن مخاطب غربی به کار گرفتم، اما ضربه‌ای را که فیلم از جانب بیان بخش‌های متعدد و مسائل گوناگون متحمل شد را قبول دارم. مسئله من پاسخ به انبوه سوال‌های بیننده خارجی بود که تعداد آن‌ها کم نیست. امکان داشت من دیگر نتوانم بودجه‌ای برای مستند بعدی فراهم کنم یا هر مانع دیگری پیش پایم قرار بگیرد و سوال‌ها بی‌پاسخ بماند، به همين دليل تقريبا همه سوال‌ها را يك‌جا جواب دادم.

 

وی در پایان گفت: ما امروز در يك جنگ رسانه‌اي تمام عيار قرار داريم و از بس حرف‌های ناگفته زیاد بود، فیلم بیشتر شامل بیان درد دل‌ها شد که امیدوار هستم در فیلم بعدی ضعف کمتری داشته باشد.

 

در انتهای این نشست نیز لوح تقدیر و هدایایی به رسم یادبود از طرف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردان و منتقد حاضر در این نشست اهدا شد.

 

انتهای پیام/ع/ - ب.ب

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.